Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)

Autores
Gazzola Bascougnet, María Paz; Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Arlego, Marcelo José Fabián
Año de publicación
2018
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This work shows the results of a research carried out in compulsory secondary school developing a Study and Research Path (SRP) on questions linked to the STEM approach. We present preliminary results of the SRPSTEM developed in five courses at secondary school with N=116 students. We describe the development and scope of the SRP by using its components as defined by the Anthropological Theory of Didactics (ATD). Furthermore, we present a short description of the Epistemological Model of Reference. We discuss some general results and conclusions concerning the connections between the STEM approach and the pedagogy of research and questioning the world.
Este trabajo presenta los resultados de una investigación llevada a cabo en la escuela secundaria obligatoria a partir de un Recorrido de Estudio e Investigación (REI) con preguntas relacionadas con el enfoque STEM. Presentamos los resultados preliminares del REISTEM desarrollado en cinco cursos en la escuela secundaria con N=116 estudiantes. Describimos el desarrollo y alcance del REISTEM utilizando sus componentes, según lo define la Teoría Antropológica de la Didáctica (TAD). Además, presentamos una breve descripción del Modelo Epistemológico de Referencia. Discutimos algunos resultados generales y conclusiones sobre las conexiones entre el enfoque STEM y la pedagogía de la investigación y el cuestionamiento del mundo.
Fil: Gazzola Bascougnet, María Paz. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Otero, Maria Rita. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Llanos, Viviana Carolina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Arlego, Marcelo José Fabián. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
STEM EDUCATION
STUDY AND RESEARCH PATH
MODELLING
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/112592

id CONICETDig_9e03dda1b3e870cfdb0ca3a9cb84f29f
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/112592
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)Gazzola Bascougnet, María PazOtero, Maria RitaLlanos, Viviana CarolinaArlego, Marcelo José FabiánSTEM EDUCATIONSTUDY AND RESEARCH PATHMODELLINGhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5This work shows the results of a research carried out in compulsory secondary school developing a Study and Research Path (SRP) on questions linked to the STEM approach. We present preliminary results of the SRPSTEM developed in five courses at secondary school with N=116 students. We describe the development and scope of the SRP by using its components as defined by the Anthropological Theory of Didactics (ATD). Furthermore, we present a short description of the Epistemological Model of Reference. We discuss some general results and conclusions concerning the connections between the STEM approach and the pedagogy of research and questioning the world.Este trabajo presenta los resultados de una investigación llevada a cabo en la escuela secundaria obligatoria a partir de un Recorrido de Estudio e Investigación (REI) con preguntas relacionadas con el enfoque STEM. Presentamos los resultados preliminares del REISTEM desarrollado en cinco cursos en la escuela secundaria con N=116 estudiantes. Describimos el desarrollo y alcance del REISTEM utilizando sus componentes, según lo define la Teoría Antropológica de la Didáctica (TAD). Además, presentamos una breve descripción del Modelo Epistemológico de Referencia. Discutimos algunos resultados generales y conclusiones sobre las conexiones entre el enfoque STEM y la pedagogía de la investigación y el cuestionamiento del mundo.Fil: Gazzola Bascougnet, María Paz. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Otero, Maria Rita. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Llanos, Viviana Carolina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Arlego, Marcelo José Fabián. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaLatin American Physics Education Network2018-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/112592Gazzola Bascougnet, María Paz; Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Arlego, Marcelo José Fabián; Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP); Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 12; 4; 12-2018; 1-91870-9095CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/index_dec18.htmlinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-10T13:17:15Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/112592instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-10 13:17:15.433CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
title Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
spellingShingle Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
Gazzola Bascougnet, María Paz
STEM EDUCATION
STUDY AND RESEARCH PATH
MODELLING
title_short Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
title_full Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
title_fullStr Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
title_full_unstemmed Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
title_sort Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
dc.creator.none.fl_str_mv Gazzola Bascougnet, María Paz
Otero, Maria Rita
Llanos, Viviana Carolina
Arlego, Marcelo José Fabián
author Gazzola Bascougnet, María Paz
author_facet Gazzola Bascougnet, María Paz
Otero, Maria Rita
Llanos, Viviana Carolina
Arlego, Marcelo José Fabián
author_role author
author2 Otero, Maria Rita
Llanos, Viviana Carolina
Arlego, Marcelo José Fabián
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv STEM EDUCATION
STUDY AND RESEARCH PATH
MODELLING
topic STEM EDUCATION
STUDY AND RESEARCH PATH
MODELLING
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.3
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv This work shows the results of a research carried out in compulsory secondary school developing a Study and Research Path (SRP) on questions linked to the STEM approach. We present preliminary results of the SRPSTEM developed in five courses at secondary school with N=116 students. We describe the development and scope of the SRP by using its components as defined by the Anthropological Theory of Didactics (ATD). Furthermore, we present a short description of the Epistemological Model of Reference. We discuss some general results and conclusions concerning the connections between the STEM approach and the pedagogy of research and questioning the world.
Este trabajo presenta los resultados de una investigación llevada a cabo en la escuela secundaria obligatoria a partir de un Recorrido de Estudio e Investigación (REI) con preguntas relacionadas con el enfoque STEM. Presentamos los resultados preliminares del REISTEM desarrollado en cinco cursos en la escuela secundaria con N=116 estudiantes. Describimos el desarrollo y alcance del REISTEM utilizando sus componentes, según lo define la Teoría Antropológica de la Didáctica (TAD). Además, presentamos una breve descripción del Modelo Epistemológico de Referencia. Discutimos algunos resultados generales y conclusiones sobre las conexiones entre el enfoque STEM y la pedagogía de la investigación y el cuestionamiento del mundo.
Fil: Gazzola Bascougnet, María Paz. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Otero, Maria Rita. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Llanos, Viviana Carolina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Arlego, Marcelo José Fabián. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description This work shows the results of a research carried out in compulsory secondary school developing a Study and Research Path (SRP) on questions linked to the STEM approach. We present preliminary results of the SRPSTEM developed in five courses at secondary school with N=116 students. We describe the development and scope of the SRP by using its components as defined by the Anthropological Theory of Didactics (ATD). Furthermore, we present a short description of the Epistemological Model of Reference. We discuss some general results and conclusions concerning the connections between the STEM approach and the pedagogy of research and questioning the world.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/112592
Gazzola Bascougnet, María Paz; Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Arlego, Marcelo José Fabián; Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP); Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 12; 4; 12-2018; 1-9
1870-9095
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/112592
identifier_str_mv Gazzola Bascougnet, María Paz; Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Arlego, Marcelo José Fabián; Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP); Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 12; 4; 12-2018; 1-9
1870-9095
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/index_dec18.html
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Latin American Physics Education Network
publisher.none.fl_str_mv Latin American Physics Education Network
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842980944309387264
score 12.993085