Ficciones sobre el cuerpo indígena: La Martina Chapanay

Autores
Tello Bustos, Julieta de Las Mercedes
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Este artículo, que surge a partir de mi vínculo y acercamiento a la lucha warpe, vincula procesos históricos y ficciones literarias con las indagaciones por la producción y apropiación contemporánea, histórica y patrimonial del cuerpo indígena, en este caso, en la figura de la Martina Chapanay. Para ello me detengo en el análisis de los textos de tres autores en particular: La Chapanay (1884) de Pedro Echagüe, Martina Chapanay. Realidad y mito (1962) de Marcos Estrada y Martina Chapanay, montonera del Zonda (2000) de Mabel Pagano. Esta selección responde a un criterio temático que se focaliza en las formas de narrar el cuerpo indígena, y discursivo ya que se trata del análisis de textos narrativos en clave biográfica que focaliza en las formas en que cada ficción (re)escribe, nombra, silencia, humilla o reivindica el cuerpo de la Martina. Entiendo aquí el término ficciones en un sentido cultural amplio que agrupa construcciones no solo discursivas, sino también ideológicas (Arnés, 2016). En ese sentido, en estos textos advierto particulares formaciones históricas de alteridad, otredad (Briones, 2005) que operan en torno de la producción de sentidos sobre el cuerpo warpe como sujeto histórico y colectivo.
The paper herein stemmed from my attachment and approach to Warpe struggle by associating historical processes and non-fiction literature to investigations of contemporary, historical and patrimonial production and apprehension of the indigenous body. This investigation is about the figure called "La Martina Chapanay''. For this purpose, my analysis especially takes into account the following texts of three different authors: La Chapanay (1884) written by Pedro Echagüe, Martina Chapanay. Realidad y mito (1962) written by Marcos Estrada and Martina Chapanay, montonera del Zonda (2000) written by Mabel Pagano. This selection not only responds to a cluster approach, due to the fact that it focuses on describing the indigenous body, but also, it responds to a discursive approach, since this analysis of narrative texts is done under biographic terms, focusing on the way that each fiction (re)writes, names, silences, humiliates and claims La Martina's body. Herein, I use he word fictions in a broad cultural sense that involves not only discursive but also ideological constructions (Arnés, 2016). In this regard, I notice in these texts that some particular historical clusters of alterity, otherness (Briones, 2005) work around the production of meanings about the Warpe body as a historical and collective subject.
Fil: Tello Bustos, Julieta de Las Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan. Instituto Regional de Planeamiento y Hábitat - Universidad Nacional de San Juan. Instituto Regional de Planeamiento y Hábitat; Argentina. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Instituto de Expresion Visual; Argentina
Materia
Ficciones
Cuerpo indígena
Martina Chapanay
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The paper herein stemmed from my attachment and approach to Warpe struggle by associating historical processes and non-fiction literature to investigations of contemporary, historical and patrimonial production and apprehension of the indigenous body. This investigation is about the figure called "La Martina Chapanay''. For this purpose, my analysis especially takes into account the following texts of three different authors: La Chapanay (1884) written by Pedro Echagüe, Martina Chapanay. Realidad y mito (1962) written by Marcos Estrada and Martina Chapanay, montonera del Zonda (2000) written by Mabel Pagano. This selection not only responds to a cluster approach, due to the fact that it focuses on describing the indigenous body, but also, it responds to a discursive approach, since this analysis of narrative texts is done under biographic terms, focusing on the way that each fiction (re)writes, names, silences, humiliates and claims La Martina's body. Herein, I use he word fictions in a broad cultural sense that involves not only discursive but also ideological constructions (Arnés, 2016). In this regard, I notice in these texts that some particular historical clusters of alterity, otherness (Briones, 2005) work around the production of meanings about the Warpe body as a historical and collective subject.
Fil: Tello Bustos, Julieta de Las Mercedes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Juan. Instituto Regional de Planeamiento y Hábitat - Universidad Nacional de San Juan. Instituto Regional de Planeamiento y Hábitat; Argentina. Universidad Nacional de San Juan. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Instituto de Expresion Visual; Argentina
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