Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)
- Autores
- Gazzola Bascougnet, María Paz; Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Arlego, Marcelo José Fabián
- Año de publicación
- 2018
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This work shows the results of a research carried out in compulsory secondary school developing a Study and Research Path (SRP) on questions linked to the STEM approach. We present preliminary results of the SRPSTEM developed in five courses at secondary school with N=116 students. We describe the development and scope of the SRP by using its components as defined by the Anthropological Theory of Didactics (ATD). Furthermore, we present a short description of the Epistemological Model of Reference. We discuss some general results and conclusions concerning the connections between the STEM approach and the pedagogy of research and questioning the world.
Este trabajo presenta los resultados de una investigación llevada a cabo en la escuela secundaria obligatoria a partir de un Recorrido de Estudio e Investigación (REI) con preguntas relacionadas con el enfoque STEM. Presentamos los resultados preliminares del REISTEM desarrollado en cinco cursos en la escuela secundaria con N=116 estudiantes. Describimos el desarrollo y alcance del REISTEM utilizando sus componentes, según lo define la Teoría Antropológica de la Didáctica (TAD). Además, presentamos una breve descripción del Modelo Epistemológico de Referencia. Discutimos algunos resultados generales y conclusiones sobre las conexiones entre el enfoque STEM y la pedagogía de la investigación y el cuestionamiento del mundo.
Fil: Gazzola Bascougnet, María Paz. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Otero, Maria Rita. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Llanos, Viviana Carolina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Arlego, Marcelo José Fabián. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina - Materia
-
STEM EDUCATION
STUDY AND RESEARCH PATH
MODELLING - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/112592
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_9e03dda1b3e870cfdb0ca3a9cb84f29f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/112592 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP)Gazzola Bascougnet, María PazOtero, Maria RitaLlanos, Viviana CarolinaArlego, Marcelo José FabiánSTEM EDUCATIONSTUDY AND RESEARCH PATHMODELLINGhttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5This work shows the results of a research carried out in compulsory secondary school developing a Study and Research Path (SRP) on questions linked to the STEM approach. We present preliminary results of the SRPSTEM developed in five courses at secondary school with N=116 students. We describe the development and scope of the SRP by using its components as defined by the Anthropological Theory of Didactics (ATD). Furthermore, we present a short description of the Epistemological Model of Reference. We discuss some general results and conclusions concerning the connections between the STEM approach and the pedagogy of research and questioning the world.Este trabajo presenta los resultados de una investigación llevada a cabo en la escuela secundaria obligatoria a partir de un Recorrido de Estudio e Investigación (REI) con preguntas relacionadas con el enfoque STEM. Presentamos los resultados preliminares del REISTEM desarrollado en cinco cursos en la escuela secundaria con N=116 estudiantes. Describimos el desarrollo y alcance del REISTEM utilizando sus componentes, según lo define la Teoría Antropológica de la Didáctica (TAD). Además, presentamos una breve descripción del Modelo Epistemológico de Referencia. Discutimos algunos resultados generales y conclusiones sobre las conexiones entre el enfoque STEM y la pedagogía de la investigación y el cuestionamiento del mundo.Fil: Gazzola Bascougnet, María Paz. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Otero, Maria Rita. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Llanos, Viviana Carolina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Arlego, Marcelo José Fabián. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaLatin American Physics Education Network2018-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/112592Gazzola Bascougnet, María Paz; Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Arlego, Marcelo José Fabián; Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP); Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 12; 4; 12-2018; 1-91870-9095CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/index_dec18.htmlinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-10T13:17:15Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/112592instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-10 13:17:15.433CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP) |
title |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP) |
spellingShingle |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP) Gazzola Bascougnet, María Paz STEM EDUCATION STUDY AND RESEARCH PATH MODELLING |
title_short |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP) |
title_full |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP) |
title_fullStr |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP) |
title_full_unstemmed |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP) |
title_sort |
Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gazzola Bascougnet, María Paz Otero, Maria Rita Llanos, Viviana Carolina Arlego, Marcelo José Fabián |
author |
Gazzola Bascougnet, María Paz |
author_facet |
Gazzola Bascougnet, María Paz Otero, Maria Rita Llanos, Viviana Carolina Arlego, Marcelo José Fabián |
author_role |
author |
author2 |
Otero, Maria Rita Llanos, Viviana Carolina Arlego, Marcelo José Fabián |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
STEM EDUCATION STUDY AND RESEARCH PATH MODELLING |
topic |
STEM EDUCATION STUDY AND RESEARCH PATH MODELLING |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.3 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This work shows the results of a research carried out in compulsory secondary school developing a Study and Research Path (SRP) on questions linked to the STEM approach. We present preliminary results of the SRPSTEM developed in five courses at secondary school with N=116 students. We describe the development and scope of the SRP by using its components as defined by the Anthropological Theory of Didactics (ATD). Furthermore, we present a short description of the Epistemological Model of Reference. We discuss some general results and conclusions concerning the connections between the STEM approach and the pedagogy of research and questioning the world. Este trabajo presenta los resultados de una investigación llevada a cabo en la escuela secundaria obligatoria a partir de un Recorrido de Estudio e Investigación (REI) con preguntas relacionadas con el enfoque STEM. Presentamos los resultados preliminares del REISTEM desarrollado en cinco cursos en la escuela secundaria con N=116 estudiantes. Describimos el desarrollo y alcance del REISTEM utilizando sus componentes, según lo define la Teoría Antropológica de la Didáctica (TAD). Además, presentamos una breve descripción del Modelo Epistemológico de Referencia. Discutimos algunos resultados generales y conclusiones sobre las conexiones entre el enfoque STEM y la pedagogía de la investigación y el cuestionamiento del mundo. Fil: Gazzola Bascougnet, María Paz. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Otero, Maria Rita. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Llanos, Viviana Carolina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Arlego, Marcelo José Fabián. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina |
description |
This work shows the results of a research carried out in compulsory secondary school developing a Study and Research Path (SRP) on questions linked to the STEM approach. We present preliminary results of the SRPSTEM developed in five courses at secondary school with N=116 students. We describe the development and scope of the SRP by using its components as defined by the Anthropological Theory of Didactics (ATD). Furthermore, we present a short description of the Epistemological Model of Reference. We discuss some general results and conclusions concerning the connections between the STEM approach and the pedagogy of research and questioning the world. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/112592 Gazzola Bascougnet, María Paz; Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Arlego, Marcelo José Fabián; Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP); Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 12; 4; 12-2018; 1-9 1870-9095 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/112592 |
identifier_str_mv |
Gazzola Bascougnet, María Paz; Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Arlego, Marcelo José Fabián; Introducing STEM pedagogy in secondary school by means of Study and Research Path (SRP); Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 12; 4; 12-2018; 1-9 1870-9095 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.lajpe.org/index_dec18.html |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Latin American Physics Education Network |
publisher.none.fl_str_mv |
Latin American Physics Education Network |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842980944309387264 |
score |
12.993085 |