Histerias femeninas. Médicos y mujeres en Buenos Aires (1875-1910)

Autores
Conforte, Anna Julia
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Vallejo, Mauro Sebastian
Scharagrodsky, Pablo
Souza, Pablo
Ledesma Prietto, Nadia
Allievi, Jose Ignacio
Descripción
Esta tesis efectúa una reconstrucción histórica de las histerias femeninas entre 1875 y 1910 en Buenos Aires. El énfasis está puesto en el terreno de la medicina, aunque también se aborda la presencia de la histeria en las figuraciones sobre criminalidad, el mercado de la salud, y las representaciones en torno a la feminidad en el escenario cultural, con el objetivo de rastrear, comprender y problematizar sus usos, significaciones y efectos. Se reconstruyen las conceptualizaciones, mutaciones y abordajes propuestos por estudiantes y galenos, echando luz a las inconsistencias e incertidumbres que hilvanan, cual hilo conductor, los acercamientos clínicos y teóricos. El exceso, el misterio, lo enigmático y la oscuridad, serán topoi permanentemente vinculados a la afección histérica a lo largo de las décadas estudiadas. De todos modos, el plural de las histerias responde a que existieron cuatro modulaciones distintas: histeria como estallido desordenado, como espíritu caprichoso, como cerebro-cuerpo imperfecto y como identidad desviada y sexualizada. A su vez, se analiza la multiplicidad de abordajes terapéuticos que incluye fármacos, electro e hidroterapia, gimnasia, hipnosis y sugestión. Se traza un mapa que incluye consultas a domicilio, opciones de carácter público y privado de internación como ambulatorias, manuales de medicina doméstica y productos de venta libre ofrecidos en la prensa. Los ensayos y agentes curativos se consideran tomando en cuenta lo ofrecido por la disciplina médica, en tensión con diversos actores profanos que participan del competitivo mercado sanitario. Se indagan también las dinámicas de encuentros clínicos entre médicos y mujeres en distintas superficies de atención. Así, se pone de relieve la distancia entre las intenciones y la posibilidad de llevarlas a cabo, como las tensiones y (des)acuerdos que emergen en esa experiencia cotidiana. Sin negar la injerencia de la medicina a la hora de definir identidades y asignar cualidades morales, psíquicas y físicas al bello sexo, considerar dichos encuentros permite matizar el alcance concreto de estas ambiciones. Se trata así de un ejercicio historiográfico que pretende alejarse de la búsqueda de un cierre taxativo, atendiendo ópticas, expectativas y vivencias que resultan plurales, divergentes e incluso, a veces, contradictorias. En el esfuerzo por esclarecer a qué agendas responden las conceptualizaciones de la histeria, también se analizan los acercamientos a la afección en función de lógicas socioculturales y políticas más amplias. Así, se examinan escenarios y problemáticas que dicho término condensó: desde un conjunto de actitudes poco apegadas a lo socialmente esperado para cada sexo a una disciplina que busca anclar su profesión como legítima. En este marco y más allá de sus significaciones diagnósticas, se busca aprehender el simbolismo de la categoría histeria en tanto catalizador de numerosas ansiedades sociales ante las cuales la medicina ofrece matrices interpretativas. Así, se pone de relieve el papel del concepto histeria en un complejo juego de representaciones que, por un lado, pretenden exaltar o hiperfeminizar a la mujer y, por otro, rotular los temores en torno a mujeres desfeminizadas en cuanto al corrimiento de las funciones naturales y el carácter sensible, pasivo y abnegado.
This research reconstructs the history of female hysterias between 1875 and 1910 in Buenos Aires. The emphasis is placed on the field of medicine, although the presence of hysteria in the figurations of criminality, the health market, and the representations of femininity in the cultural scene are also addressed, with the aim of tracing, understanding and problematizing its uses, meanings and effects. The conceptualizations, mutations and approaches proposed by students and doctors are reconstructed, shedding light on the inconsistencies and uncertainties that weave together, like a thread, the clinical and theoretical approaches. Excess, mystery, enigma and obscurity will be topoi permanently linked to the hysterical condition throughout the decades studied. In any case, the plural of hysterias responds to the fact that there were four different modulations of the affection: hysteria as a disordered outburst, as a capricious spirit, as an imperfect brain-body and as a sexualized deviant identity. In turn, the multiplicity of therapeutic approaches including drugs, electro- and hydrotherapy, gymnastics, hypnosis and suggestion is analyzed. A map is drawn that includes home visits, public and private inpatient and outpatient options, domestic medicine manuals and over-the-counter products offered in the press. Therapies and curative agents are considered in the light of what is offered by the medical discipline, in tension with various lay actors in a competitive health market. The dynamics of clinical encounters between doctors and women in different fields of care are also investigated. Thus, the distance between intentions and the possibility of carrying them out is highlighted, as well as the tensions and (dis)agreements that emerge in this everyday experience. Without denying the influence of medicine in defining identities and assigning moral, psychological and physical qualities to the fair sex, considering these encounters allows us to qualify the concrete scope of those ambitions. It is therefore a historiographical exercise that aims to distance itself from the search for an exhaustive closure, examining viewpoints, expectations and experiences that are plural, divergent and even, at times, contradictory. In an effort to clarify the agendas to which the conceptualizations of hysteria respond, the approaches to the condition are also analyzed in terms of broader socio-cultural and political logics. Thus, we examine the scenarios and problems that the term condensed: from a set of attitudes that were not socially expected for each sex to a discipline that sought to anchor its profession as legitimate. In this framework, and beyond its diagnostic meanings, we seek to apprehend the symbolism of the category hysteria as a catalyst of numerous social anxieties in the face of which medicine offers interpretative matrices. This way, we highlight the role of the concept of hysteria in a complex interplay of representations which, on the one hand, aim to exalt or hyperfeminize the woman and, on the other hand, to label the fears surrounding de-feminized women in terms of the erosion of their natural functions and their sensitive, passive and abnegated character.
Fil: Conforte, Anna Julia. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación; Argentina.
Materia
Historia
Histerias
Medicina
Feminidad
Buenos Aires
Hysterias
Medicine
Femininity
Buenos Aires
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
Memoria Académica (UNLP-FAHCE)
Institución
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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Se indagan también las dinámicas de encuentros clínicos entre médicos y mujeres en distintas superficies de atención. Así, se pone de relieve la distancia entre las intenciones y la posibilidad de llevarlas a cabo, como las tensiones y (des)acuerdos que emergen en esa experiencia cotidiana. Sin negar la injerencia de la medicina a la hora de definir identidades y asignar cualidades morales, psíquicas y físicas al bello sexo, considerar dichos encuentros permite matizar el alcance concreto de estas ambiciones. Se trata así de un ejercicio historiográfico que pretende alejarse de la búsqueda de un cierre taxativo, atendiendo ópticas, expectativas y vivencias que resultan plurales, divergentes e incluso, a veces, contradictorias. En el esfuerzo por esclarecer a qué agendas responden las conceptualizaciones de la histeria, también se analizan los acercamientos a la afección en función de lógicas socioculturales y políticas más amplias. Así, se examinan escenarios y problemáticas que dicho término condensó: desde un conjunto de actitudes poco apegadas a lo socialmente esperado para cada sexo a una disciplina que busca anclar su profesión como legítima. En este marco y más allá de sus significaciones diagnósticas, se busca aprehender el simbolismo de la categoría histeria en tanto catalizador de numerosas ansiedades sociales ante las cuales la medicina ofrece matrices interpretativas. Así, se pone de relieve el papel del concepto histeria en un complejo juego de representaciones que, por un lado, pretenden exaltar o hiperfeminizar a la mujer y, por otro, rotular los temores en torno a mujeres desfeminizadas en cuanto al corrimiento de las funciones naturales y el carácter sensible, pasivo y abnegado.This research reconstructs the history of female hysterias between 1875 and 1910 in Buenos Aires. 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In turn, the multiplicity of therapeutic approaches including drugs, electro- and hydrotherapy, gymnastics, hypnosis and suggestion is analyzed. A map is drawn that includes home visits, public and private inpatient and outpatient options, domestic medicine manuals and over-the-counter products offered in the press. Therapies and curative agents are considered in the light of what is offered by the medical discipline, in tension with various lay actors in a competitive health market. The dynamics of clinical encounters between doctors and women in different fields of care are also investigated. Thus, the distance between intentions and the possibility of carrying them out is highlighted, as well as the tensions and (dis)agreements that emerge in this everyday experience. Without denying the influence of medicine in defining identities and assigning moral, psychological and physical qualities to the fair sex, considering these encounters allows us to qualify the concrete scope of those ambitions. It is therefore a historiographical exercise that aims to distance itself from the search for an exhaustive closure, examining viewpoints, expectations and experiences that are plural, divergent and even, at times, contradictory. In an effort to clarify the agendas to which the conceptualizations of hysteria respond, the approaches to the condition are also analyzed in terms of broader socio-cultural and political logics. Thus, we examine the scenarios and problems that the term condensed: from a set of attitudes that were not socially expected for each sex to a discipline that sought to anchor its profession as legitimate. In this framework, and beyond its diagnostic meanings, we seek to apprehend the symbolism of the category hysteria as a catalyst of numerous social anxieties in the face of which medicine offers interpretative matrices. This way, we highlight the role of the concept of hysteria in a complex interplay of representations which, on the one hand, aim to exalt or hyperfeminize the woman and, on the other hand, to label the fears surrounding de-feminized women in terms of the erosion of their natural functions and their sensitive, passive and abnegated character.Fil: Conforte, Anna Julia. Universidad Nacional de La Plata. 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This research reconstructs the history of female hysterias between 1875 and 1910 in Buenos Aires. The emphasis is placed on the field of medicine, although the presence of hysteria in the figurations of criminality, the health market, and the representations of femininity in the cultural scene are also addressed, with the aim of tracing, understanding and problematizing its uses, meanings and effects. The conceptualizations, mutations and approaches proposed by students and doctors are reconstructed, shedding light on the inconsistencies and uncertainties that weave together, like a thread, the clinical and theoretical approaches. Excess, mystery, enigma and obscurity will be topoi permanently linked to the hysterical condition throughout the decades studied. In any case, the plural of hysterias responds to the fact that there were four different modulations of the affection: hysteria as a disordered outburst, as a capricious spirit, as an imperfect brain-body and as a sexualized deviant identity. In turn, the multiplicity of therapeutic approaches including drugs, electro- and hydrotherapy, gymnastics, hypnosis and suggestion is analyzed. A map is drawn that includes home visits, public and private inpatient and outpatient options, domestic medicine manuals and over-the-counter products offered in the press. Therapies and curative agents are considered in the light of what is offered by the medical discipline, in tension with various lay actors in a competitive health market. The dynamics of clinical encounters between doctors and women in different fields of care are also investigated. Thus, the distance between intentions and the possibility of carrying them out is highlighted, as well as the tensions and (dis)agreements that emerge in this everyday experience. Without denying the influence of medicine in defining identities and assigning moral, psychological and physical qualities to the fair sex, considering these encounters allows us to qualify the concrete scope of those ambitions. It is therefore a historiographical exercise that aims to distance itself from the search for an exhaustive closure, examining viewpoints, expectations and experiences that are plural, divergent and even, at times, contradictory. In an effort to clarify the agendas to which the conceptualizations of hysteria respond, the approaches to the condition are also analyzed in terms of broader socio-cultural and political logics. Thus, we examine the scenarios and problems that the term condensed: from a set of attitudes that were not socially expected for each sex to a discipline that sought to anchor its profession as legitimate. In this framework, and beyond its diagnostic meanings, we seek to apprehend the symbolism of the category hysteria as a catalyst of numerous social anxieties in the face of which medicine offers interpretative matrices. This way, we highlight the role of the concept of hysteria in a complex interplay of representations which, on the one hand, aim to exalt or hyperfeminize the woman and, on the other hand, to label the fears surrounding de-feminized women in terms of the erosion of their natural functions and their sensitive, passive and abnegated character.
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