Identidad y cultura en la construcción discursiva hegemónica del bicentenario del éxodo jujeño

Autores
Scalone, Lucía
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Cada 23 de agosto se rememora en la Provincia de Jujuy (Argentina) un acontecimiento histórico de gran significación para el contexto regional y nacional. El Éxodo Jujeño se erige como el más relevante mito fundador de la historia oficial local, en tanto sobre él se establece toda una simbología en la que se asienta la identidad cultural de los/as jujeños/ as. Sin embargo, su relevancia desborda los límites regionales: al mismo tiempo, se constituye como uno de los hechos más representativos de la historia nacional en la coyuntura de la desvinculación de nuestro territorio del Reino de España en el siglo XIX. En este sentido, este trabajo se propone analizar la serie de avisos gráficos emitidos por el Gobierno de Jujuy en el año 2012 con motivo del Bicentenario del Éxodo Jujeño, en tanto en estas piezas –de alto contenido semántico y simbólico– se recuperan representaciones y categorizaciones presentes en el imaginario local respecto de diversos aspectos que constituyen y delinean la identidad local jujeña y que son utilizadas por los sectores hegemónicos en la construcción de sentidos y discursos dominantes. Para ello, siguiendo una metodología semiótica de análisis de repertorios visuales, se trabaja con la propaganda difundida en los dos diarios de referencia dominante: Pregón y El Tribuno de Jujuy, identificando tópicos que recurren a imágenes, relatos y mitos de fuerte carga simbólica que exaltan los más profundos sentimientos localistas en una constante referencia a la pertenencia nacional.
Every August 23 in the Province of Jujuy (Argentina) a historic event is commemorated. Such event, known as Éxodo Jujeño, is considered of a great importance in the regional and national context since it stands as the most important founding myth of the local official story. The Éxodo Jujeño contains a whole symbology that defines the cultural identity of Jujuy. However, the significance of this event goes beyond the limits of the local and regional context, and at the same time integrates one of the most significant facts of national history related to the untying of the national territory of the Kingdom of Spain in the nineteen century. The aim of this research is to discuss the advertising companies published by the Government of Jujuy in 2012 in the commemoration of the bicentenary of the Éxodo Jujeño. These advertising contains representations and categorization that can be found in the local imaginary, and at the same time various aspects that constitute and limit the local identity of Jujuy. Such simbology is often used by the hegemonic sectors in the construction of meanings and dominant discourses. To this end, a semiotic analysis will be performed on visual codes present in propaganda spread in two local prevailing newspapers: Pregón and El Tribuno de Jujuy, identifying topics that use images, stories and myths with a strong symbolic meaning exalting the local deepest feeling with a constant reference to the national belonging.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Fuente
Memoria académica
Materia
Sociología
Jujuy (Argentina)
hegemonía
identidad cultural
representaciones
prensa
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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Every August 23 in the Province of Jujuy (Argentina) a historic event is commemorated. Such event, known as Éxodo Jujeño, is considered of a great importance in the regional and national context since it stands as the most important founding myth of the local official story. The Éxodo Jujeño contains a whole symbology that defines the cultural identity of Jujuy. However, the significance of this event goes beyond the limits of the local and regional context, and at the same time integrates one of the most significant facts of national history related to the untying of the national territory of the Kingdom of Spain in the nineteen century. The aim of this research is to discuss the advertising companies published by the Government of Jujuy in 2012 in the commemoration of the bicentenary of the Éxodo Jujeño. These advertising contains representations and categorization that can be found in the local imaginary, and at the same time various aspects that constitute and limit the local identity of Jujuy. Such simbology is often used by the hegemonic sectors in the construction of meanings and dominant discourses. To this end, a semiotic analysis will be performed on visual codes present in propaganda spread in two local prevailing newspapers: Pregón and El Tribuno de Jujuy, identifying topics that use images, stories and myths with a strong symbolic meaning exalting the local deepest feeling with a constant reference to the national belonging.
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