The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.

Autores
Taccetta, Natalia
Año de publicación
2013
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fil: Taccetta, Natalia. Universidad de Buenos Aires; Argentina.
Fil: Taccetta, Natalia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina.
Calling into question the idea of progress, as it has been done by contemporary approaches in philosophy of history and historical epistemology, entails accepting the impossibility of replacing it by another idea that puts forward a unified sense of history. The decline of metanarratives and of great emancipatory accounts requires a concept of representation that takes into consideration new ways in which human and social temporality appear and a new matrix that links past, present and future. The new notion of representation must also be attentive to new artistic interventions that, either from vanguardist or classic experiences, revisit the pairs “art/history” and “art/politics” by considering the potentialities of art, in general, and films, in particular, to compose narratives that are attuned to an experience of time marked by the crises of representationalism. For this reason, this paper starts by analyzing the crisis of progressive narratives, and its consequences for writing the past, in order to examine both the potentialities of cinematographic images for historical epistemology and the importance of Hayden White’s recent work about the ways to conceptualize contemporary historical experience.
Cuestionar radicalmente la idea de progreso, como lo hacen los abordajes contemporáneos sobre filosofía de la historia y la epistemología histórica, implica aceptar la imposibilidad de reemplazarla por otra que arroje un sentido unificado de la historia. La declinación de las metanarrativas y los grandes relatos emancipatorios exige un concepto de representación que se haga cargo de las nuevas formas del aparecer de la temporalidad humana y social y una nueva matriz que ligue pasado, presente y futuro. La nueva noción de representación debe también prestar atención a nuevas intervenciones que, ya sea desde experiencias vanguardistas o clásicas, revisiten los pares “arte/historia” y “arte/política” considerando las potencialidad del arte en general y de la cinematografía en particular, para componer narrativas que estén en armonía con una experiencia del tiempo marcada por la crisis de la representacionalismo. Por esta razón, este artículo comienza por analizar la crisis de las narrativas progresivas y sus consecuencias para escribir el pasado, con el fin de examinar tanto las potencialidades de las imágenes cinematográficas para la epistemología histórica como la importancia del reciente trabajo de Hayden White acerca de las maneras de conceptualizar la experiencia histórica contemporánea.
Fuente
Metatheoria
1853-2322 (impresa)
1853-2330 (en línea)
Materia
Filosofía de la historia
Cinematografía
Narrativa
Representaciones
White, Hayden, 1928-2018
Philosophy of history
Cinema
Narrative
Representations
Filosofia da história
Cinematografia
Representações
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
RIDAA (UNQ)
Institución
Universidad Nacional de Quilmes
OAI Identificador
oai:ridaa.unq.edu.ar:20.500.11807/2433

id RIDAA_9a4573462d067e808afda013563ba4f7
oai_identifier_str oai:ridaa.unq.edu.ar:20.500.11807/2433
network_acronym_str RIDAA
repository_id_str 4108
network_name_str RIDAA (UNQ)
spelling The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.Taccetta, NataliaFilosofía de la historiaCinematografíaNarrativaRepresentacionesWhite, Hayden, 1928-2018Philosophy of historyCinemaNarrativeRepresentationsFilosofia da históriaCinematografiaRepresentaçõesFil: Taccetta, Natalia. Universidad de Buenos Aires; Argentina.Fil: Taccetta, Natalia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina.Calling into question the idea of progress, as it has been done by contemporary approaches in philosophy of history and historical epistemology, entails accepting the impossibility of replacing it by another idea that puts forward a unified sense of history. The decline of metanarratives and of great emancipatory accounts requires a concept of representation that takes into consideration new ways in which human and social temporality appear and a new matrix that links past, present and future. The new notion of representation must also be attentive to new artistic interventions that, either from vanguardist or classic experiences, revisit the pairs “art/history” and “art/politics” by considering the potentialities of art, in general, and films, in particular, to compose narratives that are attuned to an experience of time marked by the crises of representationalism. For this reason, this paper starts by analyzing the crisis of progressive narratives, and its consequences for writing the past, in order to examine both the potentialities of cinematographic images for historical epistemology and the importance of Hayden White’s recent work about the ways to conceptualize contemporary historical experience.Cuestionar radicalmente la idea de progreso, como lo hacen los abordajes contemporáneos sobre filosofía de la historia y la epistemología histórica, implica aceptar la imposibilidad de reemplazarla por otra que arroje un sentido unificado de la historia. La declinación de las metanarrativas y los grandes relatos emancipatorios exige un concepto de representación que se haga cargo de las nuevas formas del aparecer de la temporalidad humana y social y una nueva matriz que ligue pasado, presente y futuro. La nueva noción de representación debe también prestar atención a nuevas intervenciones que, ya sea desde experiencias vanguardistas o clásicas, revisiten los pares “arte/historia” y “arte/política” considerando las potencialidad del arte en general y de la cinematografía en particular, para componer narrativas que estén en armonía con una experiencia del tiempo marcada por la crisis de la representacionalismo. Por esta razón, este artículo comienza por analizar la crisis de las narrativas progresivas y sus consecuencias para escribir el pasado, con el fin de examinar tanto las potencialidades de las imágenes cinematográficas para la epistemología histórica como la importancia del reciente trabajo de Hayden White acerca de las maneras de conceptualizar la experiencia histórica contemporánea.Universidad Nacional de QuilmesUniversidad Nacional de Tres de Febrero2013-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttp://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/2433Metatheoria1853-2322 (impresa)1853-2330 (en línea)reponame:RIDAA (UNQ)instname:Universidad Nacional de Quilmesenginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/2025-09-04T09:43:48Zoai:ridaa.unq.edu.ar:20.500.11807/2433instacron:UNQInstitucionalhttp://ridaa.unq.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://ridaa.unq.edu.ar/oai/snrdalejandro@unq.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:41082025-09-04 09:43:48.853RIDAA (UNQ) - Universidad Nacional de Quilmesfalse
dc.title.none.fl_str_mv The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.
title The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.
spellingShingle The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.
Taccetta, Natalia
Filosofía de la historia
Cinematografía
Narrativa
Representaciones
White, Hayden, 1928-2018
Philosophy of history
Cinema
Narrative
Representations
Filosofia da história
Cinematografia
Representações
title_short The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.
title_full The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.
title_fullStr The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.
title_full_unstemmed The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.
title_sort The filmic image as a modernist apparatus. Cinematographic devices in historical narrative.
dc.creator.none.fl_str_mv Taccetta, Natalia
author Taccetta, Natalia
author_facet Taccetta, Natalia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Filosofía de la historia
Cinematografía
Narrativa
Representaciones
White, Hayden, 1928-2018
Philosophy of history
Cinema
Narrative
Representations
Filosofia da história
Cinematografia
Representações
topic Filosofía de la historia
Cinematografía
Narrativa
Representaciones
White, Hayden, 1928-2018
Philosophy of history
Cinema
Narrative
Representations
Filosofia da história
Cinematografia
Representações
dc.description.none.fl_txt_mv Fil: Taccetta, Natalia. Universidad de Buenos Aires; Argentina.
Fil: Taccetta, Natalia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina.
Calling into question the idea of progress, as it has been done by contemporary approaches in philosophy of history and historical epistemology, entails accepting the impossibility of replacing it by another idea that puts forward a unified sense of history. The decline of metanarratives and of great emancipatory accounts requires a concept of representation that takes into consideration new ways in which human and social temporality appear and a new matrix that links past, present and future. The new notion of representation must also be attentive to new artistic interventions that, either from vanguardist or classic experiences, revisit the pairs “art/history” and “art/politics” by considering the potentialities of art, in general, and films, in particular, to compose narratives that are attuned to an experience of time marked by the crises of representationalism. For this reason, this paper starts by analyzing the crisis of progressive narratives, and its consequences for writing the past, in order to examine both the potentialities of cinematographic images for historical epistemology and the importance of Hayden White’s recent work about the ways to conceptualize contemporary historical experience.
Cuestionar radicalmente la idea de progreso, como lo hacen los abordajes contemporáneos sobre filosofía de la historia y la epistemología histórica, implica aceptar la imposibilidad de reemplazarla por otra que arroje un sentido unificado de la historia. La declinación de las metanarrativas y los grandes relatos emancipatorios exige un concepto de representación que se haga cargo de las nuevas formas del aparecer de la temporalidad humana y social y una nueva matriz que ligue pasado, presente y futuro. La nueva noción de representación debe también prestar atención a nuevas intervenciones que, ya sea desde experiencias vanguardistas o clásicas, revisiten los pares “arte/historia” y “arte/política” considerando las potencialidad del arte en general y de la cinematografía en particular, para componer narrativas que estén en armonía con una experiencia del tiempo marcada por la crisis de la representacionalismo. Por esta razón, este artículo comienza por analizar la crisis de las narrativas progresivas y sus consecuencias para escribir el pasado, con el fin de examinar tanto las potencialidades de las imágenes cinematográficas para la epistemología histórica como la importancia del reciente trabajo de Hayden White acerca de las maneras de conceptualizar la experiencia histórica contemporánea.
description Fil: Taccetta, Natalia. Universidad de Buenos Aires; Argentina.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/2433
url http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/2433
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Quilmes
Universidad Nacional de Tres de Febrero
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Quilmes
Universidad Nacional de Tres de Febrero
dc.source.none.fl_str_mv Metatheoria
1853-2322 (impresa)
1853-2330 (en línea)
reponame:RIDAA (UNQ)
instname:Universidad Nacional de Quilmes
reponame_str RIDAA (UNQ)
collection RIDAA (UNQ)
instname_str Universidad Nacional de Quilmes
repository.name.fl_str_mv RIDAA (UNQ) - Universidad Nacional de Quilmes
repository.mail.fl_str_mv alejandro@unq.edu.ar
_version_ 1842340601091063808
score 12.623145