Hacia una fenomenología del tiempo: Una interpretación de las críticas de Husserl a Brentano en las Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo

Autores
Kretschel, Verónica
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La primera parte de las Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo consiste en una exposición crítica de la teoría del tiempo del maestro de Edmund Husserl, Franz Brentano. Se ha señalado el carácter infundado de las críticas allí planteadas. Frente a esto, nuestra intención es enfatizar el carácter contextual de tales críticas. Esto significará buscar defender la idea de que la presentación de la teoría brentaniana no debe evaluarse de acuerdo a la justeza en la interpretación de su letra, sino como una base sobre la cual la fenomenología del tiempo husserliana se asentará. En particular, se desprenderán de estas críticas aspectos centrales de los que deberá dar cuenta la conciencia temporal: la originariedad del pasado y la temporalidad de los actos son algunos de los aspectos más relevantes. Nuestra propuesta buscará, según esto, explicitar la doctrina brentaniana del tiempo según la presentación de las Lecciones, analizar las críticas de Husserl y determinar las pautas allí subyacentes para una fenomenología del tiempo.
The first part of The Lectures on Internal Time Consciousness from the Year 1905 consists of an explanation of the time theory of Edmund Husserl’s teacher, Franz Brentano. The critical aspect of this presentation of Brentano has been shown to be not entirely valid. Given this consideration, our intention here is to emphasize the contextual character of these criticisms. This will involve defending the idea that they must not be evaluated by comparing the Husserlian interpretation with Brentanian theory, but by the motivation that this provides as the very beginning of the phenomenology of time. There are, in particular, some core issues which internal time consciousness in phenomenology should attend to and that were deduced from the Brentanian criticisms: the originality of the past and the temporalization of acts are some of the more relevant aspects. According to this, our proposal would try to specify Brentanian doctrine as it is presented in the Lectures, analyze Husserl’s criticisms, and determine the underlying clues regarding a phenomenology of time.
Fil: Kretschel, Verónica. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
HUSSERL
BRENTANO
FENOMENOLOGÍA DEL TIEMPO
TEMPORALIDAD
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The first part of The Lectures on Internal Time Consciousness from the Year 1905 consists of an explanation of the time theory of Edmund Husserl’s teacher, Franz Brentano. The critical aspect of this presentation of Brentano has been shown to be not entirely valid. Given this consideration, our intention here is to emphasize the contextual character of these criticisms. This will involve defending the idea that they must not be evaluated by comparing the Husserlian interpretation with Brentanian theory, but by the motivation that this provides as the very beginning of the phenomenology of time. There are, in particular, some core issues which internal time consciousness in phenomenology should attend to and that were deduced from the Brentanian criticisms: the originality of the past and the temporalization of acts are some of the more relevant aspects. According to this, our proposal would try to specify Brentanian doctrine as it is presented in the Lectures, analyze Husserl’s criticisms, and determine the underlying clues regarding a phenomenology of time.
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