La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso

Autores
Wanschelbaum, Cinthia
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project.
Fil: Wanschelbaum, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Universidad Nacional de Luján; Argentina
Materia
HISTORIA DE LA EDUCACIÓN
HEGEMONÍA
ALFONSÍN
ALFABETIZACIÓN
DEMOCRACIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/36127

id CONICETDig_f8021f70c7ab8a950835a4cd9773d534
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/36127
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consensoWanschelbaum, CinthiaHISTORIA DE LA EDUCACIÓNHEGEMONÍAALFONSÍNALFABETIZACIÓNDEMOCRACIAhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project.Fil: Wanschelbaum, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Universidad Nacional de Luján; ArgentinaUniversidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação2014-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/36127Wanschelbaum, Cinthia; La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso; Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação; Cadernos de Educação; 47; 4-2014; 3-180104-13712178-079XCONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/4643info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15210/CADUC.V0I47.4643info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:39:27Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/36127instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:39:27.639CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
title La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
spellingShingle La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
Wanschelbaum, Cinthia
HISTORIA DE LA EDUCACIÓN
HEGEMONÍA
ALFONSÍN
ALFABETIZACIÓN
DEMOCRACIA
title_short La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
title_full La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
title_fullStr La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
title_full_unstemmed La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
title_sort La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso
dc.creator.none.fl_str_mv Wanschelbaum, Cinthia
author Wanschelbaum, Cinthia
author_facet Wanschelbaum, Cinthia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv HISTORIA DE LA EDUCACIÓN
HEGEMONÍA
ALFONSÍN
ALFABETIZACIÓN
DEMOCRACIA
topic HISTORIA DE LA EDUCACIÓN
HEGEMONÍA
ALFONSÍN
ALFABETIZACIÓN
DEMOCRACIA
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.3
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project.
Fil: Wanschelbaum, Cinthia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Universidad Nacional de Luján; Argentina
description In this paper we present some ideas and concepts about the relationship between hegemony and education through the study of a particular historical moment in the history of Argentina, Raúl Alfonsín´s goverment (1983-1989), and the analysis of educational policy implemented by the government: the National Literacy Project. We understand that the Project consisted in a pedagogical strategy of hegemony to educate the consensus. The National Literacy Project was oriented to the transmission, distribution and internalization of a worldview to contribute to the consolidation of the necessary legitimacy to the (new) hegemonic project.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/36127
Wanschelbaum, Cinthia; La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso; Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação; Cadernos de Educação; 47; 4-2014; 3-18
0104-1371
2178-079X
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/36127
identifier_str_mv Wanschelbaum, Cinthia; La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina: La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso; Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação; Cadernos de Educação; 47; 4-2014; 3-18
0104-1371
2178-079X
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/4643
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15210/CADUC.V0I47.4643
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614420143013888
score 13.070432