La concepción tomasiana del ser: el esse ut actus

Autores
Moore, Brian
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El siguiente artículo tiene como norte discurrir sobre el concepto de ser en Santo Tomás. Para ello nos serviremos del concepto de ente y de su distinción con respecto al concepto de ser. Lo cual nos llevará a un planteamiento temático: la centralidad de la metafísica, tanto con respecto a la ontoteología (Heidegger), como a la ciencia como saber profano. Si el ser ha sido ocultado por el ente, corresponde volver a los héroes del pensamiento escolástico, en procura de la restitución de su concepto. Santo Tomás fue un discípulo fiel de Aristóteles, pero a la hora de decir la palabra última sobre el ser, no pudo dejar de lado la clave metafísica de la Creación. Por eso, sin impugnar la idea aristotélica del ser como sustancia, la sobrepasa en profundidad con su doctrina del ser como acto. La forma (la esencia) tiene la primacía en el orden esencial, pero la forma misma recibe un acto: el ser (la existencia), sin el cual no podría gestarse el ente. El ser de las creaturas es el acto supremo en el orden metafísico y remite necesariamente al Acto Puro, cuya esencia es ser, o sea, Dios. La importancia capital de la doctrina tomista respecto al ser es puesta de manifiesto con énfasis por E. Gilson: Tenía que llevar a cabo la disociación de las nociones de forma y acto. Es esto precisamente lo que hizo y lo que probablemente sigue siendo, todavía hoy, la mayor contribución que jamás ha hecho un hombre a la ciencia del ser. (Gilson, 1996, p. 228).
The following article aims to discuss the concept of being in Saint Thomas. To do so, we will use the concept of entity and its distinction with respect to the concept of being. This will lead us to a thematic approach: the centrality of metaphysics, both with respect to ontotheology (Heidegger) and to science as profane knowledge. If being has been hidden by entity, it is appropriate to return to the heroes of scholastic thought, in search of the restoration of its concept. Saint Thomas was a faithful disciple of Aristotle, but when it came to saying the final word on being, he could not set aside the metaphysical key of Creation. Therefore, without challenging the Aristotelian idea of being as substance, he goes beyond it in depth with his doctrine of being as act. Form (essence) has primacy in the essential order, but form itself receives an act: being (existence), without which being could not be created. The being of creatures is the supreme act in the metaphysical order and necessarily refers to the Pure Act, whose essence is being, that is, God. The capital importance of the Thomistic doctrine regarding being is emphatically highlighted by E. Gilson: He had to carry out the dissociation of the notions of form and act. This is precisely what he did and what probably remains, even today, the greatest contribution that a man has ever made to the science of being. (Gilson, 1996, p. 228).
Dossier: Santo Tomás de Aquino.
Cátedra Libre de Pensamiento Cristiano (UNLP); Seminario Mayor San José (La Plata)
Materia
Humanidades
Santo Tomás
ser
ente
Metafísica
esencia
Saint Thomas
being
entity
metaphysics
essence
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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The following article aims to discuss the concept of being in Saint Thomas. To do so, we will use the concept of entity and its distinction with respect to the concept of being. This will lead us to a thematic approach: the centrality of metaphysics, both with respect to ontotheology (Heidegger) and to science as profane knowledge. If being has been hidden by entity, it is appropriate to return to the heroes of scholastic thought, in search of the restoration of its concept. Saint Thomas was a faithful disciple of Aristotle, but when it came to saying the final word on being, he could not set aside the metaphysical key of Creation. Therefore, without challenging the Aristotelian idea of being as substance, he goes beyond it in depth with his doctrine of being as act. Form (essence) has primacy in the essential order, but form itself receives an act: being (existence), without which being could not be created. The being of creatures is the supreme act in the metaphysical order and necessarily refers to the Pure Act, whose essence is being, that is, God. The capital importance of the Thomistic doctrine regarding being is emphatically highlighted by E. Gilson: He had to carry out the dissociation of the notions of form and act. This is precisely what he did and what probably remains, even today, the greatest contribution that a man has ever made to the science of being. (Gilson, 1996, p. 228).
Dossier: Santo Tomás de Aquino.
Cátedra Libre de Pensamiento Cristiano (UNLP); Seminario Mayor San José (La Plata)
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