Del problema de las "otras mentes" a la cognición social: una defensa de la epistemología naturalizada

Autores
Scotto, Silvia Carolina
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
A casi 50 años de la propuesta de Quine de naturalizar la epistemología (1969), vale la pena evaluar en qué sentido se considera actualmente un programa viable. En su variante modesta, significa practicar la filosofía, incluida la epistemología, de una manera consistente con los métodos y resultados de las investigaciones científicas, bajo un supuesto de continuidad ontológica y de compatibilidad e incluso de complementariedad epistemológica. En este trabajo exploraré las virtudes epistémicas de esta variante de epistemología naturalizada, empleando una metodología naturalista, esto es, examinando, al modo de un estudio empírico de casos, la historia de los debates sobre del problema filosófico clásico acerca de las otras mentes hasta los enfoques actuales acerca de la cognición social, objeto de un intenso interés teórico por parte de los psicólogos del desarrollo, los etólogos cognitivos y los filósofos naturalistas de la mente, en las últimas décadas. Los diversos efectos teóricos positivos ejemplificados por la evolución del problema en las tres disciplinas mencionadas constituyen un caso actual favorable acerca de esta variante de epistemología naturalizada.
Almost fifty years after Quine ́s (1969) proposal of naturalizing epistemology (1969), it is worth evaluating on which sense it is currently considered a viable program. On its “modest” version, that it means doing philosophy, epistemology included, consistently with the methods and results of scientific research, under a general assumption about ontological continuity and epistemological compatib ility or even complementarity between sciences and philosophy. I n this paper I will explore the epistemic virtues of this vari ety of naturalized epistemology. For this purpose, I will employ a naturalistic methodology, by examining in the manner of an empirical cas e study, the history of the debates on the classical philosophical problem of “other minds” to the current approaches about the so-called social cognition. These debates had been the subject of an intense theoretical interest by developmental psychologists , cognitive ethologists and naturalistic s philosophers of mind, on last decades. The several positive theoretical effects exemplified by the evolution of the problem from the interactions between the three mentioned disciplines , constitutes a n interesting favorable case for this version of naturalized epistemology.
Fil: Scotto, Silvia Carolina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina
Materia
otras mentes
cognición social
epistemología naturalizada
teoría de la mente
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Almost fifty years after Quine ́s (1969) proposal of naturalizing epistemology (1969), it is worth evaluating on which sense it is currently considered a viable program. On its “modest” version, that it means doing philosophy, epistemology included, consistently with the methods and results of scientific research, under a general assumption about ontological continuity and epistemological compatib ility or even complementarity between sciences and philosophy. I n this paper I will explore the epistemic virtues of this vari ety of naturalized epistemology. For this purpose, I will employ a naturalistic methodology, by examining in the manner of an empirical cas e study, the history of the debates on the classical philosophical problem of “other minds” to the current approaches about the so-called social cognition. These debates had been the subject of an intense theoretical interest by developmental psychologists , cognitive ethologists and naturalistic s philosophers of mind, on last decades. The several positive theoretical effects exemplified by the evolution of the problem from the interactions between the three mentioned disciplines , constitutes a n interesting favorable case for this version of naturalized epistemology.
Fil: Scotto, Silvia Carolina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina
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