Estudio sobre la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff aplicada en estudiantes de Psicología después de la pandemia por COVID-19

Autores
Acevedo, Verónica Silva; Doná, Stella Maris; Tonín, Soledad; D’Alessio Vila, Sebastián
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
La pandemia de COVID-19 modificó la modalidad de vida en general. La situación vivida en los años 2020 y 2021 puso de relieve cuestiones no solo del currículum -como parte de la formación-, sino de la autopercepción de los estudiantes de nuestra Facultad de Psicología (Universidad Nacional de La Plata), sus miedos, incertidumbres, los recursos internos con los que cuentan, su capacidad de creatividad y humor. Muchos de ellos sienten que su postura cambió, de allí la importancia de evaluar el bienestar psicológico (BP), emocional y cognitivo. Es por ello que este proyecto de investigación apunta a la aplicación de la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff en nuestros estudiantes, con el fin de evaluar posibles consecuencias de la situación de confinamiento vivida en su proceso de filiación universitaria, tanto como el rastreo del bienestar psicológico en jóvenes estudiantes que pronto trabajarán con las secuelas de la pandemia en la población a la que asistirán (Coulon, 2005). El estudio del bienestar psicológico fue abordado desde dos grandes enfoques: uno relacionado con el bienestar hedónico y otro ligado al desarrollo del bienestar eudaimónico. Buscando un punto de convergencia entre ambas posiciones teóricas, Ryff (1989) propone el abordaje del constructo bienestar psicológico mediante un modelo multifactorial que despliega seis dimensiones: autoaceptación, relaciones positivas con otras personas, autonomía, dominio del entorno, propósito en la vida y crecimiento personal (Vera Villarroel et al., 2013). Actualmente, no disponemos de baremos locales y, dado que originalmente la escala está en idioma inglés por haber sido diseñada en Estados Unidos, utilizamos la versión de Díaz et al. (2006) por ser una adaptación al idioma español de 39 ítems que ha demostrado la conservación de las propiedades psicométricas de la escala original. La escala se administra individual o colectivamente, en 20 minutos, está dirigida a adolescentes y adultos de ambos sexos con un nivel cultural mínimo para comprender las instrucciones de la prueba, propone una escala Likert de 6 niveles y se evalúa con un sistema de 234 puntos como máximo y cuatro niveles de BP: elevado, alto, moderado, bajo. La aplicación de la escala a la población universitaria -sin antecedentes en nuestra ciudad- fue pensada como un aporte importante para conocer el nivel de bienestar de nuestros estudiantes hoy, después de la pandemia de COVID-19. En ese sentido, permitirá mejorar el currículo de grado y, fundamentalmente, contribuir al desarrollo de estrategias que beneficien el bienestar psicológico de los estudiantes.
The Covid-19 pandemic changed the way of life in general. The situation experienced in the years 2020-2021 highlighted issues not only in the curriculum -as part of the training- but also in the self-perception of the students of our Facultad de Psicología (UNLP), their fears, uncertainties, internal resources they have, their capacity for creativity and humor. Many of them feel that their posture has changed, hence the importance of evaluating psychological, emotional and cognitive well-being. For this reason, this research project aims to apply the Ryff Psychological Well-Being Scale in our students, in order to evaluate possible consequences of the confinement situation experienced in their university affiliation process as well as the tracking of psychological well-being in young students who will soon work with the consequences of the pandemic in the population they will attend (Coulon, 2005). The study of psychological well-being was carried out from two main approaches: one related to hedonic wellbeing, and another linked to the development of eudaimonic well-being. Searching for a point of convergence between both theoretical positions, Ryff (1989) proposes approaching the psychological well-being construct through a multifactorial model that displays six dimensions: self-acceptance, positive relationships with other people, autonomy, mastery of the environment, purpose in life, personal growth (Vera Villarroel et al., 2013). Currently, we do not have local scales, and since the scale was originally in English because it was designed in the United States, we used the Díaz et al. (2006) version, as it is an adaptation to the Spanish language of 39 items that has demonstrated the conservation of the psychometric properties of the original scale. The scale is administered individually or collectively, in 20 minutes; it is aimed at adolescents and adults of both sexes with a minimum cultural level to understand the instructions of the test, proposes a 6-level Likert scale and is evaluated with a system of 234 maximum points and four levels of psychological well-being: superior, high, moderate and low. The application of the scale to the university population -with no precedent in our cityis an important contribution to knowing the level of well-being of our students today, after the Covid-19 pandemic. This will be a contribution to improve the undergraduate curriculum and, fundamentally, will contribute to the development of strategies that improve the psychological well-being of students.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
bienestar psicológico
estudiantes universitarios
Escala de Bienestar Psicológico de Ryff
La Plata
Argentina
psychological well-being
university students
Ryff’s Well-Being Scale
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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Muchos de ellos sienten que su postura cambió, de allí la importancia de evaluar el bienestar psicológico (BP), emocional y cognitivo. Es por ello que este proyecto de investigación apunta a la aplicación de la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff en nuestros estudiantes, con el fin de evaluar posibles consecuencias de la situación de confinamiento vivida en su proceso de filiación universitaria, tanto como el rastreo del bienestar psicológico en jóvenes estudiantes que pronto trabajarán con las secuelas de la pandemia en la población a la que asistirán (Coulon, 2005). El estudio del bienestar psicológico fue abordado desde dos grandes enfoques: uno relacionado con el bienestar hedónico y otro ligado al desarrollo del bienestar eudaimónico. 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The situation experienced in the years 2020-2021 highlighted issues not only in the curriculum -as part of the training- but also in the self-perception of the students of our Facultad de Psicología (UNLP), their fears, uncertainties, internal resources they have, their capacity for creativity and humor. Many of them feel that their posture has changed, hence the importance of evaluating psychological, emotional and cognitive well-being. For this reason, this research project aims to apply the Ryff Psychological Well-Being Scale in our students, in order to evaluate possible consequences of the confinement situation experienced in their university affiliation process as well as the tracking of psychological well-being in young students who will soon work with the consequences of the pandemic in the population they will attend (Coulon, 2005). The study of psychological well-being was carried out from two main approaches: one related to hedonic wellbeing, and another linked to the development of eudaimonic well-being. Searching for a point of convergence between both theoretical positions, Ryff (1989) proposes approaching the psychological well-being construct through a multifactorial model that displays six dimensions: self-acceptance, positive relationships with other people, autonomy, mastery of the environment, purpose in life, personal growth (Vera Villarroel et al., 2013). Currently, we do not have local scales, and since the scale was originally in English because it was designed in the United States, we used the Díaz et al. (2006) version, as it is an adaptation to the Spanish language of 39 items that has demonstrated the conservation of the psychometric properties of the original scale. The scale is administered individually or collectively, in 20 minutes; it is aimed at adolescents and adults of both sexes with a minimum cultural level to understand the instructions of the test, proposes a 6-level Likert scale and is evaluated with a system of 234 maximum points and four levels of psychological well-being: superior, high, moderate and low. The application of the scale to the university population -with no precedent in our cityis an important contribution to knowing the level of well-being of our students today, after the Covid-19 pandemic. 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The Covid-19 pandemic changed the way of life in general. The situation experienced in the years 2020-2021 highlighted issues not only in the curriculum -as part of the training- but also in the self-perception of the students of our Facultad de Psicología (UNLP), their fears, uncertainties, internal resources they have, their capacity for creativity and humor. Many of them feel that their posture has changed, hence the importance of evaluating psychological, emotional and cognitive well-being. For this reason, this research project aims to apply the Ryff Psychological Well-Being Scale in our students, in order to evaluate possible consequences of the confinement situation experienced in their university affiliation process as well as the tracking of psychological well-being in young students who will soon work with the consequences of the pandemic in the population they will attend (Coulon, 2005). The study of psychological well-being was carried out from two main approaches: one related to hedonic wellbeing, and another linked to the development of eudaimonic well-being. Searching for a point of convergence between both theoretical positions, Ryff (1989) proposes approaching the psychological well-being construct through a multifactorial model that displays six dimensions: self-acceptance, positive relationships with other people, autonomy, mastery of the environment, purpose in life, personal growth (Vera Villarroel et al., 2013). Currently, we do not have local scales, and since the scale was originally in English because it was designed in the United States, we used the Díaz et al. (2006) version, as it is an adaptation to the Spanish language of 39 items that has demonstrated the conservation of the psychometric properties of the original scale. The scale is administered individually or collectively, in 20 minutes; it is aimed at adolescents and adults of both sexes with a minimum cultural level to understand the instructions of the test, proposes a 6-level Likert scale and is evaluated with a system of 234 maximum points and four levels of psychological well-being: superior, high, moderate and low. The application of the scale to the university population -with no precedent in our cityis an important contribution to knowing the level of well-being of our students today, after the Covid-19 pandemic. This will be a contribution to improve the undergraduate curriculum and, fundamentally, will contribute to the development of strategies that improve the psychological well-being of students.
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