La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería

Autores
Cipponeri, Marcos; Angelaccio, Carlos M.; Colli, Gustavo Adrián; Jelinski, Guillermo; Salvioli, Mónica L.; Servera, Horacio Rubén
Año de publicación
2011
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
As of 1999, the School of Engineering of the National University of La Plata is including the study of Enviromental Management as part of its courses of Hydraulic and Civil Engineering and Land Surveying. Such contents were formalized intensively in a subject formerly called Ecology and later called Environmental Management, which is taught during the tenth and last semester of the courses of the Hydraulic and Civil Engineering, and during the fifth semester of Land Surveying. The subject is taught in both semesters for all the courses in the same class.\nThe implementation carried out from 1999 until now, sparked a permanent debate at the heart of the professorship in particular, and of the School in general, with diverse subject-matters, among which the following can be highlighted: \n• What is the reason for including the environmental dimension in the courses of Engineering? \n• Which is the best way of linking the contents of Environmental Management with the Project courses, and which is its best temporal location in the syllabus?\nIn short, the cores of the debate outline: The justification of including the environmental dimension in the engineering field and the temporal location of these contents so as to relate them with other subjects, basically the ones which tackle the development of Engineering projects.\nThe present article puts forward and analizes an experiment that, since 1999, has been developed in the School of Engineering of the National University of La Plata; and, on the basis of such experiment, poses conclusions and makes future proposals.
A partir del año 1999, la Facultad de Ingeniería de la UNLP incorpora contenidos sobre Gestión Ambiental de Proyectos en las carreras de Ingeniería Hidráulica, Civil y Agrimensura. Dichos contenidos se formalizaron de manera concentrada en una asignatura denominada inicialmente Ecología y posteriormente Gestión Ambiental, que se imparte en el 10° y último semestre de las carreras de Ingeniería Hidráulica y Civil y en el quinto semestre de Agrimensura. La asignatura se dicta en ambos semestres para todas las carreras en un mismo curso.\nLa implementación realizada a partir del año 1999 hasta la actualidad, motorizó un debate permanente en el seno de la cátedra en particular y de la facultad en general, con varios ejes temáticos, entre los que cabe destacar los siguientes: \n• ¿Por qué la inclusión de la dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería? \n• ¿Cuál es la mejor forma de vincular los contenidos de la asignatura Gestión Ambiental con las materias de proyecto, y cual es la mejor ubicación temporal de la misma en el plan de estudios?\nEn definitiva los ejes del debate delinean: la justificación de la inclusión de la dimensión ambiental en el ámbito de la Ingeniería y la ubicación temporal de estos contenidos para relacionarlos con otras asignaturas, fundamentalmente las que abordan el desarrollo de proyectos de Ingeniería.\nEl presente artículo expone y analiza una experiencia que, desde el año 1999 hasta la actualidad, ha sido desarrollada en la Facultad de Ingeniería de la UNLP, y sobre la base de dicha experiencia plantea conclusiones y realiza propuestas a futuro.
Materia
Ingeniería Medioambiental y Geológica, Geotécnicas
dimensión ambiental
gestión ambiental
planes de estudio
Ambiente
Impacto Ambiental
Proyectos
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Repositorio
CIC Digital (CICBA)
Institución
Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires
OAI Identificador
oai:digital.cic.gba.gob.ar:11746/3239

id CICBA_0285f2325e695e22f2d28bb43e6ed1c2
oai_identifier_str oai:digital.cic.gba.gob.ar:11746/3239
network_acronym_str CICBA
repository_id_str 9441
network_name_str CIC Digital (CICBA)
spelling La dimensión ambiental en las carreras de IngenieríaCipponeri, MarcosAngelaccio, Carlos M.Colli, Gustavo AdriánJelinski, GuillermoSalvioli, Mónica L.Servera, Horacio RubénIngeniería Medioambiental y Geológica, Geotécnicasdimensión ambientalgestión ambientalplanes de estudioAmbienteImpacto AmbientalProyectosAs of 1999, the School of Engineering of the National University of La Plata is including the study of Enviromental Management as part of its courses of Hydraulic and Civil Engineering and Land Surveying. Such contents were formalized intensively in a subject formerly called Ecology and later called Environmental Management, which is taught during the tenth and last semester of the courses of the Hydraulic and Civil Engineering, and during the fifth semester of Land Surveying. The subject is taught in both semesters for all the courses in the same class.\nThe implementation carried out from 1999 until now, sparked a permanent debate at the heart of the professorship in particular, and of the School in general, with diverse subject-matters, among which the following can be highlighted: \n• What is the reason for including the environmental dimension in the courses of Engineering? \n• Which is the best way of linking the contents of Environmental Management with the Project courses, and which is its best temporal location in the syllabus?\nIn short, the cores of the debate outline: The justification of including the environmental dimension in the engineering field and the temporal location of these contents so as to relate them with other subjects, basically the ones which tackle the development of Engineering projects.\nThe present article puts forward and analizes an experiment that, since 1999, has been developed in the School of Engineering of the National University of La Plata; and, on the basis of such experiment, poses conclusions and makes future proposals.A partir del año 1999, la Facultad de Ingeniería de la UNLP incorpora contenidos sobre Gestión Ambiental de Proyectos en las carreras de Ingeniería Hidráulica, Civil y Agrimensura. Dichos contenidos se formalizaron de manera concentrada en una asignatura denominada inicialmente Ecología y posteriormente Gestión Ambiental, que se imparte en el 10° y último semestre de las carreras de Ingeniería Hidráulica y Civil y en el quinto semestre de Agrimensura. La asignatura se dicta en ambos semestres para todas las carreras en un mismo curso.\nLa implementación realizada a partir del año 1999 hasta la actualidad, motorizó un debate permanente en el seno de la cátedra en particular y de la facultad en general, con varios ejes temáticos, entre los que cabe destacar los siguientes: \n• ¿Por qué la inclusión de la dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería? \n• ¿Cuál es la mejor forma de vincular los contenidos de la asignatura Gestión Ambiental con las materias de proyecto, y cual es la mejor ubicación temporal de la misma en el plan de estudios?\nEn definitiva los ejes del debate delinean: la justificación de la inclusión de la dimensión ambiental en el ámbito de la Ingeniería y la ubicación temporal de estos contenidos para relacionarlos con otras asignaturas, fundamentalmente las que abordan el desarrollo de proyectos de Ingeniería.\nEl presente artículo expone y analiza una experiencia que, desde el año 1999 hasta la actualidad, ha sido desarrollada en la Facultad de Ingeniería de la UNLP, y sobre la base de dicha experiencia plantea conclusiones y realiza propuestas a futuro.2011-11-21info:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794info:ar-repo/semantics/documentoDeConferenciaapplication/pdfhttps://digital.cic.gba.gob.ar/handle/11746/3239spainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/reponame:CIC Digital (CICBA)instname:Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Airesinstacron:CICBA2025-09-04T09:42:52Zoai:digital.cic.gba.gob.ar:11746/3239Institucionalhttp://digital.cic.gba.gob.arOrganismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://digital.cic.gba.gob.ar/oai/snrdmarisa.degiusti@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:94412025-09-04 09:42:53.035CIC Digital (CICBA) - Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Airesfalse
dc.title.none.fl_str_mv La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería
title La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería
spellingShingle La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería
Cipponeri, Marcos
Ingeniería Medioambiental y Geológica, Geotécnicas
dimensión ambiental
gestión ambiental
planes de estudio
Ambiente
Impacto Ambiental
Proyectos
title_short La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería
title_full La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería
title_fullStr La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería
title_full_unstemmed La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería
title_sort La dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería
dc.creator.none.fl_str_mv Cipponeri, Marcos
Angelaccio, Carlos M.
Colli, Gustavo Adrián
Jelinski, Guillermo
Salvioli, Mónica L.
Servera, Horacio Rubén
author Cipponeri, Marcos
author_facet Cipponeri, Marcos
Angelaccio, Carlos M.
Colli, Gustavo Adrián
Jelinski, Guillermo
Salvioli, Mónica L.
Servera, Horacio Rubén
author_role author
author2 Angelaccio, Carlos M.
Colli, Gustavo Adrián
Jelinski, Guillermo
Salvioli, Mónica L.
Servera, Horacio Rubén
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Ingeniería Medioambiental y Geológica, Geotécnicas
dimensión ambiental
gestión ambiental
planes de estudio
Ambiente
Impacto Ambiental
Proyectos
topic Ingeniería Medioambiental y Geológica, Geotécnicas
dimensión ambiental
gestión ambiental
planes de estudio
Ambiente
Impacto Ambiental
Proyectos
dc.description.none.fl_txt_mv As of 1999, the School of Engineering of the National University of La Plata is including the study of Enviromental Management as part of its courses of Hydraulic and Civil Engineering and Land Surveying. Such contents were formalized intensively in a subject formerly called Ecology and later called Environmental Management, which is taught during the tenth and last semester of the courses of the Hydraulic and Civil Engineering, and during the fifth semester of Land Surveying. The subject is taught in both semesters for all the courses in the same class.\nThe implementation carried out from 1999 until now, sparked a permanent debate at the heart of the professorship in particular, and of the School in general, with diverse subject-matters, among which the following can be highlighted: \n• What is the reason for including the environmental dimension in the courses of Engineering? \n• Which is the best way of linking the contents of Environmental Management with the Project courses, and which is its best temporal location in the syllabus?\nIn short, the cores of the debate outline: The justification of including the environmental dimension in the engineering field and the temporal location of these contents so as to relate them with other subjects, basically the ones which tackle the development of Engineering projects.\nThe present article puts forward and analizes an experiment that, since 1999, has been developed in the School of Engineering of the National University of La Plata; and, on the basis of such experiment, poses conclusions and makes future proposals.
A partir del año 1999, la Facultad de Ingeniería de la UNLP incorpora contenidos sobre Gestión Ambiental de Proyectos en las carreras de Ingeniería Hidráulica, Civil y Agrimensura. Dichos contenidos se formalizaron de manera concentrada en una asignatura denominada inicialmente Ecología y posteriormente Gestión Ambiental, que se imparte en el 10° y último semestre de las carreras de Ingeniería Hidráulica y Civil y en el quinto semestre de Agrimensura. La asignatura se dicta en ambos semestres para todas las carreras en un mismo curso.\nLa implementación realizada a partir del año 1999 hasta la actualidad, motorizó un debate permanente en el seno de la cátedra en particular y de la facultad en general, con varios ejes temáticos, entre los que cabe destacar los siguientes: \n• ¿Por qué la inclusión de la dimensión ambiental en las carreras de Ingeniería? \n• ¿Cuál es la mejor forma de vincular los contenidos de la asignatura Gestión Ambiental con las materias de proyecto, y cual es la mejor ubicación temporal de la misma en el plan de estudios?\nEn definitiva los ejes del debate delinean: la justificación de la inclusión de la dimensión ambiental en el ámbito de la Ingeniería y la ubicación temporal de estos contenidos para relacionarlos con otras asignaturas, fundamentalmente las que abordan el desarrollo de proyectos de Ingeniería.\nEl presente artículo expone y analiza una experiencia que, desde el año 1999 hasta la actualidad, ha sido desarrollada en la Facultad de Ingeniería de la UNLP, y sobre la base de dicha experiencia plantea conclusiones y realiza propuestas a futuro.
description As of 1999, the School of Engineering of the National University of La Plata is including the study of Enviromental Management as part of its courses of Hydraulic and Civil Engineering and Land Surveying. Such contents were formalized intensively in a subject formerly called Ecology and later called Environmental Management, which is taught during the tenth and last semester of the courses of the Hydraulic and Civil Engineering, and during the fifth semester of Land Surveying. The subject is taught in both semesters for all the courses in the same class.\nThe implementation carried out from 1999 until now, sparked a permanent debate at the heart of the professorship in particular, and of the School in general, with diverse subject-matters, among which the following can be highlighted: \n• What is the reason for including the environmental dimension in the courses of Engineering? \n• Which is the best way of linking the contents of Environmental Management with the Project courses, and which is its best temporal location in the syllabus?\nIn short, the cores of the debate outline: The justification of including the environmental dimension in the engineering field and the temporal location of these contents so as to relate them with other subjects, basically the ones which tackle the development of Engineering projects.\nThe present article puts forward and analizes an experiment that, since 1999, has been developed in the School of Engineering of the National University of La Plata; and, on the basis of such experiment, poses conclusions and makes future proposals.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
info:ar-repo/semantics/documentoDeConferencia
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://digital.cic.gba.gob.ar/handle/11746/3239
url https://digital.cic.gba.gob.ar/handle/11746/3239
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CIC Digital (CICBA)
instname:Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires
instacron:CICBA
reponame_str CIC Digital (CICBA)
collection CIC Digital (CICBA)
instname_str Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires
instacron_str CICBA
institution CICBA
repository.name.fl_str_mv CIC Digital (CICBA) - Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires
repository.mail.fl_str_mv marisa.degiusti@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1842340391477575680
score 12.623145