Lo femenino como deconstrucción : el modelo de la formación y la disidencia femenina como herencia hereje en Nachrichten über Christa T. de Christa Wolf

Autores
Ferrari, Mariela
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión aceptada
Descripción
Desde las bases culturales ilustradas de la novela de formación tradicional [Bildungsroman], el protagonista masculino constituye el foco del proceso formativo. Pese a que la concepción del aprendizaje, su desenlace y el modo en el que se resuelven los conflictos son variados, el género histórico de raigambre alemana colocó al personaje masculino en el centro de dicho proceso. Si el artista cobra relevancia en las novelas de formación románticas, escritas como “respuesta" crítica y rechazo del ideal de formación ilustrado-clasicista configurado en Wilhelm Meisters Lehrjahre (1795/96), de J. W. Goethe, lo femenino resulta doblemente excluido en ambos tipos novelísticos. Como observa Hamann, en su crítica a Kant, el proyecto ilustrado exceptúa de la idea de emancipación “al bello sexo en su totalidad" (Hamann, en Rühle, 1997: 11). Así, la emancipación posible a través del proceso formativo-educativo atañe inherentemente al género masculino. Tres siglos después, las objeciones a la existencia de una “novela de formación femenina" son ecos de ese inicial movimiento excluyente. La presente exposición pretende esbozar un análisis de Nachrichten über Christa T. (1969), de Christa Wolf, como herencia y cuestionamiento del género alemán tradicional, en tanto, en ella, como en el resto de la obra de la autora, focalizada en los conceptos de experiencia, experimentación y “autenticidad subjetiva" no sólo se cuestionan las limitaciones de la sociedad patriarcal, sino que también se subvierten las estructuras lingüísticas y estilísticas heredadas del modelo clásico, como apunta Melgar Pernías (2012), respecto de la novela de formación femenina.
From the cultural Enlighted origin of the traditional Bildungsroman on, the male main character was establish as the focus of the development or educational process. Even though the conception behind his education, the outcome and the way the conflicts are solved are very dissimilar, the historic genre with German roots placed the male protagonist in the center of this process. If the artist will become relevant in the romantic educational novels, written as critical “answer" and rejection of the ideal of the education of Enlightenment and Classicism, exemplary represented in J. W. Goethe’s Wilhelm Meisters Lehrjahre (1795/96), the feminine is excluded in both novel types. As Hamann remarks, in his critics to Kant, the Enlighted project excludes of the emancipation idea “the beautiful gender in general" (Hamann, in Rühle, 1997: 11). So the possible emancipation through the educational process concerns inherently the masculine gender. Three hundred years later, the objections to the existence of a feminine Bildungsroman are echoes of that first excluding movement. The present paper analizes the novel Christa Wolf’s Nachrichten über Christa T. (1968), as inheritance and questioning of the traditional german genre, since in it, as in the rest of her works, focused in the concepts of experience, experimentation and “subjective authenticity" not only question the limitations of the patriarchal society, but also subvert the linguistic and stylistic structures inherited from the classical model, as Melgar Pernías (2012) points out, on the feminine educational novel.
Fil: Ferrari, Mariela. Universidad de Buenos Aires.
Materia
Wolf, Christa
Literatura alemana
Autores alemanes
Mujeres en la literatura
Bildungsroman tradicional
Bildungsroman femenino
Lo femenino
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
Biblioteca Digital (UNCu)
Institución
Universidad Nacional de Cuyo
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From the cultural Enlighted origin of the traditional Bildungsroman on, the male main character was establish as the focus of the development or educational process. Even though the conception behind his education, the outcome and the way the conflicts are solved are very dissimilar, the historic genre with German roots placed the male protagonist in the center of this process. If the artist will become relevant in the romantic educational novels, written as critical “answer" and rejection of the ideal of the education of Enlightenment and Classicism, exemplary represented in J. W. Goethe’s Wilhelm Meisters Lehrjahre (1795/96), the feminine is excluded in both novel types. As Hamann remarks, in his critics to Kant, the Enlighted project excludes of the emancipation idea “the beautiful gender in general" (Hamann, in Rühle, 1997: 11). So the possible emancipation through the educational process concerns inherently the masculine gender. Three hundred years later, the objections to the existence of a feminine Bildungsroman are echoes of that first excluding movement. The present paper analizes the novel Christa Wolf’s Nachrichten über Christa T. (1968), as inheritance and questioning of the traditional german genre, since in it, as in the rest of her works, focused in the concepts of experience, experimentation and “subjective authenticity" not only question the limitations of the patriarchal society, but also subvert the linguistic and stylistic structures inherited from the classical model, as Melgar Pernías (2012) points out, on the feminine educational novel.
Fil: Ferrari, Mariela. Universidad de Buenos Aires.
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