Thomas Hobbes y el liberalismo político: Una lectura sobre la noción de felicidad

Autores
Ramírez Beltrán, Julián Alberto
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En la teoría política de Thomas Hobbes, la moral se funda sobre el derecho a la autopreservación. Para Strauss y Schmitt, esto no sólo implicaría una descripción del derecho natural moderno (i.e. donde hallaríamos sujetos en pie de igualdad para juzgar, por sí mismos, el bien o el mal, o los medios útiles que permiten conservar la vida y evitar el summun malum, la muerte violenta), sino que permitiría, con mayor gravedad, comprender la base conceptual del liberalismo político moderno: el individuo como componente básico y esencial del contrato social junto a la neutralización de lo político al interior del Estado. En el presente trabajo parto de reconocer esta premisa con el objetivo de señalar un camino divergente a la lectura liberal del sistema hobbesiano. Primero, identifico el debate sobre la neutralización de lo político entre Schmitt y Strauss; segundo, propongo una lectura materialista de la subjetividad hobbesiana sobre la razón pasional y la felicidad para evidenciar la imposibilidad de un Estado despolitizado o neutral; y finalmente, analizo las implicaciones políticas de la felicidad como condición humana esencial. En consecuencia, propongo que Thomas Hobbes nos brinda herramientas para pensar lo político más allá del paradigma liberal.
In Thomas Hobbes’s political theory, morality is established upon the right to self-preservation. For few scholars this would not only imply a description of modern natural law (i.e. where we would find subjects on an equal footing to judge, for themselves, the good or the evil, or the useful means that allow us to preserve life and avoid the summun malum, the violent death), but would allow, with greater gravity, to understand the conceptual basis of modern political liberalism: the individual as a basic and essential component of the social contract together with the neutralization of the political within the State. In the present work I would like to recognizing this statement with the aim of pointing out a divergent path to the liberal reading of the Hobbesian system. First, I shall identify the debate over the neutralization of the political between Schmitt and Strauss; second, I will propose a materialistic reading of Hobbesian subjectivity, passionate reason and felicity, to demonstrate the impossibility of a depoliticized or neutral State; ultimately, I would like to analyze the political implications of passion as an essential human condition. Consequently, I propose that Thomas Hobbes provides us with tools to think about politics beyond the liberal paradigm.
Fil: Ramírez Beltrán, Julián Alberto. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones "Gino Germani"; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
Liberalismo
Materialismo
Razón pasional
Felicidad
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In Thomas Hobbes’s political theory, morality is established upon the right to self-preservation. For few scholars this would not only imply a description of modern natural law (i.e. where we would find subjects on an equal footing to judge, for themselves, the good or the evil, or the useful means that allow us to preserve life and avoid the summun malum, the violent death), but would allow, with greater gravity, to understand the conceptual basis of modern political liberalism: the individual as a basic and essential component of the social contract together with the neutralization of the political within the State. In the present work I would like to recognizing this statement with the aim of pointing out a divergent path to the liberal reading of the Hobbesian system. First, I shall identify the debate over the neutralization of the political between Schmitt and Strauss; second, I will propose a materialistic reading of Hobbesian subjectivity, passionate reason and felicity, to demonstrate the impossibility of a depoliticized or neutral State; ultimately, I would like to analyze the political implications of passion as an essential human condition. Consequently, I propose that Thomas Hobbes provides us with tools to think about politics beyond the liberal paradigm.
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