Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia

Autores
Perez, Juan Andrés; Passarello, Milba; Risiglione, María Laura; Simón, Virginia
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión aceptada
Descripción
The public health emergency context caused by the COVID-19 Pandemic and Preventive and Mandatory Social Isolation, has forced the Education Sector in general, and the University Sector in particular, to replace the available resources, tools and methodologies, in order to promote the continuity of their pedagogical academic activities. Students, as fundamental and central actors of the university community, are carrying out the situation with hard to quantify efforts, in a context of generalized uncertainty and fear, also conditioned by their own possibilities and limitations. Due to this new reality, was detected the necessity of carrying out an investigation focused on collecting and analyzing the perceptions of Industrial Engineering students from the National University of Luján, with the purpose of contributing to the redesigning and adaptation of teaching-learning practices under virtual reality. Consequently, a field investigation took place in order to understand the scope and limitations of virtual modality implementation on the development of academic Industrial Engineering activities, as well as the insights about contents and disciplinary approaches. Therefore, an ad-hoc data collection instrument (form / questionnaire) was designed to gather the relevant information from active students from the career. Survey’s results allow us to affirm that course lessons under virtual reality are possible which have powerful advantages, but there still unsolved aspects, such as Internet connection and students access to it, as well as the availability of technology and physical space at home. Additionally, teaching practices, contents and methodologies deserve careful attention. The need to balance synchronous and asynchronous work, meanwhile, is positioned as a key strategy to enable student’s permanence and reduce the dropout rate of academic activities.
Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Passarello, Milba. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Risiglione, Maria Laura. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Simón, Virginia. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
El contexto de emergencia pública sanitaria provocada por la Pandemia del COVID-19 y el Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio, ha obligado al Sector Educativo en general, y Universitario en particular, a replantearse los recursos, las herramientas y las metodologías disponibles, a los fines de favorecer la continuidad pedagógica de sus actividades académicas. Los estudiantes, en tanto actores fundamentales y centrales en la comunidad universitaria, están llevando a cabo un esfuerzo difícil de cuantificar, en un contexto de incertidumbre y temor generalizado, cada uno con sus posibilidades y limitaciones. Ante esta coyuntura, se advirtió la de analizar las percepciones de los estudiantes de la carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad Nacional de Luján, a fin de contribuir al rediseño y a la adecuación de las prácticas de enseñanza-aprendizaje en la virtualidad. Consecuentemente, se decidió proceder a realizar una investigación de campo, para comprender el alcance y las limitaciones de la implementación de la modalidad virtual en el desarrollo de las actividades académicas de Ingeniería Industrial, así como también las percepciones acerca de los contenidos y abordajes disciplinares. Para ello se diseñó un instrumento de recolección ad-hoc de datos (formulario/cuestionario) destinado a relevar información de la población de estudiantes activos en la carrera. Los resultados del relevamiento permiten afirmar que la virtualidad resulta ser una modalidad de cursada posible, con poderosas ventajas, pero con aspectos todavía a ser trabajados: la conexión y el acceso a internet de los estudiantes, así como la tecnología disponible y el espacio físico en el hogar. Asimismo, las prácticas de enseñanza, contenidos y metodologías merecen cuidadosa atención. La necesidad de balancear el trabajo sincrónico y asincrónico, en tanto, se posiciona como una estrategia clave para sostener la motivación, favorecer la permanencia de los estudiantes y reducir la tasa de deserción en las actividades académicas.
Materia
Pandemia
Estrategias
Universidades
Clases virtuales
Metodologías pedagógicas
Pandemic
Strategies
Universities
Methodologies
Virtual classes
COVID-19
Coronavirus
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
REDIUNLU (UNLu)
Institución
Universidad Nacional de Luján
OAI Identificador
oai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/883

id REDIUNLU_41a8f74cb77d63a4d91a80da28678e6c
oai_identifier_str oai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/883
network_acronym_str REDIUNLU
repository_id_str w
network_name_str REDIUNLU (UNLu)
spelling Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distanciaPerez, Juan AndrésPassarello, MilbaRisiglione, María LauraSimón, VirginiaPandemiaEstrategiasUniversidadesClases virtualesMetodologías pedagógicasPandemicStrategiesUniversitiesMethodologiesVirtual classesCOVID-19CoronavirusThe public health emergency context caused by the COVID-19 Pandemic and Preventive and Mandatory Social Isolation, has forced the Education Sector in general, and the University Sector in particular, to replace the available resources, tools and methodologies, in order to promote the continuity of their pedagogical academic activities. Students, as fundamental and central actors of the university community, are carrying out the situation with hard to quantify efforts, in a context of generalized uncertainty and fear, also conditioned by their own possibilities and limitations. Due to this new reality, was detected the necessity of carrying out an investigation focused on collecting and analyzing the perceptions of Industrial Engineering students from the National University of Luján, with the purpose of contributing to the redesigning and adaptation of teaching-learning practices under virtual reality. Consequently, a field investigation took place in order to understand the scope and limitations of virtual modality implementation on the development of academic Industrial Engineering activities, as well as the insights about contents and disciplinary approaches. Therefore, an ad-hoc data collection instrument (form / questionnaire) was designed to gather the relevant information from active students from the career. Survey’s results allow us to affirm that course lessons under virtual reality are possible which have powerful advantages, but there still unsolved aspects, such as Internet connection and students access to it, as well as the availability of technology and physical space at home. Additionally, teaching practices, contents and methodologies deserve careful attention. The need to balance synchronous and asynchronous work, meanwhile, is positioned as a key strategy to enable student’s permanence and reduce the dropout rate of academic activities.Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján. Argentina.Fil: Passarello, Milba. Universidad Nacional de Luján. Argentina.Fil: Risiglione, Maria Laura. Universidad Nacional de Luján. Argentina.Fil: Simón, Virginia. Universidad Nacional de Luján. Argentina.El contexto de emergencia pública sanitaria provocada por la Pandemia del COVID-19 y el Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio, ha obligado al Sector Educativo en general, y Universitario en particular, a replantearse los recursos, las herramientas y las metodologías disponibles, a los fines de favorecer la continuidad pedagógica de sus actividades académicas. Los estudiantes, en tanto actores fundamentales y centrales en la comunidad universitaria, están llevando a cabo un esfuerzo difícil de cuantificar, en un contexto de incertidumbre y temor generalizado, cada uno con sus posibilidades y limitaciones. Ante esta coyuntura, se advirtió la de analizar las percepciones de los estudiantes de la carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad Nacional de Luján, a fin de contribuir al rediseño y a la adecuación de las prácticas de enseñanza-aprendizaje en la virtualidad. Consecuentemente, se decidió proceder a realizar una investigación de campo, para comprender el alcance y las limitaciones de la implementación de la modalidad virtual en el desarrollo de las actividades académicas de Ingeniería Industrial, así como también las percepciones acerca de los contenidos y abordajes disciplinares. Para ello se diseñó un instrumento de recolección ad-hoc de datos (formulario/cuestionario) destinado a relevar información de la población de estudiantes activos en la carrera. Los resultados del relevamiento permiten afirmar que la virtualidad resulta ser una modalidad de cursada posible, con poderosas ventajas, pero con aspectos todavía a ser trabajados: la conexión y el acceso a internet de los estudiantes, así como la tecnología disponible y el espacio físico en el hogar. Asimismo, las prácticas de enseñanza, contenidos y metodologías merecen cuidadosa atención. La necesidad de balancear el trabajo sincrónico y asincrónico, en tanto, se posiciona como una estrategia clave para sostener la motivación, favorecer la permanencia de los estudiantes y reducir la tasa de deserción en las actividades académicas.edUTecNe2021-09-22T23:07:50Z2021-09-22T23:07:50Z2020Presentationinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfapplication/pdfhttp://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/883spaesinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:REDIUNLU (UNLu)instname:Universidad Nacional de Luján2025-09-04T11:14:46Zoai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/883instacron:UNLuInstitucionalhttps://ri.unlu.edu.arUniversidad públicaNo correspondehttps://ri.unlu.edu.ar/oaivcano@unlu.edu.ar;fgutierrez@mail.unlu.edu.ar;faquilinogutierrez@gmail.com ArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:w2025-09-04 11:14:46.886REDIUNLU (UNLu) - Universidad Nacional de Lujánfalse
dc.title.none.fl_str_mv Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
title Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
spellingShingle Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
Perez, Juan Andrés
Pandemia
Estrategias
Universidades
Clases virtuales
Metodologías pedagógicas
Pandemic
Strategies
Universities
Methodologies
Virtual classes
COVID-19
Coronavirus
title_short Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
title_full Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
title_fullStr Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
title_full_unstemmed Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
title_sort Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
dc.creator.none.fl_str_mv Perez, Juan Andrés
Passarello, Milba
Risiglione, María Laura
Simón, Virginia
author Perez, Juan Andrés
author_facet Perez, Juan Andrés
Passarello, Milba
Risiglione, María Laura
Simón, Virginia
author_role author
author2 Passarello, Milba
Risiglione, María Laura
Simón, Virginia
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Pandemia
Estrategias
Universidades
Clases virtuales
Metodologías pedagógicas
Pandemic
Strategies
Universities
Methodologies
Virtual classes
COVID-19
Coronavirus
topic Pandemia
Estrategias
Universidades
Clases virtuales
Metodologías pedagógicas
Pandemic
Strategies
Universities
Methodologies
Virtual classes
COVID-19
Coronavirus
dc.description.none.fl_txt_mv The public health emergency context caused by the COVID-19 Pandemic and Preventive and Mandatory Social Isolation, has forced the Education Sector in general, and the University Sector in particular, to replace the available resources, tools and methodologies, in order to promote the continuity of their pedagogical academic activities. Students, as fundamental and central actors of the university community, are carrying out the situation with hard to quantify efforts, in a context of generalized uncertainty and fear, also conditioned by their own possibilities and limitations. Due to this new reality, was detected the necessity of carrying out an investigation focused on collecting and analyzing the perceptions of Industrial Engineering students from the National University of Luján, with the purpose of contributing to the redesigning and adaptation of teaching-learning practices under virtual reality. Consequently, a field investigation took place in order to understand the scope and limitations of virtual modality implementation on the development of academic Industrial Engineering activities, as well as the insights about contents and disciplinary approaches. Therefore, an ad-hoc data collection instrument (form / questionnaire) was designed to gather the relevant information from active students from the career. Survey’s results allow us to affirm that course lessons under virtual reality are possible which have powerful advantages, but there still unsolved aspects, such as Internet connection and students access to it, as well as the availability of technology and physical space at home. Additionally, teaching practices, contents and methodologies deserve careful attention. The need to balance synchronous and asynchronous work, meanwhile, is positioned as a key strategy to enable student’s permanence and reduce the dropout rate of academic activities.
Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Passarello, Milba. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Risiglione, Maria Laura. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Simón, Virginia. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
El contexto de emergencia pública sanitaria provocada por la Pandemia del COVID-19 y el Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio, ha obligado al Sector Educativo en general, y Universitario en particular, a replantearse los recursos, las herramientas y las metodologías disponibles, a los fines de favorecer la continuidad pedagógica de sus actividades académicas. Los estudiantes, en tanto actores fundamentales y centrales en la comunidad universitaria, están llevando a cabo un esfuerzo difícil de cuantificar, en un contexto de incertidumbre y temor generalizado, cada uno con sus posibilidades y limitaciones. Ante esta coyuntura, se advirtió la de analizar las percepciones de los estudiantes de la carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad Nacional de Luján, a fin de contribuir al rediseño y a la adecuación de las prácticas de enseñanza-aprendizaje en la virtualidad. Consecuentemente, se decidió proceder a realizar una investigación de campo, para comprender el alcance y las limitaciones de la implementación de la modalidad virtual en el desarrollo de las actividades académicas de Ingeniería Industrial, así como también las percepciones acerca de los contenidos y abordajes disciplinares. Para ello se diseñó un instrumento de recolección ad-hoc de datos (formulario/cuestionario) destinado a relevar información de la población de estudiantes activos en la carrera. Los resultados del relevamiento permiten afirmar que la virtualidad resulta ser una modalidad de cursada posible, con poderosas ventajas, pero con aspectos todavía a ser trabajados: la conexión y el acceso a internet de los estudiantes, así como la tecnología disponible y el espacio físico en el hogar. Asimismo, las prácticas de enseñanza, contenidos y metodologías merecen cuidadosa atención. La necesidad de balancear el trabajo sincrónico y asincrónico, en tanto, se posiciona como una estrategia clave para sostener la motivación, favorecer la permanencia de los estudiantes y reducir la tasa de deserción en las actividades académicas.
description The public health emergency context caused by the COVID-19 Pandemic and Preventive and Mandatory Social Isolation, has forced the Education Sector in general, and the University Sector in particular, to replace the available resources, tools and methodologies, in order to promote the continuity of their pedagogical academic activities. Students, as fundamental and central actors of the university community, are carrying out the situation with hard to quantify efforts, in a context of generalized uncertainty and fear, also conditioned by their own possibilities and limitations. Due to this new reality, was detected the necessity of carrying out an investigation focused on collecting and analyzing the perceptions of Industrial Engineering students from the National University of Luján, with the purpose of contributing to the redesigning and adaptation of teaching-learning practices under virtual reality. Consequently, a field investigation took place in order to understand the scope and limitations of virtual modality implementation on the development of academic Industrial Engineering activities, as well as the insights about contents and disciplinary approaches. Therefore, an ad-hoc data collection instrument (form / questionnaire) was designed to gather the relevant information from active students from the career. Survey’s results allow us to affirm that course lessons under virtual reality are possible which have powerful advantages, but there still unsolved aspects, such as Internet connection and students access to it, as well as the availability of technology and physical space at home. Additionally, teaching practices, contents and methodologies deserve careful attention. The need to balance synchronous and asynchronous work, meanwhile, is positioned as a key strategy to enable student’s permanence and reduce the dropout rate of academic activities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-09-22T23:07:50Z
2021-09-22T23:07:50Z
dc.type.none.fl_str_mv Presentation
info:eu-repo/semantics/conferenceObject
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia
format conferenceObject
status_str acceptedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/883
url http://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/883
dc.language.none.fl_str_mv spa
es
language spa
language_invalid_str_mv es
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv edUTecNe
publisher.none.fl_str_mv edUTecNe
dc.source.none.fl_str_mv reponame:REDIUNLU (UNLu)
instname:Universidad Nacional de Luján
reponame_str REDIUNLU (UNLu)
collection REDIUNLU (UNLu)
instname_str Universidad Nacional de Luján
repository.name.fl_str_mv REDIUNLU (UNLu) - Universidad Nacional de Luján
repository.mail.fl_str_mv vcano@unlu.edu.ar;fgutierrez@mail.unlu.edu.ar;faquilinogutierrez@gmail.com
_version_ 1842344381370073088
score 12.623145