Second Person Attributions in Jazz Improvisation
- Autores
- Martínez, Isabel Cecilia; Pérez, Joaquín Blas; Marchiano, María; Damesón, Javier; Valles, Mónica Leonor; Tanco, Matías Germán; Pretti, Patricio Adrián; Pissinis, Juan Félix; Milomes, Luciana Rosario; Giménez, Mariel Yanina
- Año de publicación
- 2022
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians.
Este artículo propone identificar las atribuciones de segunda persona realizadas por dúos de músicos de jazz y relacionarlas con los rasgos sonoro-cinéticos que expresan los estados intencionales atribuidos. Se realizó un estudio de método mixto donde los dúos produjeron improvisaciones bajo diferentes condiciones de percepción visual y auditiva mutua. Los resultados indican: (i) atribuciones realizadas mediante la ‘lectura’ directa del gesto sonoro del otro; (ii) rasgos idiosincráticos que persisten a través de las condiciones; (iii) las interacciones de jazz guardan similitudes con la musicalidad comunicativa temprana: la imitación-variación es un indicador de la comunicación entre los músicos.
Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical - Materia
-
Música
Segunda Persona
Improvisación en Jazz
Interacción
Atribuciones de Segunda Persona - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- Repositorio
- Institución
- Universidad Nacional de La Plata
- OAI Identificador
- oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/168269
Ver los metadatos del registro completo
id |
SEDICI_80b16fc93aade270776fba51d3eadb66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/168269 |
network_acronym_str |
SEDICI |
repository_id_str |
1329 |
network_name_str |
SEDICI (UNLP) |
spelling |
Second Person Attributions in Jazz ImprovisationMartínez, Isabel CeciliaPérez, Joaquín BlasMarchiano, MaríaDamesón, JavierValles, Mónica LeonorTanco, Matías GermánPretti, Patricio AdriánPissinis, Juan FélixMilomes, Luciana RosarioGiménez, Mariel YaninaMúsicaSegunda PersonaImprovisación en JazzInteracciónAtribuciones de Segunda PersonaThis article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians.Este artículo propone identificar las atribuciones de segunda persona realizadas por dúos de músicos de jazz y relacionarlas con los rasgos sonoro-cinéticos que expresan los estados intencionales atribuidos. Se realizó un estudio de método mixto donde los dúos produjeron improvisaciones bajo diferentes condiciones de percepción visual y auditiva mutua. Los resultados indican: (i) atribuciones realizadas mediante la ‘lectura’ directa del gesto sonoro del otro; (ii) rasgos idiosincráticos que persisten a través de las condiciones; (iii) las interacciones de jazz guardan similitudes con la musicalidad comunicativa temprana: la imitación-variación es un indicador de la comunicación entre los músicos.Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical2022info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf81-107http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/168269enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0210-1602info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-03T11:16:40Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/168269Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-03 11:16:40.334SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Second Person Attributions in Jazz Improvisation |
title |
Second Person Attributions in Jazz Improvisation |
spellingShingle |
Second Person Attributions in Jazz Improvisation Martínez, Isabel Cecilia Música Segunda Persona Improvisación en Jazz Interacción Atribuciones de Segunda Persona |
title_short |
Second Person Attributions in Jazz Improvisation |
title_full |
Second Person Attributions in Jazz Improvisation |
title_fullStr |
Second Person Attributions in Jazz Improvisation |
title_full_unstemmed |
Second Person Attributions in Jazz Improvisation |
title_sort |
Second Person Attributions in Jazz Improvisation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Martínez, Isabel Cecilia Pérez, Joaquín Blas Marchiano, María Damesón, Javier Valles, Mónica Leonor Tanco, Matías Germán Pretti, Patricio Adrián Pissinis, Juan Félix Milomes, Luciana Rosario Giménez, Mariel Yanina |
author |
Martínez, Isabel Cecilia |
author_facet |
Martínez, Isabel Cecilia Pérez, Joaquín Blas Marchiano, María Damesón, Javier Valles, Mónica Leonor Tanco, Matías Germán Pretti, Patricio Adrián Pissinis, Juan Félix Milomes, Luciana Rosario Giménez, Mariel Yanina |
author_role |
author |
author2 |
Pérez, Joaquín Blas Marchiano, María Damesón, Javier Valles, Mónica Leonor Tanco, Matías Germán Pretti, Patricio Adrián Pissinis, Juan Félix Milomes, Luciana Rosario Giménez, Mariel Yanina |
author2_role |
author author author author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Música Segunda Persona Improvisación en Jazz Interacción Atribuciones de Segunda Persona |
topic |
Música Segunda Persona Improvisación en Jazz Interacción Atribuciones de Segunda Persona |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians. Este artículo propone identificar las atribuciones de segunda persona realizadas por dúos de músicos de jazz y relacionarlas con los rasgos sonoro-cinéticos que expresan los estados intencionales atribuidos. Se realizó un estudio de método mixto donde los dúos produjeron improvisaciones bajo diferentes condiciones de percepción visual y auditiva mutua. Los resultados indican: (i) atribuciones realizadas mediante la ‘lectura’ directa del gesto sonoro del otro; (ii) rasgos idiosincráticos que persisten a través de las condiciones; (iii) las interacciones de jazz guardan similitudes con la musicalidad comunicativa temprana: la imitación-variación es un indicador de la comunicación entre los músicos. Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical |
description |
This article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/168269 |
url |
http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/168269 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0210-1602 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf 81-107 |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:SEDICI (UNLP) instname:Universidad Nacional de La Plata instacron:UNLP |
reponame_str |
SEDICI (UNLP) |
collection |
SEDICI (UNLP) |
instname_str |
Universidad Nacional de La Plata |
instacron_str |
UNLP |
institution |
UNLP |
repository.name.fl_str_mv |
SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata |
repository.mail.fl_str_mv |
alira@sedici.unlp.edu.ar |
_version_ |
1842260672723812352 |
score |
13.13397 |