La teoría de las capacidades a la luz del realismo crítico

Autores
Borrello, Ricardo
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión aceptada
Descripción
Fil: Borrello, Ricardo. Universidad Nacional de Luján. Departamento de Ciencias Sociales; Argentina.
Las ideas de Rawls, a partir de la publicación de la Teoría de la justicia en 1971, significaron una revolución en la teoría política, ya que éste reemplazó la mirada utilitarista dominante, por una moderna versión del contrato social entre individuos libres en situación de “velo de ignorancia”. Amartya Sen en su teoría de las capacidades y funcionamientos, cuestiona la teoría de los bienes primarios de Rawls, dado que considera que los mismos, en realidad, son medios para un objetivo prioritario: el desarrollo de las capacidades. Por este motivo, analizaremos en una segunda parte, una ontología para las ciencias sociales denominada naturalismo crítico, desarrollada por Bhaskar, quien sostiene que la realidad social está compuesta por un entramado de relaciones sociales. Ésta nos servirá para analizar el vínculo ontológico entre la teoría de las capacidades y las concepciones de Bhaskar, siendo nuestra hipótesis que ésta última puede dar cuenta de los principales rasgos de la primera, en particular el hecho de la indeterminación, la cual resulta una consecuencia necesaria de trabajar con sistemas abiertos.
Rawls's ideas, from the publication of the Theory of Justice in 1971, meant a revolution in political theory, since it replaced the dominant utilitarian look, by a modern version of the social contract between free individuals in a situation of "veil of ignorance". Amartya Sen in his theory of capabilities and performances, contests the theory of primary goods in Rawls, since he considers that they are actually means for a priority purpose: the development of capabilities. For this reason, in a second part, we study an ontology for the social sciences called critical naturalism, developed by Bhaskar, who argues that social reality consists of a network of social relations. This will help us to analyze the ontological link between the theory of skills and Bhaskar conceptions, being our hypothesis that the latter may account for the main features of the first, in particular the fact of indeterminacy, which is a consequence needed of working with open systems.
Materia
Justicia
Capacidades
Ontología
Sistemas
Naturalismo Crítico
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
REDIUNLU (UNLu)
Institución
Universidad Nacional de Luján
OAI Identificador
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Rawls's ideas, from the publication of the Theory of Justice in 1971, meant a revolution in political theory, since it replaced the dominant utilitarian look, by a modern version of the social contract between free individuals in a situation of "veil of ignorance". Amartya Sen in his theory of capabilities and performances, contests the theory of primary goods in Rawls, since he considers that they are actually means for a priority purpose: the development of capabilities. For this reason, in a second part, we study an ontology for the social sciences called critical naturalism, developed by Bhaskar, who argues that social reality consists of a network of social relations. This will help us to analyze the ontological link between the theory of skills and Bhaskar conceptions, being our hypothesis that the latter may account for the main features of the first, in particular the fact of indeterminacy, which is a consequence needed of working with open systems.
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