Regulación Afectiva, Vulnerabilidad Psíquica y Simbolización en niños y adolescentes en situaciones de riesgo social

Autores
Raznoszczyk de Schejtman, Clara Dora; Dubkin, Alicia; Russi, Mauro Martín; Herzberg, Francisco; Martínez, Sofía; Laplacette, Juan Augusto
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Presentaremos reflexiones y puentes conceptuales que surgieron del trabajo de articulación entre los resultados y las experiencias de dos programas de la Facultad de Psicología (UBA) iniciados en 2001: un programa de investigación UBACyT sobre regulación y desregulación afectiva en la primera infancia a partir del microanálisis de observaciones de interacciones lúdicas madre-niño videofilmadas, y un programa de extensión universitaria que obtuvo dos subsidios UBANEX que se lleva a cabo en hogares de tránsito de la ciudad de Buenos Aires y que convoca a docentes y estudiantes en una experiencia de acompañamiento a niños y adolescentes en situaciones de riesgo social que viven separados de sus familias de origen por intervención judicial. Expondremos algunas conceptualizaciones acerca de la regulación afectiva diádica en primera infancia y los posibles efectos de la discontinuidad en el sostén parental y sus vinculaciones con la desregulación afectiva y las dificultades en el proceso de simbolización.
In this paper we present reflections and conceptual bridges produced by putting together results and experiences of two programs being conducted by the Faculty of Psychology, Buenos Aires University, initiated in 2001: an UBACyT research program that deals with affect regulation-dysregulation in infancy, based in the analysis of videotaped and microanalysed observations of mother - child play interactions; and an extension community program that is conducted in foster care institutions at Buenos Aires city by teachers and students, where children and adolescents in social risk situations are institutionalized by judicial intervention, separated from their families. We believe that the contribution of our research in affect regulation, self-regulation and dysregulation in infancy can be applied to the understanding of possible disruptive effects that discontinuity in the parental support can produce in psychic structure and in difficulties in the process of symbolization. The results of the research show the influence of adults like agents of transformation of disruptive affects in the child. We believe that this knowledge can contribute to the creation of early intervention resources for children in social risk.
Fil: Raznoszczyk de Schejtman, Clara Dora. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Dubkin, Alicia. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina
Fil: Russi, Mauro Martín. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina
Fil: Herzberg, Francisco. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Martínez, Sofía. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina
Fil: Laplacette, Juan Augusto. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
INFANCIA
REGULACIÓN AFECTIVA
SIMBOLIZACIÓN
RIESGO SOCIAL
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In this paper we present reflections and conceptual bridges produced by putting together results and experiences of two programs being conducted by the Faculty of Psychology, Buenos Aires University, initiated in 2001: an UBACyT research program that deals with affect regulation-dysregulation in infancy, based in the analysis of videotaped and microanalysed observations of mother - child play interactions; and an extension community program that is conducted in foster care institutions at Buenos Aires city by teachers and students, where children and adolescents in social risk situations are institutionalized by judicial intervention, separated from their families. We believe that the contribution of our research in affect regulation, self-regulation and dysregulation in infancy can be applied to the understanding of possible disruptive effects that discontinuity in the parental support can produce in psychic structure and in difficulties in the process of symbolization. The results of the research show the influence of adults like agents of transformation of disruptive affects in the child. We believe that this knowledge can contribute to the creation of early intervention resources for children in social risk.
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