Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature

Autores
Radyk, Lucrecia
Año de publicación
2019
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión aceptada
Descripción
Fil: Radyk, Lucrecia. Universidad Nacional de Río Negro. Laboratorio Texto, Imagen y Sociedad; Argentina
Fil: Radyk, Lucrecia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Laboratorio Texto, Imagen y Sociedad; Argentina
Transatlantic connections among modernist artists and writers have been well examined and documented. Those connections were due to literary translations, journal articles about books and exhibitions from across the ocean, as well as expatriate artists and writers that traveled from America to Europe and vice versa, and formed artistic groups and alliances. In this context, the cinema experiences radical changes as a new art form in the first decades of the twentieth century, and internationalism appears as one of its most salient traits. In addition, literature and film portray the accelerated travels of the modern world, which were as much for business and industry as for pleasure. This article explores literary and filmic pieces that thematically allude to central topics of the period to observe not only convergent styles and interests in them but also their differences. Djuna Barnes in “The Hem of Manhattan” narrates a boat trip around the island while longing for Europe; Virginia Woolf walks through the docks of London to observe a piece of land that has drastically changed with modern global commerce; Paul Rotha and Humphrey Jennings in their films Shipyard (1935) and Farewell Topsails (1937), respectively, construct two perhaps complementary maritime views and stories. Images from when the world got smaller.
Las conexiones transatlánticas entre artistas y escritores modernistas se han estudiado y documentado ampliamente. Dichos lazos estuvieron asociados a traducciones literarias, artículos periodísticos sobre publicaciones y exposiciones que se llevaban a cabo al otro lado del océano, así como artistas y escritores expatriados que formaron grupos y alianzas con sus pares locales. En este contexto, el cine experimenta cambios fundamentales como una nueva forma artística en las primeras décadas del siglo XX, y el internacionalismo aparece como uno de sus rasgos principales. Asimismo, la literatura y el cine representan los viajes acelerados del mundo contemporáneo. Este artículo examina textos y películas que aluden temáticamente a cuestiones centrales del período, para observar no sólo estilos e intereses comparables, sino también sus diferencias. Djuna Barnes en “The Hem of Manhattan” narra un viaje en barco alrededor de esta isla; Virginia Woolf camina en el puerto de Londres, donde observa un paisaje que ha cambiado drásticamente a raíz del comercio internacional; Paul Rotha y Humphrey Jennings en sus filmes Shipyard (1935) y Farewell Topsails (1937), respectivamente, construyen dos visiones e historias marítimas quizás complementarias.
Materia
Humanidades
Modernismo
Cine
Literatura
Representación del Presente
Humanidades
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
RID-UNRN (UNRN)
Institución
Universidad Nacional de Río Negro
OAI Identificador
oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/4645

id RIDUNRN_6515c3d1a9f15495da7f9ca22e8c20fe
oai_identifier_str oai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/4645
network_acronym_str RIDUNRN
repository_id_str 4369
network_name_str RID-UNRN (UNRN)
spelling Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and LiteratureRadyk, LucreciaHumanidadesModernismoCineLiteraturaRepresentación del PresenteHumanidadesFil: Radyk, Lucrecia. Universidad Nacional de Río Negro. Laboratorio Texto, Imagen y Sociedad; ArgentinaFil: Radyk, Lucrecia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Laboratorio Texto, Imagen y Sociedad; ArgentinaTransatlantic connections among modernist artists and writers have been well examined and documented. Those connections were due to literary translations, journal articles about books and exhibitions from across the ocean, as well as expatriate artists and writers that traveled from America to Europe and vice versa, and formed artistic groups and alliances. In this context, the cinema experiences radical changes as a new art form in the first decades of the twentieth century, and internationalism appears as one of its most salient traits. In addition, literature and film portray the accelerated travels of the modern world, which were as much for business and industry as for pleasure. This article explores literary and filmic pieces that thematically allude to central topics of the period to observe not only convergent styles and interests in them but also their differences. Djuna Barnes in “The Hem of Manhattan” narrates a boat trip around the island while longing for Europe; Virginia Woolf walks through the docks of London to observe a piece of land that has drastically changed with modern global commerce; Paul Rotha and Humphrey Jennings in their films Shipyard (1935) and Farewell Topsails (1937), respectively, construct two perhaps complementary maritime views and stories. Images from when the world got smaller.Las conexiones transatlánticas entre artistas y escritores modernistas se han estudiado y documentado ampliamente. Dichos lazos estuvieron asociados a traducciones literarias, artículos periodísticos sobre publicaciones y exposiciones que se llevaban a cabo al otro lado del océano, así como artistas y escritores expatriados que formaron grupos y alianzas con sus pares locales. En este contexto, el cine experimenta cambios fundamentales como una nueva forma artística en las primeras décadas del siglo XX, y el internacionalismo aparece como uno de sus rasgos principales. Asimismo, la literatura y el cine representan los viajes acelerados del mundo contemporáneo. Este artículo examina textos y películas que aluden temáticamente a cuestiones centrales del período, para observar no sólo estilos e intereses comparables, sino también sus diferencias. Djuna Barnes en “The Hem of Manhattan” narra un viaje en barco alrededor de esta isla; Virginia Woolf camina en el puerto de Londres, donde observa un paisaje que ha cambiado drásticamente a raíz del comercio internacional; Paul Rotha y Humphrey Jennings en sus filmes Shipyard (1935) y Farewell Topsails (1937), respectivamente, construyen dos visiones e historias marítimas quizás complementarias.2019-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfRadyk, Lucrecia. (2019).Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature. Hyperborea. Revista de ensayo y creación; 2 (2019); 134-145.2618-4397https://www.hyperborea-labtis.org/es/paper/narratives-actuality-early-twentieth-century-film-and-literature-140https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/4645http://www.hyperborea-labtis.org/sites/default/files/ct-paper/hyperborea_02-radyk-narratives_of_actuality_1.pdfeng2 (2019)Hyperborea. Revista de ensayo y creacióninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/reponame:RID-UNRN (UNRN)instname:Universidad Nacional de Río Negro2025-09-04T11:12:54Zoai:rid.unrn.edu.ar:20.500.12049/4645instacron:UNRNInstitucionalhttps://rid.unrn.edu.ar/jspui/Universidad públicaNo correspondehttps://rid.unrn.edu.ar/oai/snrdrid@unrn.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:43692025-09-04 11:12:54.933RID-UNRN (UNRN) - Universidad Nacional de Río Negrofalse
dc.title.none.fl_str_mv Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature
title Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature
spellingShingle Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature
Radyk, Lucrecia
Humanidades
Modernismo
Cine
Literatura
Representación del Presente
Humanidades
title_short Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature
title_full Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature
title_fullStr Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature
title_full_unstemmed Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature
title_sort Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature
dc.creator.none.fl_str_mv Radyk, Lucrecia
author Radyk, Lucrecia
author_facet Radyk, Lucrecia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Humanidades
Modernismo
Cine
Literatura
Representación del Presente
Humanidades
topic Humanidades
Modernismo
Cine
Literatura
Representación del Presente
Humanidades
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Radyk, Lucrecia. Universidad Nacional de Río Negro. Laboratorio Texto, Imagen y Sociedad; Argentina
Fil: Radyk, Lucrecia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Laboratorio Texto, Imagen y Sociedad; Argentina
Transatlantic connections among modernist artists and writers have been well examined and documented. Those connections were due to literary translations, journal articles about books and exhibitions from across the ocean, as well as expatriate artists and writers that traveled from America to Europe and vice versa, and formed artistic groups and alliances. In this context, the cinema experiences radical changes as a new art form in the first decades of the twentieth century, and internationalism appears as one of its most salient traits. In addition, literature and film portray the accelerated travels of the modern world, which were as much for business and industry as for pleasure. This article explores literary and filmic pieces that thematically allude to central topics of the period to observe not only convergent styles and interests in them but also their differences. Djuna Barnes in “The Hem of Manhattan” narrates a boat trip around the island while longing for Europe; Virginia Woolf walks through the docks of London to observe a piece of land that has drastically changed with modern global commerce; Paul Rotha and Humphrey Jennings in their films Shipyard (1935) and Farewell Topsails (1937), respectively, construct two perhaps complementary maritime views and stories. Images from when the world got smaller.
Las conexiones transatlánticas entre artistas y escritores modernistas se han estudiado y documentado ampliamente. Dichos lazos estuvieron asociados a traducciones literarias, artículos periodísticos sobre publicaciones y exposiciones que se llevaban a cabo al otro lado del océano, así como artistas y escritores expatriados que formaron grupos y alianzas con sus pares locales. En este contexto, el cine experimenta cambios fundamentales como una nueva forma artística en las primeras décadas del siglo XX, y el internacionalismo aparece como uno de sus rasgos principales. Asimismo, la literatura y el cine representan los viajes acelerados del mundo contemporáneo. Este artículo examina textos y películas que aluden temáticamente a cuestiones centrales del período, para observar no sólo estilos e intereses comparables, sino también sus diferencias. Djuna Barnes en “The Hem of Manhattan” narra un viaje en barco alrededor de esta isla; Virginia Woolf camina en el puerto de Londres, donde observa un paisaje que ha cambiado drásticamente a raíz del comercio internacional; Paul Rotha y Humphrey Jennings en sus filmes Shipyard (1935) y Farewell Topsails (1937), respectivamente, construyen dos visiones e historias marítimas quizás complementarias.
description Fil: Radyk, Lucrecia. Universidad Nacional de Río Negro. Laboratorio Texto, Imagen y Sociedad; Argentina
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str acceptedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv Radyk, Lucrecia. (2019).Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature. Hyperborea. Revista de ensayo y creación; 2 (2019); 134-145.
2618-4397
https://www.hyperborea-labtis.org/es/paper/narratives-actuality-early-twentieth-century-film-and-literature-140
https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/4645
http://www.hyperborea-labtis.org/sites/default/files/ct-paper/hyperborea_02-radyk-narratives_of_actuality_1.pdf
identifier_str_mv Radyk, Lucrecia. (2019).Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature. Hyperborea. Revista de ensayo y creación; 2 (2019); 134-145.
2618-4397
url https://www.hyperborea-labtis.org/es/paper/narratives-actuality-early-twentieth-century-film-and-literature-140
https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/4645
http://www.hyperborea-labtis.org/sites/default/files/ct-paper/hyperborea_02-radyk-narratives_of_actuality_1.pdf
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2 (2019)
Hyperborea. Revista de ensayo y creación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:RID-UNRN (UNRN)
instname:Universidad Nacional de Río Negro
reponame_str RID-UNRN (UNRN)
collection RID-UNRN (UNRN)
instname_str Universidad Nacional de Río Negro
repository.name.fl_str_mv RID-UNRN (UNRN) - Universidad Nacional de Río Negro
repository.mail.fl_str_mv rid@unrn.edu.ar
_version_ 1842344114866094080
score 12.623145