Manadas sobrevivientes : el ruido de la poesía colombiana contemporánea frente al silencio de la memoria

Autores
Hoyos Guzmán, Angélica
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En este ensayo planteo la interpretación de la poesía testimonial contemporánea en Colombia como un sensorium alternativo frente a la memoria histórica y la política pública del discurso institucional, posesionados en el país como tecnología del olvido. En este sentido la poesía se convierte en memoria afectiva y manifiesta una estética de la sobrevivencia que se manifiesta en tres procesos de escritura: la poesía escrita por poetas asesinados durante el conflicto armado contemporáneo; la poesía del duelo; la poesía de los condolidos. La banalización de la violencia y de la memoria se transgrede a través de la aparición del ruido como categoría que tensiona la palabra y genera la posibilidad del testimonio, del cuerpo-texto herido y fragmentado de cargarse de afecto doloso para decir el trauma, para nombrar la comunidad del dolor. De este modo, la animalidad emerge como forma de resistencia a través del lenguaje poético, lo cual dignifica política y estéticamente a las víctimas y agencia el testimonio como género literario desde la sobrevivencia. Tres manadas poéticas se hacen escuchar a través de la poesía como lenguaje ruidoso, que crea comunidad y duelo colectivo.
In this paper, I consider the interpretation of contemporary testimonial poetry in Colombia as an alternative sensorium in front of historical memory and public politics of the institutional discourse, established in the country as a technology of oblivion. In this sense, poetry becomes an affective memory and shows an aesthetic of survival composed by three categories, the first one related to poetry written by poets killed during the contemporary armed conflict, the second one to the mourning poetry and the third one to the condolence poetry. The trivialization of violence and memory is transgressed through the appearance of the noise as a category that stresses the word and generates the possibility of testimony, of the wounded and fragmented body-text, which is loaded of mourning affection to tell the trauma, to name the community of the sorrow. In this way, animality emerges as a form of resistance through poetic language, which politically and aesthetically dignifies the victims and becomes the testimony as a literary genre from survival. Three poetic herds are heard through poetry as noisy language, which creates community and collective mourning.
Fil: Hoyos Guzmán, Angélica. Universidad del Magdalena (Colombia)
Fuente
Revista de Literaturas Modernas, Vol. 47, no. 2
http://bdigital.uncu.edu.ar/12381
Materia
Historia y crítica
Poesía colombiana
Literatura colombiana
Siglo XXI
Violencia contemporánea
Memoria histórica
Memoria afectiva
Poesía testimonial
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
Biblioteca Digital (UNCu)
Institución
Universidad Nacional de Cuyo
OAI Identificador
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In this paper, I consider the interpretation of contemporary testimonial poetry in Colombia as an alternative sensorium in front of historical memory and public politics of the institutional discourse, established in the country as a technology of oblivion. In this sense, poetry becomes an affective memory and shows an aesthetic of survival composed by three categories, the first one related to poetry written by poets killed during the contemporary armed conflict, the second one to the mourning poetry and the third one to the condolence poetry. The trivialization of violence and memory is transgressed through the appearance of the noise as a category that stresses the word and generates the possibility of testimony, of the wounded and fragmented body-text, which is loaded of mourning affection to tell the trauma, to name the community of the sorrow. In this way, animality emerges as a form of resistance through poetic language, which politically and aesthetically dignifies the victims and becomes the testimony as a literary genre from survival. Three poetic herds are heard through poetry as noisy language, which creates community and collective mourning.
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