Incidencia distributiva del impuesto al valor agregado en Colombia

Autores
Escorcia Herrera, Álvaro José
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis de maestría
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Puig, Jorge Pablo
Descripción
Este trabajo realiza un análisis de incidencia distributiva del Impuesto al Valor Agregado en Colombia (IVA). En particular se examinan tres periodos (2003, 2007 y 2017) en los que existieron reformas sobre este gravamen. La incidencia se estima con datos provenientes de la Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos (ENIG) para los años 2006/2007 y de la Encuesta Nacional de Presupuestos de los Hogares (ENPH) para los años 2016/2017. Utilizando la metodología tradicional de los Supuestos de Traslación (ST) para desarrollar este tipo de análisis se obtienen resultados concluyentes. El IVA instrumentado a través del Estado resulta pro-pobre y regresivo cuando se utiliza el ingreso como indicador de bienestar. Al utilizar el consumo como indicador de bienestar, si bien continúa siendo pro-pobre, el IVA se vuelve prácticamente proporcional. Los cambios que trajo consigo el esquema vigente, producto de la última Reforma Tributaria de 2016, generalmente asociados a razones de eficiencia, aumentan relativamente la recaudación y tienen bajo impacto redistributivo. El hecho de que la equidad distributiva del IVA no parezca haber cambiado radicalmente con el tiempo sugiere que existen espacios para trabajar en el diseño del impuesto. Una opción puede encontrarse mediante la implementación de un IVA a tasa uniforme combinado con un esquema de transferencias redistributivas.
This work analyzes the distributional incidence of the Value Added Tax in Colombia. In particular, the work is done on three periods (2003, 2007 and 2017) in which there were tax reforms. The incidence is estimated with data from the National Survey of Income and Expenditures for the years 2006/2007 and the National Survey of Household Budgets for the years 2016/2017. Using the traditional methodology to develop this type of analysis, we obtain the following conclusive results. The Value Added Tax implemented through the state is pro-poor and regressive when income is used as a welfare indicator. By using consumption as a welfare indicator, we find that although it continues to be pro-poor, VAT becomes practically proportional. The changes brought about by the current scheme resulting from the last reform of 2016, generally associated with efficiency reasons, relatively increase collection and have a low redistributive impact. The fact that the distributive equity of VAT does not seem to have changed radically over time, suggests that there are spaces to work on the design of the tax. One option can be found by implementing a flat rate VAT combined with a redistributive transfer scheme.
Magister en Finanzas Públicas Provinciales y Municipales
Universidad Nacional de La Plata
Facultad de Ciencias Económicas
Materia
Ciencias Económicas
Impuestos
Incidencia distributiva
Encuesta de gastos
Reforma tributaria
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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This work analyzes the distributional incidence of the Value Added Tax in Colombia. In particular, the work is done on three periods (2003, 2007 and 2017) in which there were tax reforms. The incidence is estimated with data from the National Survey of Income and Expenditures for the years 2006/2007 and the National Survey of Household Budgets for the years 2016/2017. Using the traditional methodology to develop this type of analysis, we obtain the following conclusive results. The Value Added Tax implemented through the state is pro-poor and regressive when income is used as a welfare indicator. By using consumption as a welfare indicator, we find that although it continues to be pro-poor, VAT becomes practically proportional. The changes brought about by the current scheme resulting from the last reform of 2016, generally associated with efficiency reasons, relatively increase collection and have a low redistributive impact. The fact that the distributive equity of VAT does not seem to have changed radically over time, suggests that there are spaces to work on the design of the tax. One option can be found by implementing a flat rate VAT combined with a redistributive transfer scheme.
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