Los grados de conocimiento hacia la visión mística en el pensamiento de Nicolás de Cusa (1401-1464)

Autores
Gonzalez Rios, Hector Jose
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La especulación sobre el tópico de la visión (visio), y en ella en torno de la visión mística (visio mystica), es fecunda en el sistema de pensamiento de Nicolás de Cusa. Ésta se encuentra diseminada tanto en sus sermones, en sus cartas como en el resto de su obra teológico-filosófica. Y si bien son diversos los modos a través de los cuales puede ser abordada, proponemos escandirla aquí a partir de su metafísica de la mente humana (humana mens), y en ella a través de la consideración de los grados de conocimiento que la mente transita en la búsqueda conjetural de la visión de aquel primer principio del que ella y todo procede. Con tal finalidad, abordaremos el tópico de la visión mística a través de la consideración, en primer lugar, de los elementos que el Cusano brinda ya en el contexto de sus primeros sermones, antes de 1440. Luego, a través de la presentación de los grados de conocimiento de la mente humana, tal como aparecen en la primera gran sistematización de su metafísica del conocimiento en los libros del De coniecturis (1442/3). Finalmente, en tercer lugar, trataremos el tópico en su obra De visione Dei (1453). Con ello, esperamos mostrar que el tópico de la visión mística en el pensamiento de Nicolás de Cusa es inescindible de su metafísica de la mente humana.
The speculation on the topic of vision (visio), and in it around the mystical vision (visio mystica), is rich in the system of thought of Nicholas of Cusa. It is permanently present in his sermons, letters and in the rest of his theological and philosophical work. While there are various ways to address it, we propose considering it from his metaphysics of the human mind (mens human) point of view, and in it through the consideration of the degree of knowledge what the mind gradually transit in the conjectural searching of vision of the first principle from which she and all proceeds. To this end, we will address the topic of the mystical vision by considering first, the elements that Cusano gives in the context of his early sermons (before 1440). Second, through the presentation of the degrees of knowledge of the human mind, as they appear in the first great metaphysical systematization of knowledge in the books of De coniecturis (1442/3).Third, we discuss the topic in his work De visione Dei (1453). Analyzing this elements we hope to show that the topic of the mystical vision in the thought of Nicholas of Cusa is inseparable from his metaphysics of the human mind.
Fil: Gonzalez Rios, Hector Jose. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
CONOCIMIENTO
VISION
NICOLAS DE CUSA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The speculation on the topic of vision (visio), and in it around the mystical vision (visio mystica), is rich in the system of thought of Nicholas of Cusa. It is permanently present in his sermons, letters and in the rest of his theological and philosophical work. While there are various ways to address it, we propose considering it from his metaphysics of the human mind (mens human) point of view, and in it through the consideration of the degree of knowledge what the mind gradually transit in the conjectural searching of vision of the first principle from which she and all proceeds. To this end, we will address the topic of the mystical vision by considering first, the elements that Cusano gives in the context of his early sermons (before 1440). Second, through the presentation of the degrees of knowledge of the human mind, as they appear in the first great metaphysical systematization of knowledge in the books of De coniecturis (1442/3).Third, we discuss the topic in his work De visione Dei (1453). Analyzing this elements we hope to show that the topic of the mystical vision in the thought of Nicholas of Cusa is inseparable from his metaphysics of the human mind.
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