La comunicación de los influencers políticos durante la campaña Argentina de 2023 en TikTok

Autores
Slimovich, Ana
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Introducción: el objetivo de esta investigación es conocer los modos de comunicación que utilizan los influencers políticos argentinos en TikTok, en el período de la campaña presidencial de 2023. De esta manera, se indagan los contenidos -entre agosto y noviembre-publicados por 10 influencers, que poseen distinto estatuto en cuanto a la cantidad de seguidores. Se analizan las estrategias de enunciación, las convergencias entre lo político digital y los contenidos de los medios informativos masivos, los internautas políticos convocados y los tipos de contenido. Metodología: se realiza un análisis cualitativo, utilizando herramientas metodológicas de la sociosemiótica. Resultados: se ha evidenciado la existencia de 4 estrategias enunciativas en sus clips: la imitación de formas de comunicar en redes sociales de la ciudadanía, del político, del internauta militante y del periodista. Así, emulan con sus contenidos en la plataforma mediática la forma de enunciar de otros sujetos sociopolíticos. Discusión: se observó que estos nuevos actores digitales generan discursos de adherencia a uno de los candidatos políticos, no obstante, a la vez también producen discursos en rechazo a alguno o a varios de ellos, así como a la política en general. Conclusiones: se ha mostrado que no todos los influencers políticos durante la campaña argentina de 2023 asumen el rol de filtro -de intermediarios – entre los políticos y la ciudadanía, sino que esto está vinculado a su estrategia de enunciación.
Introduction: the aim of this research is to find out about the modes of communication used by Argentinean political influencers on TikTok during the 2023 presidential campaign, in order to investigate the content -between August and November- published by 10 influencers, who have different statuses in terms of the number of followers. We analyze the strategies of enunciation, the convergences between digital politics and the contents of the mass media, the political internet users involved and the types of content. Methodology: a qualitative analysis was carried out, using methodological tools from socio-semiotics. Results: the existence of 4 enunciative strategies in their clips has been evidenced: the imitation of ways of communicating on social networks of citizens, politicians, militant internet users and journalists. Thus, with their content on the media platform, they emulate the form of enunciation of other socio-political subjects. Discussion: it was observed that these new digital actors generate discourses of adherence to one of the political candidates, however, at the same time, they also produce discourses in rejection of one or more of them, as well as of politics in general. Conclusions: it has been shown that not all political influencers during the Argentinean campaign of 2023 assume the role of filter - of intermediaries - between politicians and citizens, but that this is linked to their strategy of enunciation.
Fil: Slimovich, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones "Gino Germani"; Argentina
Materia
TIKTOK
INFLUENCERS POLÍTICOS
DISCURSOS
CAMPAÑAS ELECTORALES
CIUDADANÍA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Introduction: the aim of this research is to find out about the modes of communication used by Argentinean political influencers on TikTok during the 2023 presidential campaign, in order to investigate the content -between August and November- published by 10 influencers, who have different statuses in terms of the number of followers. We analyze the strategies of enunciation, the convergences between digital politics and the contents of the mass media, the political internet users involved and the types of content. Methodology: a qualitative analysis was carried out, using methodological tools from socio-semiotics. Results: the existence of 4 enunciative strategies in their clips has been evidenced: the imitation of ways of communicating on social networks of citizens, politicians, militant internet users and journalists. Thus, with their content on the media platform, they emulate the form of enunciation of other socio-political subjects. Discussion: it was observed that these new digital actors generate discourses of adherence to one of the political candidates, however, at the same time, they also produce discourses in rejection of one or more of them, as well as of politics in general. Conclusions: it has been shown that not all political influencers during the Argentinean campaign of 2023 assume the role of filter - of intermediaries - between politicians and citizens, but that this is linked to their strategy of enunciation.
Fil: Slimovich, Ana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones "Gino Germani"; Argentina
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