Dilemas de la sociedad contemporánea: Educación y política

Autores
Di Pego, Anabella
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En este trabajo procuramos reflexionar sobre el vínculo entre educación y política en la sociedad contemporánea en un contexto signado por crisis de diversos tipos. En principio la relación entre educación y política resulta cuanto menos problemática a la luz de ciertas experiencias políticas del siglo XX, que nos advierten respecto de los peligros de poner la educación al servicio de ideologías partidarias. No obstante, el papel político de la educación resulta ineludible y constituye, se podría aseverar, la principal vía de integración social en nuestras sociedades postradicionales.
Si ya no hay tradiciones establecidas e incuestionadas que nos aglutinen y ofrezcan un marco de interacción, la educación se vuelve imprescindible para el establecimiento del lazo social. Para esclarecer esta compleja cuestión entablaremos un diálogo crítico con algunos análisis de Hannah Arendt. Primeramente, analizaremos la educación frente a la crisis de la autoridad y su problemática inscripción entre el ámbito social y el espacio público-político, y a continuación recurriremos al pensamiento y al juicio como posibles sustentos de una educación postradicional.
In this paper I try to reflect on the relationship between education and politics in the contemporary society in a context marked by crises of various types. In principle, the relationship between education and politics is problematic in the light of certain political experiences of the twentieth century, which warn us with regard to the dangers of putting education at the service of partisan ideologies. However, the political role of education is fundamental and constitutes, it may be assert, the main mean of social integration in post-traditional societies. If there are not more traditions established and unquestionable that offers us a framework of interaction, the education is again essential for the establishment the social network. To clarify this complex issue, I dialogue in a critical way with Hannah Arendt’s approach. First, I’ll discuss the education in relation with the crisis of authority and its problematic registration between the social and the political, and then I will examine the thinking and judgment as possible grounds of a post-traditional education.
Fil: Di Pego, Anabella. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Quilmes; Argentina
Materia
Hannah Arendt
Ámbito Social
Espacio Público
Pensamiento
Juicio
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In this paper I try to reflect on the relationship between education and politics in the contemporary society in a context marked by crises of various types. In principle, the relationship between education and politics is problematic in the light of certain political experiences of the twentieth century, which warn us with regard to the dangers of putting education at the service of partisan ideologies. However, the political role of education is fundamental and constitutes, it may be assert, the main mean of social integration in post-traditional societies. If there are not more traditions established and unquestionable that offers us a framework of interaction, the education is again essential for the establishment the social network. To clarify this complex issue, I dialogue in a critical way with Hannah Arendt’s approach. First, I’ll discuss the education in relation with the crisis of authority and its problematic registration between the social and the political, and then I will examine the thinking and judgment as possible grounds of a post-traditional education.
Fil: Di Pego, Anabella. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Quilmes; Argentina
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