¿Almacenar o construir memoria? La educación patrimonial y el pensamiento crítico

Autores
Castro Fernández, Belén María; López Facal, Ramón Vicente
Año de publicación
2017
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El patrimonio cultural es una construcción intelectual que está mediada por la presencia de un discurso interpretativo. El establecimiento de una mirada crítica sobre el patrimonio o el proceso de patrimonialización por parte de la sociedad es fundamental. La asignación de valores a lo cotidiano, lo cercano y lo significativo está ligada con la mediación científica y la experiencia emocional del espectador. El patrimonio no es suficiente por sí mismo. Incluso si se pretende una experiencia únicamente estética y sensorial, es necesario manejar previamente referencias que permitan realizar este tipo de análisis. El conocimiento y la comprensión del patrimonio desencadenan la apropiación simbólica, la caracterización de contextos culturales y la definición de un referente identitario propio con valores específicos del presente. La capacidad de la educación para transformar el sentido de los elementos patrimoniales y ofrecer claves interpretativas es el punto de salida, o de llegada, de un juego mucho más amplio: la sostenibilidad como resultado de aprendizaje.
Cultural heritage is an intelectual construction which is mediated by the presence of an interpretive discourse. The establishment of a critical look at the heritage or the patrimonialization society process is essential. The assignment of values to the everyday, the near and the significant is bound up with scientific mediation and the emotional experience of the viewer. Heritage is not enough by itself. Even if you intend to only aesthetic and sensory experience, it is necessary to previously handle references that allow you to perform this type of analysis. Knowledge and understanding of the heritage triggers the symbolic appropriation, the characterization of cultural contexts and the definition of a reference own identity with specific values of the present. The ability of education to transform the meaning of the assets and provide interpretative key is the point of departure or arrival of a much larger game: sustainability as a result of learning.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Fuente
Revistas de la FAHCE
Materia
Historia
educación patrimonial
patrimonio cultural
identidad
memoria
heritage education
cultural heritage
identity
memory
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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Cultural heritage is an intelectual construction which is mediated by the presence of an interpretive discourse. The establishment of a critical look at the heritage or the patrimonialization society process is essential. The assignment of values to the everyday, the near and the significant is bound up with scientific mediation and the emotional experience of the viewer. Heritage is not enough by itself. Even if you intend to only aesthetic and sensory experience, it is necessary to previously handle references that allow you to perform this type of analysis. Knowledge and understanding of the heritage triggers the symbolic appropriation, the characterization of cultural contexts and the definition of a reference own identity with specific values of the present. The ability of education to transform the meaning of the assets and provide interpretative key is the point of departure or arrival of a much larger game: sustainability as a result of learning.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
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