Moral del deber o moral de la virtud

Autores
Guariglia, Osvaldo Norberto
Año de publicación
1986
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo se ocupa de un aspecto de la moral que, a pesar de plantearse en el plano personal, tiene consecuencias directas e inmediatas en el plano de la moral pública o ciudadana. El que constituya un tema central tanto para la moral como para la filosofía política no es, por cierto, casual. El campo de la moral está formado por las relaciones de los hombres entre sí dentro del marco de la vida comunitaria, social y política, de modo tal que la reflexión ética habrá inevitablemente de exhibir este entretejido indivisible de lo moral y lo político en el plano teórico. La cuestión que se formula este trabajo es la siguiente: ¿cómo es posible que actuemos moralmente?, y examina las dos respuestas que, a juicio del autor, continúan siendo las más importantes aún dentro del pensamiento filosófico contemporáneo. Son éstas las que he denominado, al modo tradicional, moral del deber y moral de la virtud.
This paper is a discussion of the problem of translating theoretically well founded normative propositions into behaviourary maxims effectively applicable for moral agents. To this end I consider, in the first place, the solution proposed by the theorists of moral duty in its two forms: systematic morality and critical morality. First, the Kantian theory of intelligible will is examined and shown to be unsatisfactory. Secondly, I consider Hare's proposal which presents itself as a variant on the problem of the weakness of the will; this solution turns out to be unsatisfactory as well. Then I consider the solution afforded by the morality of virtue from Aristotle to MacIntyre, in particular its application to the distinction between the akrates and the akolastos. It is shown in what manner this solution can open the way to cultural relativism, and from there to morality. I conclude by pointing out that the problem is at present an insoluble one whose terms I have tried to clarify.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Filosofía
Moral
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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This paper is a discussion of the problem of translating theoretically well founded normative propositions into behaviourary maxims effectively applicable for moral agents. To this end I consider, in the first place, the solution proposed by the theorists of moral duty in its two forms: systematic morality and critical morality. First, the Kantian theory of intelligible will is examined and shown to be unsatisfactory. Secondly, I consider Hare's proposal which presents itself as a variant on the problem of the weakness of the will; this solution turns out to be unsatisfactory as well. Then I consider the solution afforded by the morality of virtue from Aristotle to MacIntyre, in particular its application to the distinction between the akrates and the akolastos. It is shown in what manner this solution can open the way to cultural relativism, and from there to morality. I conclude by pointing out that the problem is at present an insoluble one whose terms I have tried to clarify.
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