Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective

Autores
Aparicio, Miriam Teresita
Año de publicación
2018
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Esta investigación se encuentra en el marco de la cuestión de la calidad universitaria. Se llevó a cabo utilizando una muestra de sujetos de 6 escuelas universitarias diferentes en Argentina que ampliaron sus estudios (1985-2004). El objetivo era determinar los factores subyacentes a esta extensión. La metodología utilizada fue cuantitativa-cualitativa. El modelo integra variables de base, variables pedagógico-institucionales, variables estructurales, variables organizacionales y variables psicosociales. Entre estos últimos, nos centramos en la Cooperación, núcleo de resiliencia, en relación con el éxito universitario (EE. UU.), Teniendo en cuenta que la cooperación es una competencia social / colectiva que se valora mucho en los nuevos modelos organizativos que buscan el éxito de los estudiantes (PISA, 2015 ; OCDE 2018). Los resultados muestran el impacto de este factor en el logro,
This research is found within the framework of the issue of University Quality. It was carried out using a sample of subjects from 6 different university schools in Argentina who extended their studies (1985-2004). The objective was to determine the factors underlying this extension. The methodology used was quantitativequalitative. The model integrates base variables, pedagogical-institutional variables, structural variables, organizational variables, and psychosocial variables. Among the latter, we focus on Cooperation – nucleus of Resilience – in relation to university success (US), taking into account that cooperation is a social/collective competence which is highly valued in the new organizational models looking toward student success (PISA, 2015; OECD 2018). The results show the impact of this factor on achievement, as well as the importance of building collective competencies.
Fil: Aparicio, Miriam Teresita. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo; Argentina. Provincia de Mendoza. Parque General San Martín; Argentina
Materia
COLLECTIVE COMPETENCIES
RESILIENCY
COOPERATION
UNIVERSITY ACHIEVEMENT (NVA PERSPECTIVA SISTEMICA)
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/103876

id CONICETDig_7b0390679b209d4539b9b7abf477c7fc
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/103876
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic PerspectiveAparicio, Miriam TeresitaCOLLECTIVE COMPETENCIESRESILIENCYCOOPERATIONUNIVERSITY ACHIEVEMENT (NVA PERSPECTIVA SISTEMICA)https://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Esta investigación se encuentra en el marco de la cuestión de la calidad universitaria. Se llevó a cabo utilizando una muestra de sujetos de 6 escuelas universitarias diferentes en Argentina que ampliaron sus estudios (1985-2004). El objetivo era determinar los factores subyacentes a esta extensión. La metodología utilizada fue cuantitativa-cualitativa. El modelo integra variables de base, variables pedagógico-institucionales, variables estructurales, variables organizacionales y variables psicosociales. Entre estos últimos, nos centramos en la Cooperación, núcleo de resiliencia, en relación con el éxito universitario (EE. UU.), Teniendo en cuenta que la cooperación es una competencia social / colectiva que se valora mucho en los nuevos modelos organizativos que buscan el éxito de los estudiantes (PISA, 2015 ; OCDE 2018). Los resultados muestran el impacto de este factor en el logro,This research is found within the framework of the issue of University Quality. It was carried out using a sample of subjects from 6 different university schools in Argentina who extended their studies (1985-2004). The objective was to determine the factors underlying this extension. The methodology used was quantitativequalitative. The model integrates base variables, pedagogical-institutional variables, structural variables, organizational variables, and psychosocial variables. Among the latter, we focus on Cooperation – nucleus of Resilience – in relation to university success (US), taking into account that cooperation is a social/collective competence which is highly valued in the new organizational models looking toward student success (PISA, 2015; OECD 2018). The results show the impact of this factor on achievement, as well as the importance of building collective competencies.Fil: Aparicio, Miriam Teresita. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo; Argentina. Provincia de Mendoza. Parque General San Martín; ArgentinaEuropean Center for Science Education2018-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/103876Aparicio, Miriam Teresita; Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective; European Center for Science Education; European Journal of Social Science Education and Research; 5; 3; 12-2018; 123-1352411-9563CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://journals.euser.org/index.php/ejser/article/view/3884info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:05:00Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/103876instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:05:00.931CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
title Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
spellingShingle Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
Aparicio, Miriam Teresita
COLLECTIVE COMPETENCIES
RESILIENCY
COOPERATION
UNIVERSITY ACHIEVEMENT (NVA PERSPECTIVA SISTEMICA)
title_short Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
title_full Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
title_fullStr Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
title_full_unstemmed Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
title_sort Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
dc.creator.none.fl_str_mv Aparicio, Miriam Teresita
author Aparicio, Miriam Teresita
author_facet Aparicio, Miriam Teresita
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv COLLECTIVE COMPETENCIES
RESILIENCY
COOPERATION
UNIVERSITY ACHIEVEMENT (NVA PERSPECTIVA SISTEMICA)
topic COLLECTIVE COMPETENCIES
RESILIENCY
COOPERATION
UNIVERSITY ACHIEVEMENT (NVA PERSPECTIVA SISTEMICA)
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Esta investigación se encuentra en el marco de la cuestión de la calidad universitaria. Se llevó a cabo utilizando una muestra de sujetos de 6 escuelas universitarias diferentes en Argentina que ampliaron sus estudios (1985-2004). El objetivo era determinar los factores subyacentes a esta extensión. La metodología utilizada fue cuantitativa-cualitativa. El modelo integra variables de base, variables pedagógico-institucionales, variables estructurales, variables organizacionales y variables psicosociales. Entre estos últimos, nos centramos en la Cooperación, núcleo de resiliencia, en relación con el éxito universitario (EE. UU.), Teniendo en cuenta que la cooperación es una competencia social / colectiva que se valora mucho en los nuevos modelos organizativos que buscan el éxito de los estudiantes (PISA, 2015 ; OCDE 2018). Los resultados muestran el impacto de este factor en el logro,
This research is found within the framework of the issue of University Quality. It was carried out using a sample of subjects from 6 different university schools in Argentina who extended their studies (1985-2004). The objective was to determine the factors underlying this extension. The methodology used was quantitativequalitative. The model integrates base variables, pedagogical-institutional variables, structural variables, organizational variables, and psychosocial variables. Among the latter, we focus on Cooperation – nucleus of Resilience – in relation to university success (US), taking into account that cooperation is a social/collective competence which is highly valued in the new organizational models looking toward student success (PISA, 2015; OECD 2018). The results show the impact of this factor on achievement, as well as the importance of building collective competencies.
Fil: Aparicio, Miriam Teresita. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo; Argentina. Provincia de Mendoza. Parque General San Martín; Argentina
description Esta investigación se encuentra en el marco de la cuestión de la calidad universitaria. Se llevó a cabo utilizando una muestra de sujetos de 6 escuelas universitarias diferentes en Argentina que ampliaron sus estudios (1985-2004). El objetivo era determinar los factores subyacentes a esta extensión. La metodología utilizada fue cuantitativa-cualitativa. El modelo integra variables de base, variables pedagógico-institucionales, variables estructurales, variables organizacionales y variables psicosociales. Entre estos últimos, nos centramos en la Cooperación, núcleo de resiliencia, en relación con el éxito universitario (EE. UU.), Teniendo en cuenta que la cooperación es una competencia social / colectiva que se valora mucho en los nuevos modelos organizativos que buscan el éxito de los estudiantes (PISA, 2015 ; OCDE 2018). Los resultados muestran el impacto de este factor en el logro,
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/103876
Aparicio, Miriam Teresita; Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective; European Center for Science Education; European Journal of Social Science Education and Research; 5; 3; 12-2018; 123-135
2411-9563
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/103876
identifier_str_mv Aparicio, Miriam Teresita; Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective; European Center for Science Education; European Journal of Social Science Education and Research; 5; 3; 12-2018; 123-135
2411-9563
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://journals.euser.org/index.php/ejser/article/view/3884
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv European Center for Science Education
publisher.none.fl_str_mv European Center for Science Education
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613881039683584
score 13.070432