Sobre el ejercicio del acompañamiento terapéutico

Autores
Asad, María Gabriela; Sandoval, Fernando Daniel
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo de investigación surge entendiendo la necesidad cultural y política de producir nuestro propio conocimiento desde los saberes empíricos en  Latinoamérica, teniendo en cuenta nuestras prácticas sociales y culturales, debemos producir ciencia como capital simbólico contra-hegemónico para dar respuestas en la batalla contra la colonización cultural tecno-científica de parte de los países imperialistas, que alguna vez llegaron a nuestras costas en calidad de colonos y que nunca se fueron. Esta necesidad surge de la decisión política para la construcción de un pensamiento crítico en el campo de la salud mental en relación a las practicas del acompañamiento terapéutico, es por eso que decidimos emprender una investigación cualitativa a través de la historización y las entrevistas con personas que trabajan como AT para retomar la palabra de su formación, las experiencias y poner en valor sus saberes para potenciar la construcción de conocimientos que provengan de su praxis. Tarea ardua y no sencilla nos espera, pero no por eso esperanzadora y, por sobre todo, emancipadora. En el marco conceptual, la figura del Acompañante Terapéutico (AT), es considerada como un operador o un agente de salud mental, capacitada para el abordaje integral de problemáticas enmarcadas en el campo de la salud que, formando parte de un equipo interdisciplinario, realiza su ejercicio técnico. Entendemos el proceso de acompañamiento terapéutico como un conjunto de prácticas específicas que se desarrollan junto al paciente en su vida cotidiana, porque se inserta como un operador a nivel vivencial para llevar a cabo una multiplicidad de funciones; incluso podríamos plantear, que es la persona que más tiempo pasa junto al paciente, más que el médico, más que el psicólogo y, en no pocos casos, más que la familia.
The present research work arises understanding the cultural and political need to produce our own knowledge from the empirical knowledge in Latin America taking into account our social and cultural practices, we must produce science as a symbolic counter-hegemonic capital to give answers in the battle against colonization techno-scientific culture from the imperialist countries that once reached our shores as settlers and never left. This need arises from the political decision for the construction of a critical thought in the field of Mental Health in relation to the therapeutic accompaniment practices, that is why we decided to undertake a qualitative investigation through the historization and interviews with people who They work as TA to regain the word of their training, experiences and enhance their knowledge to enhance the construction of knowledge that comes from their praxis. Arduous and not simple task awaits us but not for that reason hopeful and above all emancipatory. In the conceptual framework, the figure of the Therapeutic Companion (TA) is considered an operator or a Mental Health agent trained for the comprehensive approach of problems framed in the field of health that, as part of an interdisciplinary team, carries out its technical exercise. We understand the therapeutic accompaniment process as a set of specific practices that are developed together with the patient in their daily lives because it is inserted as an operator at the experiential level to carry out a multiplicity of functions; We could even say that he is the person who spends more time with the patient, more than the doctor, more than the psychologist and, in a few cases, more than the family.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
acompañamiento terapéutico
Paciente
Salud
Ética
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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The present research work arises understanding the cultural and political need to produce our own knowledge from the empirical knowledge in Latin America taking into account our social and cultural practices, we must produce science as a symbolic counter-hegemonic capital to give answers in the battle against colonization techno-scientific culture from the imperialist countries that once reached our shores as settlers and never left. This need arises from the political decision for the construction of a critical thought in the field of Mental Health in relation to the therapeutic accompaniment practices, that is why we decided to undertake a qualitative investigation through the historization and interviews with people who They work as TA to regain the word of their training, experiences and enhance their knowledge to enhance the construction of knowledge that comes from their praxis. Arduous and not simple task awaits us but not for that reason hopeful and above all emancipatory. In the conceptual framework, the figure of the Therapeutic Companion (TA) is considered an operator or a Mental Health agent trained for the comprehensive approach of problems framed in the field of health that, as part of an interdisciplinary team, carries out its technical exercise. We understand the therapeutic accompaniment process as a set of specific practices that are developed together with the patient in their daily lives because it is inserted as an operator at the experiential level to carry out a multiplicity of functions; We could even say that he is the person who spends more time with the patient, more than the doctor, more than the psychologist and, in a few cases, more than the family.
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