Compulsory education laws or incentives from conditional cash transfer programs: explaining the rise in secondary school attendance rate in Argentina
- Autores
- Edo, María; Marchionni, Mariana; Garganta, Santiago
- Año de publicación
- 2017
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Argentina has traditionally stood out in terms of educational outcomes among its Latin American counterparts. Schooling of older children, however, still shows room for improvement especially among the more vulnerable. Fortunately, during the last years a sizeable improvement in attendance rates for children aged 15 through 17 took place. This could be related to the 2006 National Education Law that made upper-secondary education compulsory. In this paper, instead, we claim that the Asignación Universal por Hijo (Universal Child Allowance, AUH) —a massive conditional cash transfer program implemented in 2009 in Argentina— may be mostly responsible for this improvement. Using a difference-in-difference strategy we estimate that the program accounts for a 3.9 percentage point increase in the probability of attending secondary school among eligible children aged 15 through 17. The impact seems to beled by boys and is more relevant for children living in larger families where the head of household has a lower educational level.
Argentina tradicionalmente se ha destacado en términos de resultados educativos entre sus pares latinoamericanos. La escolarización de los adolescentes, sin embargo, todavía debe mejorarse, especialmente entre los más vulnerables. Afortunadamente, durante los últimos años se produjo un considerable aumento en las tasas de asistencia escolar al secundario entre los jóvenes de 15 a 17 años. Esto podría estar relacionado con la Ley Nacional de Educación de 2006 que transformó la enseñanza secundaria en obligatoria. En este artículo, en cambio, sostenemos que la Asignación Universal por Hijo (AUH), un programa masivo de transferencias monetarias condicionales implementado en 2009 en Argentina, puede ser el principal responsable de esta mejora. Utilizando una estrategia de diferencias en diferencias, estimamos que el programa representa un aumento de 3,9 puntos porcentuales en la probabilidad de asistir a la escuela secundaria entre los jóvenes elegibles de 15 a 17 años. El impacto parece estar liderado por los varones y es más relevante para los jóvenes que viven en familias más grandes donde el jefe del hogar tiene niveles educativos más bajos.
Centro de Estudios Distributivos, Laborales y Sociales - Materia
-
Ciencias Económicas
Argentina
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Conditional cash transfers
Education
Programas de transferencias condicionadas
Educación
Asistencia - Nivel de accesibilidad
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Argentina has traditionally stood out in terms of educational outcomes among its Latin American counterparts. Schooling of older children, however, still shows room for improvement especially among the more vulnerable. Fortunately, during the last years a sizeable improvement in attendance rates for children aged 15 through 17 took place. This could be related to the 2006 National Education Law that made upper-secondary education compulsory. In this paper, instead, we claim that the Asignación Universal por Hijo (Universal Child Allowance, AUH) —a massive conditional cash transfer program implemented in 2009 in Argentina— may be mostly responsible for this improvement. Using a difference-in-difference strategy we estimate that the program accounts for a 3.9 percentage point increase in the probability of attending secondary school among eligible children aged 15 through 17. The impact seems to beled by boys and is more relevant for children living in larger families where the head of household has a lower educational level. |
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