Educación/enseñanza del cuerpo en la formación del profesor de educación física en el Uruguay (1948-1970)

Autores
Dogliotti, Paola
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Scharagrodsky, Pablo Ariel
Galak, Eduardo
Aisenstein, Angela
Ruggiano, Gianfranco
Descripción
La presente tesis doctoral indaga las discursividades en torno a la única formación que otorgaba el título de profesor de educación física, impartida en el Instituto Superior de Educación Física (ISEF) en Uruguay entre los años 1948 y 1970. Se abordan los discursos en torno a la educación y a la enseñanza del cuerpo, el suelo epistémico de la educación física, las principales nociones de educación y enseñanza en el curriculum de esta formación, y los principales sustentos eugénicos y biotipológicos que matrizaron sexualidades y géneros. El trabajo se apoya en la articulación de nociones teóricas generales del análisis del discurso francés de Pêcheux (1990) y el análisis político del discurso de Laclau (1996; 2014), y Laclau y Mouffe (1993; 2006), con la mirada arqueológica y genealógica de Foucault (1991b;1992b), y las consideraciones en torno al poder sobre la vida a través de dos polos enlazados: las disciplinas del cuerpo (Foucault, 1989) y la gubernamentalidad (Foucault, 2006; 2007); y entre ambos: el dispositivo de la sexualidad (Foucault, 2014; 1992a). Se parte de la distinción entre educación y enseñanza planteada por Behares (2004; 2005; 2006; 2007; 2011; 2015) y Bordoli (2005; 2011) que alberga una gran tradición. Entre las fuentes utilizadas se destacan: planes y programas de estudio; prescripciones y documentos curriculares e institucionales; manuales; tesis de graduación; obras, artículos y textos de docentes referentes; revistas del campo de la educación física; y periódicos, testimonios y entrevistas estudiantiles. A diferencia del período fundacional de la Comisión Nacional de Educación Física, donde hubo una predominancia de la discursividad asociacionista, en este período se mixtura con la discursividad de las corrientes gimnásticas europeas, acompañado de un progresivo solapamiento entre la gimnástica y la educación física, y una ascendente influencia del deporte sobre ambas. El escolanovismo como pedagogía psicologizada con una incursión tardía en la formación, y el tecnicismo como didáctica curricularizada tuvieron un peso predominante, formando parte de la discursividad de la teoría de la enseñanza-aprendizaje. Los discursos críticos del campo educativo y curricular tuvieron una muy escasa presencia. La discursividad langladiana le otorgó a la formación el principal fundamento pedagógico-didáctico de su tarea. A diferencia del período fundacional de la carrera (1939-1947) caracterizado por una discursividad tecnicista, emerge con más fuerza el constructo formación profesional docente, producto de la creciente importancia que fue adquiriendo la preparación para el ejercicio de la docencia. Las propuestas que pretendían otorgarle un carácter universitario fueron presentadas en forma aislada, a través de empujes puntuales, sin un proyecto fundamentado que las sostuviera en el tiempo, de un modo más tenue y aislado en el período 1948-1959 y más acentuado y combativo en los 60 y liderado por un sujeto estudiantil militante y político. Estas propuestas mostraban las tensiones y préstamos de un modo más acentuado entre normalismo y universidad que entre lo profesional y lo académico.
The present doctoral thesis investigates the discourses around the only education that awarded a teaching degree in physical education, given in the Higher Institute of Physical Education (ISEF) in Uruguay between the years 1948 and 1970. The thesis analyses the discourses around the education and the teaching of the body, the epistemic ground of physical education, the main notions of education and teaching in the curriculum of this career, and the main eugenic and bio typological concepts that shaped sexualities and genders. The work is built on the articulation of general theoretical notions of the French discourse analysis of Pêcheux (1990) and the political discourse analysis of Laclau (1996; 2014), and Laclau and Mouffe (1993; 2006), with the archaeological and genealogical view of Foucault (1991b;1992b), and the considerations around the power over life through two linked poles: the disciplines of the body (Foucault, 1989) and governmentality (Foucault, 2006; 2007); and between both: the device of sexuality (Foucault, 2014; 1992a). The starting point assumed is the distinction between education and teaching posed by Behares (2004; 2005; 2006; 2007; 2011; 2015) and Bordoli (2005; 2011), disctinction which can be traced back long ago in pedagogical thinking. Among the sources used stand out: plans and programmes of study; prescriptive and curricular and institutional documents; manuals; graduate thesis; works, articles and texts by educational referents; magazines of the field of physical education; and newspapers, student stories and interviews. Unlike the foundational period of the National Commission of Physical Education, when there was a predominance of the associational discourse, in this period it mixes with the discourse of the European gymnastic currents, accompanied with a progressive juxtaposition between gymnastics and physical education, and an ascending influence of sports on both. The New School movement as a psychological pedagogy with a late incursion in this education, and the technicism as a curricular didactics had a predominant weight, forming part of the discourse in the theory about the teaching-learning process. The critical discourse from the educational and curricular field had a very scarce presence. The Langladian discourse was the main pedagogical-didactic basis of this career. Unlike its foundational period (1939-1947) characterised by a technicist discourse, the construct professional teacher education emerges with more strength, as a product of the increasing importance assigned to teacher training. The proposals that pretended to assign it a university status were put forward as isolated efforts, without a project that sustained them over time, being weaker and more isolated in the period 1948-1959 and more stronger and mor combative in the 60s, led by a militant and political student subject. These proposals show that the tensions and loans between normalism and university were more marked than between the professional and the academic.
Fil: Dogliotti, Paola. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
Materia
Educación
Educación física
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Uruguay
1948-1970
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Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
OAI Identificador
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El trabajo se apoya en la articulación de nociones teóricas generales del análisis del discurso francés de Pêcheux (1990) y el análisis político del discurso de Laclau (1996; 2014), y Laclau y Mouffe (1993; 2006), con la mirada arqueológica y genealógica de Foucault (1991b;1992b), y las consideraciones en torno al poder sobre la vida a través de dos polos enlazados: las disciplinas del cuerpo (Foucault, 1989) y la gubernamentalidad (Foucault, 2006; 2007); y entre ambos: el dispositivo de la sexualidad (Foucault, 2014; 1992a). Se parte de la distinción entre educación y enseñanza planteada por Behares (2004; 2005; 2006; 2007; 2011; 2015) y Bordoli (2005; 2011) que alberga una gran tradición. Entre las fuentes utilizadas se destacan: planes y programas de estudio; prescripciones y documentos curriculares e institucionales; manuales; tesis de graduación; obras, artículos y textos de docentes referentes; revistas del campo de la educación física; y periódicos, testimonios y entrevistas estudiantiles. A diferencia del período fundacional de la Comisión Nacional de Educación Física, donde hubo una predominancia de la discursividad asociacionista, en este período se mixtura con la discursividad de las corrientes gimnásticas europeas, acompañado de un progresivo solapamiento entre la gimnástica y la educación física, y una ascendente influencia del deporte sobre ambas. El escolanovismo como pedagogía psicologizada con una incursión tardía en la formación, y el tecnicismo como didáctica curricularizada tuvieron un peso predominante, formando parte de la discursividad de la teoría de la enseñanza-aprendizaje. Los discursos críticos del campo educativo y curricular tuvieron una muy escasa presencia. La discursividad langladiana le otorgó a la formación el principal fundamento pedagógico-didáctico de su tarea. A diferencia del período fundacional de la carrera (1939-1947) caracterizado por una discursividad tecnicista, emerge con más fuerza el constructo formación profesional docente, producto de la creciente importancia que fue adquiriendo la preparación para el ejercicio de la docencia. Las propuestas que pretendían otorgarle un carácter universitario fueron presentadas en forma aislada, a través de empujes puntuales, sin un proyecto fundamentado que las sostuviera en el tiempo, de un modo más tenue y aislado en el período 1948-1959 y más acentuado y combativo en los 60 y liderado por un sujeto estudiantil militante y político. 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The work is built on the articulation of general theoretical notions of the French discourse analysis of Pêcheux (1990) and the political discourse analysis of Laclau (1996; 2014), and Laclau and Mouffe (1993; 2006), with the archaeological and genealogical view of Foucault (1991b;1992b), and the considerations around the power over life through two linked poles: the disciplines of the body (Foucault, 1989) and governmentality (Foucault, 2006; 2007); and between both: the device of sexuality (Foucault, 2014; 1992a). The starting point assumed is the distinction between education and teaching posed by Behares (2004; 2005; 2006; 2007; 2011; 2015) and Bordoli (2005; 2011), disctinction which can be traced back long ago in pedagogical thinking. Among the sources used stand out: plans and programmes of study; prescriptive and curricular and institutional documents; manuals; graduate thesis; works, articles and texts by educational referents; magazines of the field of physical education; and newspapers, student stories and interviews. Unlike the foundational period of the National Commission of Physical Education, when there was a predominance of the associational discourse, in this period it mixes with the discourse of the European gymnastic currents, accompanied with a progressive juxtaposition between gymnastics and physical education, and an ascending influence of sports on both. The New School movement as a psychological pedagogy with a late incursion in this education, and the technicism as a curricular didactics had a predominant weight, forming part of the discourse in the theory about the teaching-learning process. The critical discourse from the educational and curricular field had a very scarce presence. 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The present doctoral thesis investigates the discourses around the only education that awarded a teaching degree in physical education, given in the Higher Institute of Physical Education (ISEF) in Uruguay between the years 1948 and 1970. The thesis analyses the discourses around the education and the teaching of the body, the epistemic ground of physical education, the main notions of education and teaching in the curriculum of this career, and the main eugenic and bio typological concepts that shaped sexualities and genders. The work is built on the articulation of general theoretical notions of the French discourse analysis of Pêcheux (1990) and the political discourse analysis of Laclau (1996; 2014), and Laclau and Mouffe (1993; 2006), with the archaeological and genealogical view of Foucault (1991b;1992b), and the considerations around the power over life through two linked poles: the disciplines of the body (Foucault, 1989) and governmentality (Foucault, 2006; 2007); and between both: the device of sexuality (Foucault, 2014; 1992a). The starting point assumed is the distinction between education and teaching posed by Behares (2004; 2005; 2006; 2007; 2011; 2015) and Bordoli (2005; 2011), disctinction which can be traced back long ago in pedagogical thinking. Among the sources used stand out: plans and programmes of study; prescriptive and curricular and institutional documents; manuals; graduate thesis; works, articles and texts by educational referents; magazines of the field of physical education; and newspapers, student stories and interviews. Unlike the foundational period of the National Commission of Physical Education, when there was a predominance of the associational discourse, in this period it mixes with the discourse of the European gymnastic currents, accompanied with a progressive juxtaposition between gymnastics and physical education, and an ascending influence of sports on both. The New School movement as a psychological pedagogy with a late incursion in this education, and the technicism as a curricular didactics had a predominant weight, forming part of the discourse in the theory about the teaching-learning process. The critical discourse from the educational and curricular field had a very scarce presence. The Langladian discourse was the main pedagogical-didactic basis of this career. Unlike its foundational period (1939-1947) characterised by a technicist discourse, the construct professional teacher education emerges with more strength, as a product of the increasing importance assigned to teacher training. The proposals that pretended to assign it a university status were put forward as isolated efforts, without a project that sustained them over time, being weaker and more isolated in the period 1948-1959 and more stronger and mor combative in the 60s, led by a militant and political student subject. These proposals show that the tensions and loans between normalism and university were more marked than between the professional and the academic.
Fil: Dogliotti, Paola. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
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