“¡Con los gauchos no!” Tradicionalistas frente a académicos: La historia argentina en perspectivas desencontradas (1943-1998)

Autores
Casas, Matías Emiliano
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Hacia mediados del siglo XX, la figura del gaucho se había establecido como un símbolo para la Argentina. Un conjunto de factores había posibilitado su ascenso, que lo consagraba como una pieza ineludible de la identidad nacional. Los círculos criollos y centros tradicionalistas se constituyeron como un bastión de esa cultura y proliferaron en diversas ciudades del país. Esos grupos produjeron relatos sobre la historia nacional y difundieron una visión del pasado que indefectiblemente encontraba a los gauchos en el centro de los episodios más revisitados. En este artículo, se explora cómo se vincularon las agrupaciones tradicionalistas con la historia académica. Los “gauchescos” se lanzaron a diferentes cruzadas contra el “academicismo” y discutieron públicamente la historia argentina. Atentos a la circulación de estudios históricos que podían tensionar sus narrativas sobre el pasado gauchesco, los refutaron e intentaron desprestigiar a distinguidos historiadores. Los argumentos de esa oposición se analizan a través del estudio de las publicaciones de Emilio Coni y Enrique de Gandía, de los documentos internos de agrupaciones tradicionalistas, de las actas de la Confederación Gaucha Argentina, del proyecto de ley para instituir el Día Nacional del Gaucho y de las intervenciones mediáticas del comodoro Juan José Güiraldes.
Towards the middle of the 20th century, the gaucho ́s figure had been established as a symbol for Argentina. Several causes enabled the rise of the gaucho and established him as a fundamental part of the national identity. The creole circles and traditionalist centers were a refuge for that culture and proliferated in many cities of the country. These groups produced stories about national history and disseminated a vision of the past that inevitably found the gauchos at the center of the most revisited episodes. This article explores the link between traditionalist groups and academic history. The “gauchescos” carried out different crusades against “academicism” and publicly discussed Argentine history. The traditionalists, concerned about the circulation of historical studies that could deny their narratives about the gaucho past, refuted them and attempted to discredit distinguished historians. I analyze the arguments of that opposition through the publications of Emilio Coni and Enrique de Gandía, the archives of traditionalist groups, the records of the Argentine Gaucho Confederation, the project to establish the National Gaucho Day and the interventions of commodore Juan José Güiraldes in mass media.
Fil: Casas, Matías Emiliano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Tres de Febrero. Instituto de Estudios Históricos; Argentina
Materia
Historia argentina
Academicismo
Tradicionalistas
Gaucho
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Towards the middle of the 20th century, the gaucho ́s figure had been established as a symbol for Argentina. Several causes enabled the rise of the gaucho and established him as a fundamental part of the national identity. The creole circles and traditionalist centers were a refuge for that culture and proliferated in many cities of the country. These groups produced stories about national history and disseminated a vision of the past that inevitably found the gauchos at the center of the most revisited episodes. This article explores the link between traditionalist groups and academic history. The “gauchescos” carried out different crusades against “academicism” and publicly discussed Argentine history. The traditionalists, concerned about the circulation of historical studies that could deny their narratives about the gaucho past, refuted them and attempted to discredit distinguished historians. I analyze the arguments of that opposition through the publications of Emilio Coni and Enrique de Gandía, the archives of traditionalist groups, the records of the Argentine Gaucho Confederation, the project to establish the National Gaucho Day and the interventions of commodore Juan José Güiraldes in mass media.
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