El capitalismo según Gilles Deleuze: inmanencia y fin de la historia

Autores
Antonelli Marangi, Marcelo Sebastián
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo analiza la concepción del capitalismo de Gilles Deleuze, en el marco de la discusión suscitada por autores que reducen la dimensión política de su obra a una indagación ética. Sostenemos que el pensamiento político deleuziano tiene como punto de partida su abordaje del capitalismo, al cual atribuye dos notas particulares: poner fin a la historia universal y organizar un campo económico de pura inmanencia. Nuestra hipótesis es que la primera característica deriva de la segunda: el capitalismo pone fin a la historia porque funciona de modo inmanente. Con respecto al primer rasgo, ensayamos una comparación con la tesis del período post-histórico presentada por Kojève; con relación al segundo, desarrollamos los tres aspectos de la inmanencia capitalista (axiomática monetaria, límites interiores, expansión de la anti-producción en la producción). Luego, examinamos las dificultades de Deleuze, pese a sus ambiciones revolucionarias, para proponer una salida a la lógica capitalista, así como sus posiciones ambivalentes sobre el alcance de las luchas políticas y el rol de los Estados. Finalmente, sostenemos la pertenencia del pensamiento político deleuziano al horizonte post-revolucionario, en virtud de su rechazo a la consideración histórica de las revoluciones y de su comprensión del capitalismo en clave de inmanencia.
The present work analyses Deleuze’s conception of capitalism in the realm of the discussion led by authors who reduce the political dimension of his work to an ethic research. We sustain that his political thought begins with his view on capitalism, to which he concedes two particular traits: putting an end to universal history and organizing an economic field of pure immanence. Our hypothesis is that the first characteristic derives from the second one: capitalism puts an end to history because the former works in an immanent way. As to its first trait, we propose a comparison with the post-historical thesis elaborated by Kojève; concerning the second one, we focus on the three aspects of capitalist immanence (monetary axiomatic, inner limits and expansion of anti-production). We will then examine the difficulties of Deleuze, in spite of his revolutionary ambition, to advance a way out to the logic of capitalism, as well as his ambivalent perspectives on the scope of political struggles around axiomatics and the role of the States. Finally, we support that the political thought of Deleuze belongs to the post-revolutionary horizon due to his rejection of the historical consideration of revolutions and his comprehension of capitalism as immanent.
Fil: Antonelli Marangi, Marcelo Sebastián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
DELEUZE
KOJÈVE
CAPITALISMO
INMANENCIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The present work analyses Deleuze’s conception of capitalism in the realm of the discussion led by authors who reduce the political dimension of his work to an ethic research. We sustain that his political thought begins with his view on capitalism, to which he concedes two particular traits: putting an end to universal history and organizing an economic field of pure immanence. Our hypothesis is that the first characteristic derives from the second one: capitalism puts an end to history because the former works in an immanent way. As to its first trait, we propose a comparison with the post-historical thesis elaborated by Kojève; concerning the second one, we focus on the three aspects of capitalist immanence (monetary axiomatic, inner limits and expansion of anti-production). We will then examine the difficulties of Deleuze, in spite of his revolutionary ambition, to advance a way out to the logic of capitalism, as well as his ambivalent perspectives on the scope of political struggles around axiomatics and the role of the States. Finally, we support that the political thought of Deleuze belongs to the post-revolutionary horizon due to his rejection of the historical consideration of revolutions and his comprehension of capitalism as immanent.
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