Evaluación cognitiva de niños: un estudio comparativo en San Luis, Argentina

Autores
Hauser, Maria Paulina; Labin, Agustina
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En la provincia de San Luis (Argentina), se desarrollaron dos estudios con el propósito de conocer laincidencia de factores socioambientales en el desarrollo cognitivo de los niños. En la primera investigación se trabajó con una muestra de niños de alto riesgo entre 6 y 12 meses y, en la segunda, conuna muestra de niños sanos de 6 a 9 años. Las evaluaciones cognitivas se llevaron a cabo mediante laaplicación de la Escala Argentina de Inteligencia Sensorio Motriz (EAIS) en la primera investigacióny la versión argentina de la Escala de Inteligencia de Wechsler (WISC-IV) en la segunda. Los resultados reflejan que la variable ambiental nivel educativo materno incide en el rendimiento cognitivoalcanzado por los niños de 6 a 9 años, porque a medida en que aumenta la escolaridad materna mejoran los percentiles obtenidos por sus hijos. Sin embargo, no ocurre lo mismo en los bebés evaluadosentre los 6 y los 12 meses de vida. Como conclusión, se remarca la importancia de los primeros añosde vida en el crecimiento, la maduración y el desarrollo posterior del niño, así como el impacto queel medio familiar, cultural y social puede tener sobre los mismos. Además, se entiende al desarrollocognitivo como un proceso multideterminado por aspectos subjetivos, ambientales, históricos-sociales y genéticos, entre otros.
Preliminary results are presented from two studies carried out in the province of San Luis, Argentina in which cognitive development in children was evaluated. A sample of high-risk children between 6 and 12 months of age was used in the first study, and in the second a sample of healthy children aged 6-9 years was used. Cognitive assessments were carried out by applying the Argentine Sensory-Motor Intelligence Scale (EAIS) in the first study and the Argentine version of the Wechsler Intelligence Scale (WISC-IV) in the second study. The aim of this work is to discern what factors can affect cognitive development in children. The results reflect that the environmental variable, maternal educational level, affects the cognitive performance achieved by children from 6 to 9 years of age, since as maternal schooling increases the percentiles obtained by their children also rise. However, this was not the case in those infants evaluated between 6 and 12 months of age. We conclude about the importance of early life in growth, maturation and subsequent child development and the impact that family, cultural and social environments may have on them. Cognitive development is understood as a multi-determined process with subjective, environmental, historical and social and genetic aspects, among others.
Fil: Hauser, Paulina. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Psicología. Departamento de Formación Profesional; Argentina
Fil: Labin, Agustina. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Psicología. Departamento de Formación Profesional; Argentina
Materia
DESARROLLO COGNITIVO
INFANCIA
EAIS
WISC IV
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
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Preliminary results are presented from two studies carried out in the province of San Luis, Argentina in which cognitive development in children was evaluated. A sample of high-risk children between 6 and 12 months of age was used in the first study, and in the second a sample of healthy children aged 6-9 years was used. Cognitive assessments were carried out by applying the Argentine Sensory-Motor Intelligence Scale (EAIS) in the first study and the Argentine version of the Wechsler Intelligence Scale (WISC-IV) in the second study. The aim of this work is to discern what factors can affect cognitive development in children. The results reflect that the environmental variable, maternal educational level, affects the cognitive performance achieved by children from 6 to 9 years of age, since as maternal schooling increases the percentiles obtained by their children also rise. However, this was not the case in those infants evaluated between 6 and 12 months of age. We conclude about the importance of early life in growth, maturation and subsequent child development and the impact that family, cultural and social environments may have on them. Cognitive development is understood as a multi-determined process with subjective, environmental, historical and social and genetic aspects, among others.
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