La teatralidad del tango. Apuntes sobre Enrique Santos Discépolo

Autores
Pujol, Sergio Alejandro
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Fue Dante Linyera quién, a fines de los años ‘20 y desdeLa canción moderna, lo bautizó “el filósofo del tango”, en virtud de las interrogaciones existenciales de sus primeras letras. O quizá por su confesada admiración por Pirandello y su teatro metafísico, lo que era decir filosofía pasada por el tamiz de la escena. De cualquier modo, correspondería mejor hablar del “teatrista del tango”, ya que Discépolo fue el autor que mejor entendió el pasaje entre la escena y la poesía de la música popular. Sus apóstrofes, su violencia verbal, la densa trama de sus historias, el mordaz perfilado de sus personajes y la exuberancia hiperbólica de sus analogías remiten al mundo teatral, especialmente al del grotesco, si bien también se pueden detectar marcas de los escritores rusos y alemanes. La frecuente definición de sus tangos como dramatizaciones condensadas revela su verdadero aporte a la canción popular e ilustra sobre su ambigua colocación en el campo intelectual argentino.
Was Dante Linyera who, in the late 20s and from The Modern Song, he named it "the philosopher of tango", in virtue of the existential questions of his early lyrics. Or perhaps by his confessed admiration by Pirandello and his metaphysical theater, which was to say philosophy passed through the sieve of the scene. In any case, it would be better to speak of the "tango dramatist", because that Discépolo was the author who best understood the passage between the scene and the poetry of the popular music. His apostrophes, verbal violence, dense fabric of his stories, his characters profiling scathing and hyperbolic exuberance of his analogies refer to the theatrical world, especially to the grotesque, but can also be detected brands of Russian and German writers. The common definition of his tangos as condensed drama reveals his true contribution to the popular song and illustrates its ambiguous positioning in the Argentine intellectual field.
Fil: Pujol, Sergio Alejandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de La Plata; Argentina
Materia
Teatro
Cultura
Tango
Argentina
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Was Dante Linyera who, in the late 20s and from The Modern Song, he named it "the philosopher of tango", in virtue of the existential questions of his early lyrics. Or perhaps by his confessed admiration by Pirandello and his metaphysical theater, which was to say philosophy passed through the sieve of the scene. In any case, it would be better to speak of the "tango dramatist", because that Discépolo was the author who best understood the passage between the scene and the poetry of the popular music. His apostrophes, verbal violence, dense fabric of his stories, his characters profiling scathing and hyperbolic exuberance of his analogies refer to the theatrical world, especially to the grotesque, but can also be detected brands of Russian and German writers. The common definition of his tangos as condensed drama reveals his true contribution to the popular song and illustrates its ambiguous positioning in the Argentine intellectual field.
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