¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying?
- Autores
- Lanzillotti, Alejandra Inés; Korman, Guido Pablo
- Año de publicación
- 2020
- Idioma
- español castellano
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- En los últimos años, los términos bullying y cyberbullying se han ido instalando en los medios de comunicación argentinos, entre ellos en la prensa escrita. Se trata de términos técnicos, ya que hacen referencia a problemáticas específicas, que han sido adoptados por la prensa local a fin de dar cuenta, principalmente, de las características, consecuencias y posibles abordajes de estos fenómenos. Teniendo en cuenta que la lectura y análisis de aquello que publica la prensa respecto de un fenómeno permitiría observar aspectos interesantes del proceso de difusión de la información, del discurso empleado y del sentido colectivo que le otorga, el objetivo general de este trabajo se orientó a indagar el tipo de información y su contenido con respecto al fenómeno de cyberbullying en la prensa escrita argentina. Se discuten los hallazgos obtenidos mediante el empleo de un análisis temático y de contenido a fin de ampliar el conocimiento sobre este fenómeno en nuestro medio local.
In recent years, the terms “bullying” and “cyberbullying” have been adopted by the Argentinian media, including the written press. These are technical terms that refer to specific problems. The local press has adopted them in order to report about the characteristics, consequences, and possible approaches to these situations. The analysis of the press’ publications on a certain phenomenon enables us to see interesting aspects of the process of dissemination of information, the discourse used and the collective consciousness it creates. Therefore, the general objective of this work is focused on investigating the type of information and contents regarding cyberbullying in the Argentinian press. A qualitative methodological approach was used, which included the use of a thematic and content analysis. It is noted that only a low proportion of journalism articles was found in which the three basic characteristics of the cyberbullying were pointed out (the intentionality, the repetition in time and the existence of an imbalance of power). In addition, it is observed that the written press provides more information related to the characteristics and possible approaches to cyberbullying, and, to a lesser extent, to its detection. The negative consequences of this problem regarding the psychological health of those involved are mentioned, highlighting indicators and individual consequences, but without referring to indicators or to collective, institutional or social consequences. The development of a hostile and unsupportive school environment, the normalization of aggressive behaviors, the positive assessment of violent behavior in order to obtain social success, and the possible consequences for teachers and families are not mentioned by the press. Also, it is observed that the press gives little room to the students’ point of view, who, from their experiences, attitudes and perspectives on this phenomenon, could make important contributions for the development of both prevention strategies and effective boarding tools. The findings obtained are discussed through thematic and content analysis in order to broaden the knowledge about this phenomenon in our local environment. Within the limitations of this study, it is worth mentioning that the different publications began the digitization of their copies in different years, which could affect the total number of articles surveyed and the amount registered for each of the digital portals. Likewise, for this study, only two descriptors were used to carry out the search, so future studies could incorporate other terms in order to broaden and deepen the findings. This could also contribute to generate other analysis categories, in order to record other aspects related to the type and content of information not addressed in this study.
Fil: Lanzillotti, Alejandra Inés. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Centro Argentino de Etnología Americana; Argentina
Fil: Korman, Guido Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Centro Argentino de Etnología Americana; Argentina - Materia
-
MALTRATO ESCOLAR
CYBERBULLYING
PRENSA ESCRITA
ENFOQUE CUALITATIVO
MEDIOS DE COMUNICACIÓN SOCIAL - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/170303
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_badfdf96de3960db5c1cda5f7d40ebc5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/170303 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying?What does the argentine written press report about the phenomenon of cyberbullying?Lanzillotti, Alejandra InésKorman, Guido PabloMALTRATO ESCOLARCYBERBULLYINGPRENSA ESCRITAENFOQUE CUALITATIVOMEDIOS DE COMUNICACIÓN SOCIALhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5En los últimos años, los términos bullying y cyberbullying se han ido instalando en los medios de comunicación argentinos, entre ellos en la prensa escrita. Se trata de términos técnicos, ya que hacen referencia a problemáticas específicas, que han sido adoptados por la prensa local a fin de dar cuenta, principalmente, de las características, consecuencias y posibles abordajes de estos fenómenos. Teniendo en cuenta que la lectura y análisis de aquello que publica la prensa respecto de un fenómeno permitiría observar aspectos interesantes del proceso de difusión de la información, del discurso empleado y del sentido colectivo que le otorga, el objetivo general de este trabajo se orientó a indagar el tipo de información y su contenido con respecto al fenómeno de cyberbullying en la prensa escrita argentina. Se discuten los hallazgos obtenidos mediante el empleo de un análisis temático y de contenido a fin de ampliar el conocimiento sobre este fenómeno en nuestro medio local.In recent years, the terms “bullying” and “cyberbullying” have been adopted by the Argentinian media, including the written press. These are technical terms that refer to specific problems. The local press has adopted them in order to report about the characteristics, consequences, and possible approaches to these situations. The analysis of the press’ publications on a certain phenomenon enables us to see interesting aspects of the process of dissemination of information, the discourse used and the collective consciousness it creates. Therefore, the general objective of this work is focused on investigating the type of information and contents regarding cyberbullying in the Argentinian press. A qualitative methodological approach was used, which included the use of a thematic and content analysis. It is noted that only a low proportion of journalism articles was found in which the three basic characteristics of the cyberbullying were pointed out (the intentionality, the repetition in time and the existence of an imbalance of power). In addition, it is observed that the written press provides more information related to the characteristics and possible approaches to cyberbullying, and, to a lesser extent, to its detection. The negative consequences of this problem regarding the psychological health of those involved are mentioned, highlighting indicators and individual consequences, but without referring to indicators or to collective, institutional or social consequences. The development of a hostile and unsupportive school environment, the normalization of aggressive behaviors, the positive assessment of violent behavior in order to obtain social success, and the possible consequences for teachers and families are not mentioned by the press. Also, it is observed that the press gives little room to the students’ point of view, who, from their experiences, attitudes and perspectives on this phenomenon, could make important contributions for the development of both prevention strategies and effective boarding tools. The findings obtained are discussed through thematic and content analysis in order to broaden the knowledge about this phenomenon in our local environment. Within the limitations of this study, it is worth mentioning that the different publications began the digitization of their copies in different years, which could affect the total number of articles surveyed and the amount registered for each of the digital portals. Likewise, for this study, only two descriptors were used to carry out the search, so future studies could incorporate other terms in order to broaden and deepen the findings. This could also contribute to generate other analysis categories, in order to record other aspects related to the type and content of information not addressed in this study.Fil: Lanzillotti, Alejandra Inés. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Centro Argentino de Etnología Americana; ArgentinaFil: Korman, Guido Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Centro Argentino de Etnología Americana; ArgentinaConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental2020-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/170303Lanzillotti, Alejandra Inés; Korman, Guido Pablo; ¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying?; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 37; 1; 1-2020; 1-230325-82031668-7027CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=367info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.16888/interd.2020.37.1.3info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:19:51Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/170303instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:19:51.381CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying? What does the argentine written press report about the phenomenon of cyberbullying? |
title |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying? |
spellingShingle |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying? Lanzillotti, Alejandra Inés MALTRATO ESCOLAR CYBERBULLYING PRENSA ESCRITA ENFOQUE CUALITATIVO MEDIOS DE COMUNICACIÓN SOCIAL |
title_short |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying? |
title_full |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying? |
title_fullStr |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying? |
title_full_unstemmed |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying? |
title_sort |
¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lanzillotti, Alejandra Inés Korman, Guido Pablo |
author |
Lanzillotti, Alejandra Inés |
author_facet |
Lanzillotti, Alejandra Inés Korman, Guido Pablo |
author_role |
author |
author2 |
Korman, Guido Pablo |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
MALTRATO ESCOLAR CYBERBULLYING PRENSA ESCRITA ENFOQUE CUALITATIVO MEDIOS DE COMUNICACIÓN SOCIAL |
topic |
MALTRATO ESCOLAR CYBERBULLYING PRENSA ESCRITA ENFOQUE CUALITATIVO MEDIOS DE COMUNICACIÓN SOCIAL |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
En los últimos años, los términos bullying y cyberbullying se han ido instalando en los medios de comunicación argentinos, entre ellos en la prensa escrita. Se trata de términos técnicos, ya que hacen referencia a problemáticas específicas, que han sido adoptados por la prensa local a fin de dar cuenta, principalmente, de las características, consecuencias y posibles abordajes de estos fenómenos. Teniendo en cuenta que la lectura y análisis de aquello que publica la prensa respecto de un fenómeno permitiría observar aspectos interesantes del proceso de difusión de la información, del discurso empleado y del sentido colectivo que le otorga, el objetivo general de este trabajo se orientó a indagar el tipo de información y su contenido con respecto al fenómeno de cyberbullying en la prensa escrita argentina. Se discuten los hallazgos obtenidos mediante el empleo de un análisis temático y de contenido a fin de ampliar el conocimiento sobre este fenómeno en nuestro medio local. In recent years, the terms “bullying” and “cyberbullying” have been adopted by the Argentinian media, including the written press. These are technical terms that refer to specific problems. The local press has adopted them in order to report about the characteristics, consequences, and possible approaches to these situations. The analysis of the press’ publications on a certain phenomenon enables us to see interesting aspects of the process of dissemination of information, the discourse used and the collective consciousness it creates. Therefore, the general objective of this work is focused on investigating the type of information and contents regarding cyberbullying in the Argentinian press. A qualitative methodological approach was used, which included the use of a thematic and content analysis. It is noted that only a low proportion of journalism articles was found in which the three basic characteristics of the cyberbullying were pointed out (the intentionality, the repetition in time and the existence of an imbalance of power). In addition, it is observed that the written press provides more information related to the characteristics and possible approaches to cyberbullying, and, to a lesser extent, to its detection. The negative consequences of this problem regarding the psychological health of those involved are mentioned, highlighting indicators and individual consequences, but without referring to indicators or to collective, institutional or social consequences. The development of a hostile and unsupportive school environment, the normalization of aggressive behaviors, the positive assessment of violent behavior in order to obtain social success, and the possible consequences for teachers and families are not mentioned by the press. Also, it is observed that the press gives little room to the students’ point of view, who, from their experiences, attitudes and perspectives on this phenomenon, could make important contributions for the development of both prevention strategies and effective boarding tools. The findings obtained are discussed through thematic and content analysis in order to broaden the knowledge about this phenomenon in our local environment. Within the limitations of this study, it is worth mentioning that the different publications began the digitization of their copies in different years, which could affect the total number of articles surveyed and the amount registered for each of the digital portals. Likewise, for this study, only two descriptors were used to carry out the search, so future studies could incorporate other terms in order to broaden and deepen the findings. This could also contribute to generate other analysis categories, in order to record other aspects related to the type and content of information not addressed in this study. Fil: Lanzillotti, Alejandra Inés. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Centro Argentino de Etnología Americana; Argentina Fil: Korman, Guido Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Centro Argentino de Etnología Americana; Argentina |
description |
En los últimos años, los términos bullying y cyberbullying se han ido instalando en los medios de comunicación argentinos, entre ellos en la prensa escrita. Se trata de términos técnicos, ya que hacen referencia a problemáticas específicas, que han sido adoptados por la prensa local a fin de dar cuenta, principalmente, de las características, consecuencias y posibles abordajes de estos fenómenos. Teniendo en cuenta que la lectura y análisis de aquello que publica la prensa respecto de un fenómeno permitiría observar aspectos interesantes del proceso de difusión de la información, del discurso empleado y del sentido colectivo que le otorga, el objetivo general de este trabajo se orientó a indagar el tipo de información y su contenido con respecto al fenómeno de cyberbullying en la prensa escrita argentina. Se discuten los hallazgos obtenidos mediante el empleo de un análisis temático y de contenido a fin de ampliar el conocimiento sobre este fenómeno en nuestro medio local. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/170303 Lanzillotti, Alejandra Inés; Korman, Guido Pablo; ¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying?; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 37; 1; 1-2020; 1-23 0325-8203 1668-7027 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/170303 |
identifier_str_mv |
Lanzillotti, Alejandra Inés; Korman, Guido Pablo; ¿Qué informa la prensa escrita argentina acerca del fenómeno de cyberbullying?; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 37; 1; 1-2020; 1-23 0325-8203 1668-7027 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path[]=367 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.16888/interd.2020.37.1.3 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental |
publisher.none.fl_str_mv |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844614173679419392 |
score |
13.070432 |