Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia
- Autores
- Perez, Juan Andrés; Passarello, Milba; Risiglione, María Laura; Simón, Virginia
- Año de publicación
- 2020
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- documento de conferencia
- Estado
- versión aceptada
- Descripción
- The public health emergency context caused by the COVID-19 Pandemic and Preventive and Mandatory Social Isolation, has forced the Education Sector in general, and the University Sector in particular, to replace the available resources, tools and methodologies, in order to promote the continuity of their pedagogical academic activities. Students, as fundamental and central actors of the university community, are carrying out the situation with hard to quantify efforts, in a context of generalized uncertainty and fear, also conditioned by their own possibilities and limitations. Due to this new reality, was detected the necessity of carrying out an investigation focused on collecting and analyzing the perceptions of Industrial Engineering students from the National University of Luján, with the purpose of contributing to the redesigning and adaptation of teaching-learning practices under virtual reality. Consequently, a field investigation took place in order to understand the scope and limitations of virtual modality implementation on the development of academic Industrial Engineering activities, as well as the insights about contents and disciplinary approaches. Therefore, an ad-hoc data collection instrument (form / questionnaire) was designed to gather the relevant information from active students from the career. Survey’s results allow us to affirm that course lessons under virtual reality are possible which have powerful advantages, but there still unsolved aspects, such as Internet connection and students access to it, as well as the availability of technology and physical space at home. Additionally, teaching practices, contents and methodologies deserve careful attention. The need to balance synchronous and asynchronous work, meanwhile, is positioned as a key strategy to enable student’s permanence and reduce the dropout rate of academic activities.
Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Passarello, Milba. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Risiglione, Maria Laura. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
Fil: Simón, Virginia. Universidad Nacional de Luján. Argentina.
El contexto de emergencia pública sanitaria provocada por la Pandemia del COVID-19 y el Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio, ha obligado al Sector Educativo en general, y Universitario en particular, a replantearse los recursos, las herramientas y las metodologías disponibles, a los fines de favorecer la continuidad pedagógica de sus actividades académicas. Los estudiantes, en tanto actores fundamentales y centrales en la comunidad universitaria, están llevando a cabo un esfuerzo difícil de cuantificar, en un contexto de incertidumbre y temor generalizado, cada uno con sus posibilidades y limitaciones. Ante esta coyuntura, se advirtió la de analizar las percepciones de los estudiantes de la carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad Nacional de Luján, a fin de contribuir al rediseño y a la adecuación de las prácticas de enseñanza-aprendizaje en la virtualidad. Consecuentemente, se decidió proceder a realizar una investigación de campo, para comprender el alcance y las limitaciones de la implementación de la modalidad virtual en el desarrollo de las actividades académicas de Ingeniería Industrial, así como también las percepciones acerca de los contenidos y abordajes disciplinares. Para ello se diseñó un instrumento de recolección ad-hoc de datos (formulario/cuestionario) destinado a relevar información de la población de estudiantes activos en la carrera. Los resultados del relevamiento permiten afirmar que la virtualidad resulta ser una modalidad de cursada posible, con poderosas ventajas, pero con aspectos todavía a ser trabajados: la conexión y el acceso a internet de los estudiantes, así como la tecnología disponible y el espacio físico en el hogar. Asimismo, las prácticas de enseñanza, contenidos y metodologías merecen cuidadosa atención. La necesidad de balancear el trabajo sincrónico y asincrónico, en tanto, se posiciona como una estrategia clave para sostener la motivación, favorecer la permanencia de los estudiantes y reducir la tasa de deserción en las actividades académicas. - Materia
-
Pandemia
Estrategias
Universidades
Clases virtuales
Metodologías pedagógicas
Pandemic
Strategies
Universities
Methodologies
Virtual classes
COVID-19
Coronavirus - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Universidad Nacional de Luján
- OAI Identificador
- oai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/883
Ver los metadatos del registro completo
id |
REDIUNLU_41a8f74cb77d63a4d91a80da28678e6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/883 |
network_acronym_str |
REDIUNLU |
repository_id_str |
w |
network_name_str |
REDIUNLU (UNLu) |
spelling |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distanciaPerez, Juan AndrésPassarello, MilbaRisiglione, María LauraSimón, VirginiaPandemiaEstrategiasUniversidadesClases virtualesMetodologías pedagógicasPandemicStrategiesUniversitiesMethodologiesVirtual classesCOVID-19CoronavirusThe public health emergency context caused by the COVID-19 Pandemic and Preventive and Mandatory Social Isolation, has forced the Education Sector in general, and the University Sector in particular, to replace the available resources, tools and methodologies, in order to promote the continuity of their pedagogical academic activities. Students, as fundamental and central actors of the university community, are carrying out the situation with hard to quantify efforts, in a context of generalized uncertainty and fear, also conditioned by their own possibilities and limitations. Due to this new reality, was detected the necessity of carrying out an investigation focused on collecting and analyzing the perceptions of Industrial Engineering students from the National University of Luján, with the purpose of contributing to the redesigning and adaptation of teaching-learning practices under virtual reality. Consequently, a field investigation took place in order to understand the scope and limitations of virtual modality implementation on the development of academic Industrial Engineering activities, as well as the insights about contents and disciplinary approaches. Therefore, an ad-hoc data collection instrument (form / questionnaire) was designed to gather the relevant information from active students from the career. Survey’s results allow us to affirm that course lessons under virtual reality are possible which have powerful advantages, but there still unsolved aspects, such as Internet connection and students access to it, as well as the availability of technology and physical space at home. Additionally, teaching practices, contents and methodologies deserve careful attention. The need to balance synchronous and asynchronous work, meanwhile, is positioned as a key strategy to enable student’s permanence and reduce the dropout rate of academic activities.Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján. Argentina.Fil: Passarello, Milba. Universidad Nacional de Luján. Argentina.Fil: Risiglione, Maria Laura. Universidad Nacional de Luján. Argentina.Fil: Simón, Virginia. Universidad Nacional de Luján. Argentina.El contexto de emergencia pública sanitaria provocada por la Pandemia del COVID-19 y el Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio, ha obligado al Sector Educativo en general, y Universitario en particular, a replantearse los recursos, las herramientas y las metodologías disponibles, a los fines de favorecer la continuidad pedagógica de sus actividades académicas. Los estudiantes, en tanto actores fundamentales y centrales en la comunidad universitaria, están llevando a cabo un esfuerzo difícil de cuantificar, en un contexto de incertidumbre y temor generalizado, cada uno con sus posibilidades y limitaciones. Ante esta coyuntura, se advirtió la de analizar las percepciones de los estudiantes de la carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad Nacional de Luján, a fin de contribuir al rediseño y a la adecuación de las prácticas de enseñanza-aprendizaje en la virtualidad. Consecuentemente, se decidió proceder a realizar una investigación de campo, para comprender el alcance y las limitaciones de la implementación de la modalidad virtual en el desarrollo de las actividades académicas de Ingeniería Industrial, así como también las percepciones acerca de los contenidos y abordajes disciplinares. Para ello se diseñó un instrumento de recolección ad-hoc de datos (formulario/cuestionario) destinado a relevar información de la población de estudiantes activos en la carrera. Los resultados del relevamiento permiten afirmar que la virtualidad resulta ser una modalidad de cursada posible, con poderosas ventajas, pero con aspectos todavía a ser trabajados: la conexión y el acceso a internet de los estudiantes, así como la tecnología disponible y el espacio físico en el hogar. Asimismo, las prácticas de enseñanza, contenidos y metodologías merecen cuidadosa atención. La necesidad de balancear el trabajo sincrónico y asincrónico, en tanto, se posiciona como una estrategia clave para sostener la motivación, favorecer la permanencia de los estudiantes y reducir la tasa de deserción en las actividades académicas.edUTecNe2021-09-22T23:07:50Z2021-09-22T23:07:50Z2020Presentationinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfapplication/pdfhttp://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/883spaesinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:REDIUNLU (UNLu)instname:Universidad Nacional de Luján2025-09-04T11:14:46Zoai:ri.unlu.edu.ar:rediunlu/883instacron:UNLuInstitucionalhttps://ri.unlu.edu.arUniversidad públicaNo correspondehttps://ri.unlu.edu.ar/oaivcano@unlu.edu.ar;fgutierrez@mail.unlu.edu.ar;faquilinogutierrez@gmail.com ArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:w2025-09-04 11:14:46.886REDIUNLU (UNLu) - Universidad Nacional de Lujánfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia |
title |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia |
spellingShingle |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia Perez, Juan Andrés Pandemia Estrategias Universidades Clases virtuales Metodologías pedagógicas Pandemic Strategies Universities Methodologies Virtual classes COVID-19 Coronavirus |
title_short |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia |
title_full |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia |
title_fullStr |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia |
title_full_unstemmed |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia |
title_sort |
Ingeniería Industrial: El desafío de aprender a la distancia |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Perez, Juan Andrés Passarello, Milba Risiglione, María Laura Simón, Virginia |
author |
Perez, Juan Andrés |
author_facet |
Perez, Juan Andrés Passarello, Milba Risiglione, María Laura Simón, Virginia |
author_role |
author |
author2 |
Passarello, Milba Risiglione, María Laura Simón, Virginia |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Pandemia Estrategias Universidades Clases virtuales Metodologías pedagógicas Pandemic Strategies Universities Methodologies Virtual classes COVID-19 Coronavirus |
topic |
Pandemia Estrategias Universidades Clases virtuales Metodologías pedagógicas Pandemic Strategies Universities Methodologies Virtual classes COVID-19 Coronavirus |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The public health emergency context caused by the COVID-19 Pandemic and Preventive and Mandatory Social Isolation, has forced the Education Sector in general, and the University Sector in particular, to replace the available resources, tools and methodologies, in order to promote the continuity of their pedagogical academic activities. Students, as fundamental and central actors of the university community, are carrying out the situation with hard to quantify efforts, in a context of generalized uncertainty and fear, also conditioned by their own possibilities and limitations. Due to this new reality, was detected the necessity of carrying out an investigation focused on collecting and analyzing the perceptions of Industrial Engineering students from the National University of Luján, with the purpose of contributing to the redesigning and adaptation of teaching-learning practices under virtual reality. Consequently, a field investigation took place in order to understand the scope and limitations of virtual modality implementation on the development of academic Industrial Engineering activities, as well as the insights about contents and disciplinary approaches. Therefore, an ad-hoc data collection instrument (form / questionnaire) was designed to gather the relevant information from active students from the career. Survey’s results allow us to affirm that course lessons under virtual reality are possible which have powerful advantages, but there still unsolved aspects, such as Internet connection and students access to it, as well as the availability of technology and physical space at home. Additionally, teaching practices, contents and methodologies deserve careful attention. The need to balance synchronous and asynchronous work, meanwhile, is positioned as a key strategy to enable student’s permanence and reduce the dropout rate of academic activities. Fil: Perez, Juan Andrés. Universidad Nacional de Luján. Argentina. Fil: Passarello, Milba. Universidad Nacional de Luján. Argentina. Fil: Risiglione, Maria Laura. Universidad Nacional de Luján. Argentina. Fil: Simón, Virginia. Universidad Nacional de Luján. Argentina. El contexto de emergencia pública sanitaria provocada por la Pandemia del COVID-19 y el Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio, ha obligado al Sector Educativo en general, y Universitario en particular, a replantearse los recursos, las herramientas y las metodologías disponibles, a los fines de favorecer la continuidad pedagógica de sus actividades académicas. Los estudiantes, en tanto actores fundamentales y centrales en la comunidad universitaria, están llevando a cabo un esfuerzo difícil de cuantificar, en un contexto de incertidumbre y temor generalizado, cada uno con sus posibilidades y limitaciones. Ante esta coyuntura, se advirtió la de analizar las percepciones de los estudiantes de la carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad Nacional de Luján, a fin de contribuir al rediseño y a la adecuación de las prácticas de enseñanza-aprendizaje en la virtualidad. Consecuentemente, se decidió proceder a realizar una investigación de campo, para comprender el alcance y las limitaciones de la implementación de la modalidad virtual en el desarrollo de las actividades académicas de Ingeniería Industrial, así como también las percepciones acerca de los contenidos y abordajes disciplinares. Para ello se diseñó un instrumento de recolección ad-hoc de datos (formulario/cuestionario) destinado a relevar información de la población de estudiantes activos en la carrera. Los resultados del relevamiento permiten afirmar que la virtualidad resulta ser una modalidad de cursada posible, con poderosas ventajas, pero con aspectos todavía a ser trabajados: la conexión y el acceso a internet de los estudiantes, así como la tecnología disponible y el espacio físico en el hogar. Asimismo, las prácticas de enseñanza, contenidos y metodologías merecen cuidadosa atención. La necesidad de balancear el trabajo sincrónico y asincrónico, en tanto, se posiciona como una estrategia clave para sostener la motivación, favorecer la permanencia de los estudiantes y reducir la tasa de deserción en las actividades académicas. |
description |
The public health emergency context caused by the COVID-19 Pandemic and Preventive and Mandatory Social Isolation, has forced the Education Sector in general, and the University Sector in particular, to replace the available resources, tools and methodologies, in order to promote the continuity of their pedagogical academic activities. Students, as fundamental and central actors of the university community, are carrying out the situation with hard to quantify efforts, in a context of generalized uncertainty and fear, also conditioned by their own possibilities and limitations. Due to this new reality, was detected the necessity of carrying out an investigation focused on collecting and analyzing the perceptions of Industrial Engineering students from the National University of Luján, with the purpose of contributing to the redesigning and adaptation of teaching-learning practices under virtual reality. Consequently, a field investigation took place in order to understand the scope and limitations of virtual modality implementation on the development of academic Industrial Engineering activities, as well as the insights about contents and disciplinary approaches. Therefore, an ad-hoc data collection instrument (form / questionnaire) was designed to gather the relevant information from active students from the career. Survey’s results allow us to affirm that course lessons under virtual reality are possible which have powerful advantages, but there still unsolved aspects, such as Internet connection and students access to it, as well as the availability of technology and physical space at home. Additionally, teaching practices, contents and methodologies deserve careful attention. The need to balance synchronous and asynchronous work, meanwhile, is positioned as a key strategy to enable student’s permanence and reduce the dropout rate of academic activities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-09-22T23:07:50Z 2021-09-22T23:07:50Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
Presentation info:eu-repo/semantics/conferenceObject info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia |
format |
conferenceObject |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/883 |
url |
http://ri.unlu.edu.ar/xmlui/handle/rediunlu/883 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa es |
language |
spa |
language_invalid_str_mv |
es |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
edUTecNe |
publisher.none.fl_str_mv |
edUTecNe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:REDIUNLU (UNLu) instname:Universidad Nacional de Luján |
reponame_str |
REDIUNLU (UNLu) |
collection |
REDIUNLU (UNLu) |
instname_str |
Universidad Nacional de Luján |
repository.name.fl_str_mv |
REDIUNLU (UNLu) - Universidad Nacional de Luján |
repository.mail.fl_str_mv |
vcano@unlu.edu.ar;fgutierrez@mail.unlu.edu.ar;faquilinogutierrez@gmail.com |
_version_ |
1842344381370073088 |
score |
12.623145 |