Validación en español de un cuestionario para la evaluación de la calidad de la mentoría en investigación en ciencias de la salud

Autores
Terrasa, Sergio Adrian; Vazquez, Fernando; Posadas Martinez, Maria Lourdes; Roslie, Natalia; Durante, Eduardo Héctor
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Introducción. Es relevante contar con un cuestionario breve y auto-administrado para evaluar la calidad de los procesos de mentoría en investigación en la comunidad científica hispanohablante.   Objetivos. Validar una versión abreviada, auto-administrada y en español del cuestionario multidimensional Evaluación de las competencias de mentoría.   Métodos. 1) Traducción y adaptación transcultural; 2) Reducción de la versión traducida; 3) Validación de la versión abreviada en una muestra local de 159 participantes respecto de su validez de constructo (análisis factorial confirmatorio) y de criterio (correlación de su puntaje total con el de una pregunta agregada y con la versión extensa del cuestionario).Resultados. Obtuvimos un cuestionario abreviado, en español y auto-aministrado de 17 ítems divididos en cinco dimensiones: 1) Mantenimiento de una comunicación efectiva, 2) Alineación de expectativas, 3) Evaluación del conocimiento, 4) Promoción de la independencia, 5) Promoción del desarrollo profesional. El modelo hipotetizado ajustó de manera aceptable a los datos de nuestra muestra de validación (RMSEA=0,045; CFI=0,992; TLI=0,99 y WRMR=0,564). Todos los parámetros estimados para los ítems individuales fueron significativos, oscilando las cargas factoriales estandarizadas entre 0,571 y 0,936. La fiabilidad compuesta de los diferentes dominios estuvo comprendida entre 0,764 y 0,865, y la varianza media extractada, entre 0,522 y 0,644, en concordancia con lo recomendado. La validez convergente fue adecuada ya que las cargas factoriales estandarizadas de 94% de los ítems del modelo final fueron mayores a 0,6 y con significancia estadística (valor t >1,96). La correlación entre los cinco factores fue alta (0,740 a 0,944). En la mayoría de las comparaciones, el cuadrado de dichas correlaciones fue superior a la varianza media extractada, lo que refleja una validez divergente o discriminante baja.El puntaje de la versión abreviada tuvo una correlación positiva y alta (Coeficiente de Pearson 0,847; p<0,001) con la pregunta agregada como criterio externo concurrente de validación y muy alta correlación (coeficiente de Pearson: 0,988; p<0,001) con el puntaje de la versión original traducida de 26 ítems.Conclusiones. La versión abreviada en español del cuestionario Evaluación de las competencias de mentoría tiene adecuadas propiedades psicométricas y puede ser aplicada en forma auto-administrada, lo que la vuelve la primera herramienta en español para evaluar procesos de mentoría en investigación.
Introduction. It is relevant to have a short and self-administered questionnaire to assess research mentoring process quality in the Spanish-speaking scientific community. Objectives. To validate a short and self-administered version in Spanish of the multidimensional questionnaire Mentoring Competency Assessment. Methods. 1) Translation and cross-cultural adaptation; 2) Reduction of the translated version; 3) Validation of the shortened version in a local sample of 159 participants regarding its construct validity (confirmatory factor analysis) and its criterion validity (correlation of its total score with that of an additional question and with the long version of the questionnaire). Results. We obtained an abbreviated (17 items) and self-administered questionnaire in Spanish, divided into five constructs: 1) Maintaining effective communication, 2) Aligning expectations, 3) Addressing knowledge, 4) Promoting independence, 5) Promoting professional development. The hypothesized model fit acceptably to the data from our validation sample (RMSEA=0.045; CFI=0.992; TLI=0.99 and WRMR=0.564). All the parameters estimated for the individual items were statistically significant, with their standardized factor loads ranging from 0.571 to 0.936. The composite reliability of the different domains ranged between 0.764 and 0.865, and the mean extracted variance, between 0.522 and 0.644, in accordance with the recommended range. Convergent validity was adequate since the standardized factor loads of 94 % of the items in the final model were greater than 0.6 and with statistical significance (t-value >1,96). The correlation between the five factors was high (0.740 to 0.944) and in most of the comparisons, the square of these correlations was higher than the average variance extracted, reflecting low divergent or discriminant validity. The score of the shortened version had a positive and high correlation (Pearson coefficient 0.847; p <0.001) with the additional question as a concurrent external validation criterion and a very high correlation (Pearson coefficient: 0.988; p <0.001) with the score of the original 26-item translated version Conclusions. The shortened Spanish version of the Mentoring Competency Assessment questionnaire has adequate psychometric properties and can be applied in a self-administered way, which makes it the first tool in Spanish to assess research mentoring processes.
Fil: Terrasa, Sergio Adrian. Hospital Italiano; Argentina
Fil: Vazquez, Fernando. Hospital Italiano; Argentina
Fil: Posadas Martinez, Maria Lourdes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Hospital Italiano; Argentina
Fil: Roslie, Natalia. Instituto Universidad Escuela de Medicina del Hospital Italiano; Argentina
Fil: Durante, Eduardo Héctor. Hospital Italiano; Argentina
Materia
MENTORÍA, INVESTIGACIÓN
ESTUDIOS DE VALIDACIÓN
ENCUESTAS Y CUESTIONARIOS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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CONICET Digital (CONICET)
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To validate a short and self-administered version in Spanish of the multidimensional questionnaire Mentoring Competency Assessment. Methods. 1) Translation and cross-cultural adaptation; 2) Reduction of the translated version; 3) Validation of the shortened version in a local sample of 159 participants regarding its construct validity (confirmatory factor analysis) and its criterion validity (correlation of its total score with that of an additional question and with the long version of the questionnaire). Results. We obtained an abbreviated (17 items) and self-administered questionnaire in Spanish, divided into five constructs: 1) Maintaining effective communication, 2) Aligning expectations, 3) Addressing knowledge, 4) Promoting independence, 5) Promoting professional development. The hypothesized model fit acceptably to the data from our validation sample (RMSEA=0.045; CFI=0.992; TLI=0.99 and WRMR=0.564). 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Introduction. It is relevant to have a short and self-administered questionnaire to assess research mentoring process quality in the Spanish-speaking scientific community. Objectives. To validate a short and self-administered version in Spanish of the multidimensional questionnaire Mentoring Competency Assessment. Methods. 1) Translation and cross-cultural adaptation; 2) Reduction of the translated version; 3) Validation of the shortened version in a local sample of 159 participants regarding its construct validity (confirmatory factor analysis) and its criterion validity (correlation of its total score with that of an additional question and with the long version of the questionnaire). Results. We obtained an abbreviated (17 items) and self-administered questionnaire in Spanish, divided into five constructs: 1) Maintaining effective communication, 2) Aligning expectations, 3) Addressing knowledge, 4) Promoting independence, 5) Promoting professional development. The hypothesized model fit acceptably to the data from our validation sample (RMSEA=0.045; CFI=0.992; TLI=0.99 and WRMR=0.564). All the parameters estimated for the individual items were statistically significant, with their standardized factor loads ranging from 0.571 to 0.936. The composite reliability of the different domains ranged between 0.764 and 0.865, and the mean extracted variance, between 0.522 and 0.644, in accordance with the recommended range. Convergent validity was adequate since the standardized factor loads of 94 % of the items in the final model were greater than 0.6 and with statistical significance (t-value >1,96). The correlation between the five factors was high (0.740 to 0.944) and in most of the comparisons, the square of these correlations was higher than the average variance extracted, reflecting low divergent or discriminant validity. The score of the shortened version had a positive and high correlation (Pearson coefficient 0.847; p <0.001) with the additional question as a concurrent external validation criterion and a very high correlation (Pearson coefficient: 0.988; p <0.001) with the score of the original 26-item translated version Conclusions. The shortened Spanish version of the Mentoring Competency Assessment questionnaire has adequate psychometric properties and can be applied in a self-administered way, which makes it the first tool in Spanish to assess research mentoring processes.
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