Second Person Attributions in Jazz Improvisation

Autores
Martínez, Isabel Cecilia; Pérez, Joaquín Blas; Marchiano, María; Damesón, Javier; Valles, Mónica Leonor; Tanco, Matías Germán; Pretti, Patricio Adrián; Pissinis, Juan Félix; Milomes, Luciana Rosario; Giménez, Mariel Yanina
Año de publicación
2022
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians.
Este artículo propone identificar las atribuciones de segunda persona realizadas por dúos de músicos de jazz y relacionarlas con los rasgos sonoro-cinéticos que expresan los estados intencionales atribuidos. Se realizó un estudio de método mixto donde los dúos produjeron improvisaciones bajo diferentes condiciones de percepción visual y auditiva mutua. Los resultados indican: (i) atribuciones realizadas mediante la ‘lectura’ directa del gesto sonoro del otro; (ii) rasgos idiosincráticos que persisten a través de las condiciones; (iii) las interacciones de jazz guardan similitudes con la musicalidad comunicativa temprana: la imitación-variación es un indicador de la comunicación entre los músicos.
Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical
Materia
Música
Segunda Persona
Improvisación en Jazz
Interacción
Atribuciones de Segunda Persona
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/168269

id SEDICI_80b16fc93aade270776fba51d3eadb66
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/168269
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling Second Person Attributions in Jazz ImprovisationMartínez, Isabel CeciliaPérez, Joaquín BlasMarchiano, MaríaDamesón, JavierValles, Mónica LeonorTanco, Matías GermánPretti, Patricio AdriánPissinis, Juan FélixMilomes, Luciana RosarioGiménez, Mariel YaninaMúsicaSegunda PersonaImprovisación en JazzInteracciónAtribuciones de Segunda PersonaThis article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians.Este artículo propone identificar las atribuciones de segunda persona realizadas por dúos de músicos de jazz y relacionarlas con los rasgos sonoro-cinéticos que expresan los estados intencionales atribuidos. Se realizó un estudio de método mixto donde los dúos produjeron improvisaciones bajo diferentes condiciones de percepción visual y auditiva mutua. Los resultados indican: (i) atribuciones realizadas mediante la ‘lectura’ directa del gesto sonoro del otro; (ii) rasgos idiosincráticos que persisten a través de las condiciones; (iii) las interacciones de jazz guardan similitudes con la musicalidad comunicativa temprana: la imitación-variación es un indicador de la comunicación entre los músicos.Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical2022info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf81-107http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/168269enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0210-1602info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-03T11:16:40Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/168269Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-03 11:16:40.334SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv Second Person Attributions in Jazz Improvisation
title Second Person Attributions in Jazz Improvisation
spellingShingle Second Person Attributions in Jazz Improvisation
Martínez, Isabel Cecilia
Música
Segunda Persona
Improvisación en Jazz
Interacción
Atribuciones de Segunda Persona
title_short Second Person Attributions in Jazz Improvisation
title_full Second Person Attributions in Jazz Improvisation
title_fullStr Second Person Attributions in Jazz Improvisation
title_full_unstemmed Second Person Attributions in Jazz Improvisation
title_sort Second Person Attributions in Jazz Improvisation
dc.creator.none.fl_str_mv Martínez, Isabel Cecilia
Pérez, Joaquín Blas
Marchiano, María
Damesón, Javier
Valles, Mónica Leonor
Tanco, Matías Germán
Pretti, Patricio Adrián
Pissinis, Juan Félix
Milomes, Luciana Rosario
Giménez, Mariel Yanina
author Martínez, Isabel Cecilia
author_facet Martínez, Isabel Cecilia
Pérez, Joaquín Blas
Marchiano, María
Damesón, Javier
Valles, Mónica Leonor
Tanco, Matías Germán
Pretti, Patricio Adrián
Pissinis, Juan Félix
Milomes, Luciana Rosario
Giménez, Mariel Yanina
author_role author
author2 Pérez, Joaquín Blas
Marchiano, María
Damesón, Javier
Valles, Mónica Leonor
Tanco, Matías Germán
Pretti, Patricio Adrián
Pissinis, Juan Félix
Milomes, Luciana Rosario
Giménez, Mariel Yanina
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Música
Segunda Persona
Improvisación en Jazz
Interacción
Atribuciones de Segunda Persona
topic Música
Segunda Persona
Improvisación en Jazz
Interacción
Atribuciones de Segunda Persona
dc.description.none.fl_txt_mv This article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians.
Este artículo propone identificar las atribuciones de segunda persona realizadas por dúos de músicos de jazz y relacionarlas con los rasgos sonoro-cinéticos que expresan los estados intencionales atribuidos. Se realizó un estudio de método mixto donde los dúos produjeron improvisaciones bajo diferentes condiciones de percepción visual y auditiva mutua. Los resultados indican: (i) atribuciones realizadas mediante la ‘lectura’ directa del gesto sonoro del otro; (ii) rasgos idiosincráticos que persisten a través de las condiciones; (iii) las interacciones de jazz guardan similitudes con la musicalidad comunicativa temprana: la imitación-variación es un indicador de la comunicación entre los músicos.
Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical
description This article aims at identifying the second person attributions carried out by duets of musicians during jazz improvisation and to relate them to the sonic-kinetic features that express the musicians’ attributed intentional states. We conducted a mixed-methods study where duets produced improvisations under different visual and auditory conditions of mutual perception. Results show that (i) musicians mutually attributed musical intentions based on their direct ‘reading’ of the partner’s sonic gestures; (ii) improvisations showed idiosyncratic features that persisted across trials; and (iii) jazz interaction bear similarities with communicative musicality in early infancy: imitation-variation emerges as an indicator of communication between musicians.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/168269
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/168269
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0210-1602
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
81-107
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1842260672723812352
score 13.13397