Silencio y desconocimiento en las narrativas del colectivo Historias Desobedientes

Autores
Del Cueto, Julio Daniel; Parellada, Cristian Abraham; González, María Fernanda; Vernengo, Luciana Magdalena; López, Flavia Anahí
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
El siguiente trabajo presenta resultados preliminares de una investigación en la que se analizó, desde el enfoque de la psicología cultural, el modo en que los conflictos y las tensiones entre las narrativas familiares y sociales se relacionan con la construcción identidad personal. Se trabajó con catorce fuentes documentales (notas periodísticas, entrevistas en medios de comunicación, capítulos de libros y participaciones en redes sociales), en las que se plasman las narrativas identitarias de distintos integrantes del colectivo Historias Desobedientes. Este grupo está integrado por hijas e hijos de genocidas que repudian públicamente las acciones realizadas por sus progenitores durante la última dictadura cívico-militar argentina. Los resultados muestran la presencia de dos núcleos temáticos recurrentes: el mandato de silencio, impuesto por sus progenitores, y el desconocimiento de la participación de sus padres en delitos de lesa humanidad. Se asume una relación dialógica entre ambos núcleos temáticos; mientras que el desconocimiento puede entenderse como una consecuencia del mandato de silencio, también es uno de los significados que permite sostenerlo. Para concluir, se destaca el papel de los juicios como acciones que permitieron romper con dicho mandato y promovieron la emergencia de nuevos posicionamientos subjetivos en relación con las acciones realizadas por sus familiares.
The following work presents preliminary results of an investigation that analyzed, from the perspective of cultural psychology, the way in which conflicts and tensions between family and social narratives are related to the construction of personal identity. Fourteen documentary sources were used (journalistic notes, interviews in the media, book chapters and participations in social networks), in which the identity narratives of different members of the group Historias Desobedientes are reflected. This group is made up of daughters and sons of repressors who publicly repudiate the actions carried out by their parents during the last Argentine civil-military dictatorship. The results show the presence of two recurring thematic core: the mandate of silence, imposed by their parents, and the ignorance of the participation of their parents in crimes against humanity. A dialogic relationship between each thematic core is assumed. While ignorance can be understood because of the mandate of silence, it is also one of the meanings that allows it to be sustained. To conclude, the role of trials is highlighted as actions that allowed breaking with said mandate and promoted the emergence of new subjective positions in relation to the actions carried out by their familiar.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
narrativas identitarias
posicionamiento subjetivo
memoria
Derechos humanos
Identity narratives
Subjective positioning
Memory
Human Rights
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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The following work presents preliminary results of an investigation that analyzed, from the perspective of cultural psychology, the way in which conflicts and tensions between family and social narratives are related to the construction of personal identity. Fourteen documentary sources were used (journalistic notes, interviews in the media, book chapters and participations in social networks), in which the identity narratives of different members of the group Historias Desobedientes are reflected. This group is made up of daughters and sons of repressors who publicly repudiate the actions carried out by their parents during the last Argentine civil-military dictatorship. The results show the presence of two recurring thematic core: the mandate of silence, imposed by their parents, and the ignorance of the participation of their parents in crimes against humanity. A dialogic relationship between each thematic core is assumed. While ignorance can be understood because of the mandate of silence, it is also one of the meanings that allows it to be sustained. To conclude, the role of trials is highlighted as actions that allowed breaking with said mandate and promoted the emergence of new subjective positions in relation to the actions carried out by their familiar.
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