¿Sobre quienes recae la carga del impuesto al valor agregado?

Autores
Garriga, Marcelo Jorge; Gaskín, Josefina Paz
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de trabajo
Estado
versión enviada
Descripción
El objetivo de este trabajo es estudiar el impacto distributivo del impuesto al valor agregado en Argentina bajo distintos supuestos de traslación. El tributo está diseñado de manera tal que existe un conjunto de bienes exentos y otros a tasa reducida para mejorar su incidencia distributiva. Los resultados muestran que los bienes exentos, cuyo objetivo básico es beneficiar a los más pobres, son regresivos, contrariamente a lo que se esperaría. Por su parte, los bienes gravados a tasa reducida son progresivos, pero pro-ricos, es decir con fuertes filtraciones hacia los deciles más ricos. Ambas políticas tienen un alto costo fiscal (1,18% del PBI), afectan la asignación de recursos y complican la administración tributaria. Cuando se incorpora al análisis la informalidad y la evasión de los comercios más pequeños, donde compran relativamente más los más pobres, el impuesto se hace más progresivo (Bachas et al. 2020). Sin embargo, se complejiza el análisis cuando ante variaciones en las tasas de IVA los precios no se comportan de manera homogénea entre los comercios de distintos tamaños (Benzarti et al. 2022). Como surge del análisis de la ENGHo 2017/2018, los más pobres adquieren más bienes en comercios de cercanía (vs las grandes cadenas de supermercados) donde bajan menos los precios ante reducciones del impuesto y crecen más cuando suben las tasas impositivas, lo que hace que el impacto distributivo del IVA sea más regresivo.
The objective of this paper is to study the distributive impact of the value added tax in Argentina under different translation assumptions. The tax is designed in such a way that there is a set of exempt goods and others at a reduced rate to improve its distributive incidence. The results show that exempt goods, whose basic objective is to benefit the poorest, are regressive, contrary to what would be expected. However, tax goods and services, at a reduced rate are pro-rich but progressive, with strong leaks towards the richest deciles. Both policies have a high fiscal cost (1.18% of GDP), affect the allocation of resources, and complicate tax administration. When the informality and evasion of smaller businesses, is incorporated into the analysis, the tax becomes more progressive (Bachas et al. 2020). However, the analysis becomes more complex when faced with variations in VAT rates, prices do not behave in a homogeneous manner among businesses of different sizes (Benzarti et al. 2022). As can be seen from the analysis of the ENGHo 2017/2018, the poorest buy more goods in small stores (vs large supermarket chains) where prices fall less when tax cuts and grow more when tax rates rise, which makes that the distributive impact of VAT is more regressive.
Facultad de Ciencias Económicas
Materia
Ciencias Económicas
impuesto al valor agregado
incidencia distributiva
encuestas de gastos
value added tax
distributive incidence
expenditure surveys
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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The objective of this paper is to study the distributive impact of the value added tax in Argentina under different translation assumptions. The tax is designed in such a way that there is a set of exempt goods and others at a reduced rate to improve its distributive incidence. The results show that exempt goods, whose basic objective is to benefit the poorest, are regressive, contrary to what would be expected. However, tax goods and services, at a reduced rate are pro-rich but progressive, with strong leaks towards the richest deciles. Both policies have a high fiscal cost (1.18% of GDP), affect the allocation of resources, and complicate tax administration. When the informality and evasion of smaller businesses, is incorporated into the analysis, the tax becomes more progressive (Bachas et al. 2020). However, the analysis becomes more complex when faced with variations in VAT rates, prices do not behave in a homogeneous manner among businesses of different sizes (Benzarti et al. 2022). As can be seen from the analysis of the ENGHo 2017/2018, the poorest buy more goods in small stores (vs large supermarket chains) where prices fall less when tax cuts and grow more when tax rates rise, which makes that the distributive impact of VAT is more regressive.
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