La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
- Autores
- Wanschelbaum, Cinthia
- Año de publicación
- 2014
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project.
Fil: Wanschelbaum, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Universidad Nacional de Luján; Argentina - Materia
-
HISTORIA DE LA EDUCACIÓN
HEGEMONÍA
ALFONSÍN
ALFABETIZACIÓN
DEMOCRACIA - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/36127
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_f8021f70c7ab8a950835a4cd9773d534 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/36127 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consensoWanschelbaum, CinthiaHISTORIA DE LA EDUCACIÓNHEGEMONÍAALFONSÍNALFABETIZACIÓNDEMOCRACIAhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project.Fil: Wanschelbaum, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Universidad Nacional de Luján; ArgentinaUniversidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação2014-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/36127Wanschelbaum, Cinthia; La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso; Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação; Cadernos de Educação; 47; 4-2014; 3-180104-13712178-079XCONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/4643info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15210/CADUC.V0I47.4643info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:39:27Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/36127instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:39:27.639CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso |
title |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso |
spellingShingle |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso Wanschelbaum, Cinthia HISTORIA DE LA EDUCACIÓN HEGEMONÍA ALFONSÍN ALFABETIZACIÓN DEMOCRACIA |
title_short |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso |
title_full |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso |
title_fullStr |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso |
title_full_unstemmed |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso |
title_sort |
La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Wanschelbaum, Cinthia |
author |
Wanschelbaum, Cinthia |
author_facet |
Wanschelbaum, Cinthia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
HISTORIA DE LA EDUCACIÓN HEGEMONÍA ALFONSÍN ALFABETIZACIÓN DEMOCRACIA |
topic |
HISTORIA DE LA EDUCACIÓN HEGEMONÍA ALFONSÍN ALFABETIZACIÓN DEMOCRACIA |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.3 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project. Fil: Wanschelbaum, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Universidad Nacional de Luján; Argentina |
description |
In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/36127 Wanschelbaum, Cinthia; La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso; Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação; Cadernos de Educação; 47; 4-2014; 3-18 0104-1371 2178-079X CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/36127 |
identifier_str_mv |
Wanschelbaum, Cinthia; La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso; Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação; Cadernos de Educação; 47; 4-2014; 3-18 0104-1371 2178-079X CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/4643 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15210/CADUC.V0I47.4643 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844614420143013888 |
score |
13.070432 |