La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana

Autores
Beade, Ileana Paola
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
In this paper I analyze the normative sense of the idea of education proposed by Kant within the frame of his Pedagogical Lessons. My main goal is to show that this idea, conceived as a regulative and normative principle, should guide every project of transformation of the educative system. Kant states that, despite the obstacles that faces the realization of the idea of education, we should be confident that progress of the human race is possible, since the practical domain demands that we consider as relevant, not what effectively happens, but only what should happen. The theoretical reflection on education and its fundamental purposes should be assumed as the most important task within the frame of pedagogical thinking.
Fil: Beade, Ileana Paola. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Filosofía "Dr. Alejandro Korn"; Argentina. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
FORMACIÓN
PEDAGOGÍA
PROGRESO
IDEAL
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/154244

id CONICETDig_bf739681d780d76ad74ec81a865db311
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/154244
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantianaBeade, Ileana PaolaFORMACIÓNPEDAGOGÍAPROGRESOIDEALhttps://purl.org/becyt/ford/6.3https://purl.org/becyt/ford/6In this paper I analyze the normative sense of the idea of education proposed by Kant within the frame of his Pedagogical Lessons. My main goal is to show that this idea, conceived as a regulative and normative principle, should guide every project of transformation of the educative system. Kant states that, despite the obstacles that faces the realization of the idea of education, we should be confident that progress of the human race is possible, since the practical domain demands that we consider as relevant, not what effectively happens, but only what should happen. The theoretical reflection on education and its fundamental purposes should be assumed as the most important task within the frame of pedagogical thinking.Fil: Beade, Ileana Paola. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Filosofía "Dr. Alejandro Korn"; Argentina. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaUniversitá degli Studi di Ferrara2020-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/154244Beade, Ileana Paola; La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana; Universitá degli Studi di Ferrara; Annali online della Didattica e della Formazione Docente; 12; 19; 2-2020; 82-962038-10342038-1034CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://annali.unife.it/adfd/article/view/2217info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15160/2038-1034/2217info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:53:45Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/154244instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:53:45.739CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana
title La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana
spellingShingle La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana
Beade, Ileana Paola
FORMACIÓN
PEDAGOGÍA
PROGRESO
IDEAL
title_short La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana
title_full La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana
title_fullStr La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana
title_full_unstemmed La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana
title_sort La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana
dc.creator.none.fl_str_mv Beade, Ileana Paola
author Beade, Ileana Paola
author_facet Beade, Ileana Paola
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv FORMACIÓN
PEDAGOGÍA
PROGRESO
IDEAL
topic FORMACIÓN
PEDAGOGÍA
PROGRESO
IDEAL
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.3
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv In this paper I analyze the normative sense of the idea of education proposed by Kant within the frame of his Pedagogical Lessons. My main goal is to show that this idea, conceived as a regulative and normative principle, should guide every project of transformation of the educative system. Kant states that, despite the obstacles that faces the realization of the idea of education, we should be confident that progress of the human race is possible, since the practical domain demands that we consider as relevant, not what effectively happens, but only what should happen. The theoretical reflection on education and its fundamental purposes should be assumed as the most important task within the frame of pedagogical thinking.
Fil: Beade, Ileana Paola. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Filosofía "Dr. Alejandro Korn"; Argentina. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Filosofía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description In this paper I analyze the normative sense of the idea of education proposed by Kant within the frame of his Pedagogical Lessons. My main goal is to show that this idea, conceived as a regulative and normative principle, should guide every project of transformation of the educative system. Kant states that, despite the obstacles that faces the realization of the idea of education, we should be confident that progress of the human race is possible, since the practical domain demands that we consider as relevant, not what effectively happens, but only what should happen. The theoretical reflection on education and its fundamental purposes should be assumed as the most important task within the frame of pedagogical thinking.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/154244
Beade, Ileana Paola; La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana; Universitá degli Studi di Ferrara; Annali online della Didattica e della Formazione Docente; 12; 19; 2-2020; 82-96
2038-1034
2038-1034
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/154244
identifier_str_mv Beade, Ileana Paola; La idea de educación como principio regulativo: En torno al sentido normativo de la reflexión pedagógica kantiana; Universitá degli Studi di Ferrara; Annali online della Didattica e della Formazione Docente; 12; 19; 2-2020; 82-96
2038-1034
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://annali.unife.it/adfd/article/view/2217
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15160/2038-1034/2217
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universitá degli Studi di Ferrara
publisher.none.fl_str_mv Universitá degli Studi di Ferrara
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269245823516672
score 13.13397