Economia del turismo: externalidades en el sector turistico

Autores
Duguine, Héctor
Año de publicación
2011
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Se aborda la problemática de las externalidades que genera el turismo. Este sector es una industria importante, en comparación con otras de la economía, requiere muchos recursos gratuitos o bienes públicos para poder satisfacer las necesidades y requerimientos de los turistas. La actividad turística puede incidir sobre terceros que no forman parte del mercado comprador-vendedor. Estas incidencias entre agentes pueden ser positivas y no se reciben pagos por las mismas o negativas y no se aplican costos. Estos efectos externos se denominan externalidades y algún ejemplo de ello son el ruido y la emisión de gases de los aviones que hacen rutas turísticas y afectan a los residentes de las cercanías de los aeropuertos; la pérdida de manglares cuando se construye un lugar turístico en una isla tropical; o, por el contrario, resulta un efecto externo positivo sobre el ecosistema, la conservación de la flora y fauna por medio del establecimiento de parques de safari en África o parques naturales en diferentes lugares del mundo. El mercado dejado libremente a actuar, no alcanza la eficiencia económica, los decisores económicos disponen incorrectamente de los recursos. Concretamente, es el no arribo a la eficiencia económica en el sentido de Pareto (Pareto óptimo). Hay soluciones donde debe intervenir el Estado (impuestos y subsidios pigouvianos o creación de mercados), o también las que interviene éste y el sector privado (soluciones a la Coase). El principal instrumento a nivel internacional para mitigar el efecto de los gases invernadero es el Protocolo de Kyoto. Asimismo, también existen países que regulan las emisiones permitidas y aplican impuestos sobre los excesos de ciertos límites o crean mercados de emisiones. No obstante, queda todavía un amplio margen para actuar en políticas públicas que introduzcan incentivos en los mercados turísticos que generen el alcance del óptimo social.
This paper addresses the problem of externalities generated by tourism, which constitutes a major industry in comparison to others in the economy and, therefore, demands ample resources whether free-based or public good-based, so as to meet tourists‟ needs and demands. Tourist activity may impact on third parties not involved in the buyer-seller market. Said impacts upon diverse agents can be either positive – no payments are made for them – or negative – no costs are applied. Such external effects are known as externalities. A good example would be the noise and gas emissions produced by aircrafts operating tourist routes, which affect residents living in the vicinity of airports, as well as the destruction of mangroves when building a tourist resort on a tropical island. Conversely, the preservation of flora and fauna derived from the creation of African safari parks or natural parks in different parts of the world should also be highlighted as a positive effect upon the ecosystem. If the market is left to act freely, no economic efficiency can be achieved as resources are inappropriately administered by economic policy makers. Specifically, this is the non-achievement of economic efficiency in terms of Pareto optimality (Pareto optimal). There exist solutions promoting the intervention of the State (through Pigovian taxes and subsidies or market creation) as well as others promoting the participation of both the State and the private sector (Coase-like solutions). The main international instrument to mitigate the effect of greenhouse gases is the Kyoto Protocol. Likewise, there are also countries which regulate permitted emissions and tax those exceeding certain limits, or create emission markets. Nevertheless, there is still a wide scope to implement public policies introducing incentives in tourism markets to generate the social optimum.
Instituto de Investigaciones Económicas
Materia
Ciencias Económicas
Turismo
Negociación
deseconomías
Pareto
Contaminación
costo social
Impuestos
bienes públicos
externalidades
diseconomies
social cost
public goods
externalities
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
Licencia de distribución no exclusiva SEDICI
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/25782

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This paper addresses the problem of externalities generated by tourism, which constitutes a major industry in comparison to others in the economy and, therefore, demands ample resources whether free-based or public good-based, so as to meet tourists‟ needs and demands. Tourist activity may impact on third parties not involved in the buyer-seller market. Said impacts upon diverse agents can be either positive – no payments are made for them – or negative – no costs are applied. Such external effects are known as externalities. A good example would be the noise and gas emissions produced by aircrafts operating tourist routes, which affect residents living in the vicinity of airports, as well as the destruction of mangroves when building a tourist resort on a tropical island. Conversely, the preservation of flora and fauna derived from the creation of African safari parks or natural parks in different parts of the world should also be highlighted as a positive effect upon the ecosystem. If the market is left to act freely, no economic efficiency can be achieved as resources are inappropriately administered by economic policy makers. Specifically, this is the non-achievement of economic efficiency in terms of Pareto optimality (Pareto optimal). There exist solutions promoting the intervention of the State (through Pigovian taxes and subsidies or market creation) as well as others promoting the participation of both the State and the private sector (Coase-like solutions). The main international instrument to mitigate the effect of greenhouse gases is the Kyoto Protocol. Likewise, there are also countries which regulate permitted emissions and tax those exceeding certain limits, or create emission markets. Nevertheless, there is still a wide scope to implement public policies introducing incentives in tourism markets to generate the social optimum.
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