Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960

Autores
Gutiérrez, Talía Violeta
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The human resource training and knowledge generation adapted to the operating conditions of the various regional productions in Argentina, occupied the attention of experts from the Department of Agriculture, agrarian entities, political and educational sectors, since the early twentieth century. It did not escape this interest a concern about women and farm home. The aim of this paper is to analyze, in this context, the first decades of the "Ramón Santamarina" Farm School of Tandil, an establishment with a rich institutional history that housed the first school of farm home, soon transformed into a farm school and specialized in dairy industry. The transit to the farm household to the preparation of cheese masters, under productivist orientation of schools in the educational proposal of the Department of Agriculture, the social subjects involved, specialization in dairy and its results, are some of the issues discussed, as part of an educational agrarian project not only as a source of labor associated with specific agricultural industries, but also -and perhaps more than anything- as irradiators of that kind of teaching towards the community.
La formación de recursos humanos y la generación de conocimientos adaptados a las condiciones de explotación de las diversas producciones regionales en la Argentina ocuparon la atención de los técnicos del Ministerio de Agricultura de la Nación, de las entidades agraristas y de sectores políticos y educativos diversos desde inicios del siglo XX. No escapó a ese interés la preocupación por la mujer y el “hogar agrícola”. En el presente artículo fueron analizadas, en ese contexto, las primeras décadas de la Escuela Granja “Ramón Santamarina” de Tandil, un establecimiento con una rica historia institucional que albergó la primera escuela del hogar agrícola del país, transformada pronto en granja-escuela y especializada en industria láctea. El tránsito del “hogar agrícola” a la preparación de maestros queseros -en el marco de la orientación productivista de las escuelas en la propuesta educativa del Ministerio-, los sujetos sociales involucrados, la especialización en quesería y sus resultados, son algunas de las cuestiones analizadas. Esto se inserta en el contexto de un proyecto educativo agrario pensado no solo como fuente de mano de obra, vinculado a determinadas industrias agrarias, sino también –y tal vez más que nada– como irradiador de ese tipo de enseñanzas hacia la comunidad.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Ciencias Sociales
Farm
Produce
School
Tandil
Teaching
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/86404

id SEDICI_6af02c6394153379e31a98aaf72c7d14
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/86404
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960From the Agricultural Household to cheesemakers masters. The school farm of Tandil (Argentina), 1915-1960Gutiérrez, Talía VioletaCiencias SocialesFarmProduceSchoolTandilTeachingThe human resource training and knowledge generation adapted to the operating conditions of the various regional productions in Argentina, occupied the attention of experts from the Department of Agriculture, agrarian entities, political and educational sectors, since the early twentieth century. It did not escape this interest a concern about women and farm home. The aim of this paper is to analyze, in this context, the first decades of the "Ramón Santamarina" Farm School of Tandil, an establishment with a rich institutional history that housed the first school of farm home, soon transformed into a farm school and specialized in dairy industry. The transit to the farm household to the preparation of cheese masters, under productivist orientation of schools in the educational proposal of the Department of Agriculture, the social subjects involved, specialization in dairy and its results, are some of the issues discussed, as part of an educational agrarian project not only as a source of labor associated with specific agricultural industries, but also -and perhaps more than anything- as irradiators of that kind of teaching towards the community.La formación de recursos humanos y la generación de conocimientos adaptados a las condiciones de explotación de las diversas producciones regionales en la Argentina ocuparon la atención de los técnicos del Ministerio de Agricultura de la Nación, de las entidades agraristas y de sectores políticos y educativos diversos desde inicios del siglo XX. No escapó a ese interés la preocupación por la mujer y el “hogar agrícola”. En el presente artículo fueron analizadas, en ese contexto, las primeras décadas de la Escuela Granja “Ramón Santamarina” de Tandil, un establecimiento con una rica historia institucional que albergó la primera escuela del hogar agrícola del país, transformada pronto en granja-escuela y especializada en industria láctea. El tránsito del “hogar agrícola” a la preparación de maestros queseros -en el marco de la orientación productivista de las escuelas en la propuesta educativa del Ministerio-, los sujetos sociales involucrados, la especialización en quesería y sus resultados, son algunas de las cuestiones analizadas. Esto se inserta en el contexto de un proyecto educativo agrario pensado no solo como fuente de mano de obra, vinculado a determinadas industrias agrarias, sino también –y tal vez más que nada– como irradiador de ese tipo de enseñanzas hacia la comunidad.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación2015info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/86404spainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0329-2665info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.19137/qs.v19i2.831info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-29T11:16:55Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/86404Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:16:55.495SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960
From the Agricultural Household to cheesemakers masters. The school farm of Tandil (Argentina), 1915-1960
title Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960
spellingShingle Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960
Gutiérrez, Talía Violeta
Ciencias Sociales
Farm
Produce
School
Tandil
Teaching
title_short Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960
title_full Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960
title_fullStr Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960
title_full_unstemmed Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960
title_sort Del hogar agrícola a los maestros queseros : La Escuela Granja de Tandil (Argentina), 1915-1960
dc.creator.none.fl_str_mv Gutiérrez, Talía Violeta
author Gutiérrez, Talía Violeta
author_facet Gutiérrez, Talía Violeta
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Ciencias Sociales
Farm
Produce
School
Tandil
Teaching
topic Ciencias Sociales
Farm
Produce
School
Tandil
Teaching
dc.description.none.fl_txt_mv The human resource training and knowledge generation adapted to the operating conditions of the various regional productions in Argentina, occupied the attention of experts from the Department of Agriculture, agrarian entities, political and educational sectors, since the early twentieth century. It did not escape this interest a concern about women and farm home. The aim of this paper is to analyze, in this context, the first decades of the "Ramón Santamarina" Farm School of Tandil, an establishment with a rich institutional history that housed the first school of farm home, soon transformed into a farm school and specialized in dairy industry. The transit to the farm household to the preparation of cheese masters, under productivist orientation of schools in the educational proposal of the Department of Agriculture, the social subjects involved, specialization in dairy and its results, are some of the issues discussed, as part of an educational agrarian project not only as a source of labor associated with specific agricultural industries, but also -and perhaps more than anything- as irradiators of that kind of teaching towards the community.
La formación de recursos humanos y la generación de conocimientos adaptados a las condiciones de explotación de las diversas producciones regionales en la Argentina ocuparon la atención de los técnicos del Ministerio de Agricultura de la Nación, de las entidades agraristas y de sectores políticos y educativos diversos desde inicios del siglo XX. No escapó a ese interés la preocupación por la mujer y el “hogar agrícola”. En el presente artículo fueron analizadas, en ese contexto, las primeras décadas de la Escuela Granja “Ramón Santamarina” de Tandil, un establecimiento con una rica historia institucional que albergó la primera escuela del hogar agrícola del país, transformada pronto en granja-escuela y especializada en industria láctea. El tránsito del “hogar agrícola” a la preparación de maestros queseros -en el marco de la orientación productivista de las escuelas en la propuesta educativa del Ministerio-, los sujetos sociales involucrados, la especialización en quesería y sus resultados, son algunas de las cuestiones analizadas. Esto se inserta en el contexto de un proyecto educativo agrario pensado no solo como fuente de mano de obra, vinculado a determinadas industrias agrarias, sino también –y tal vez más que nada– como irradiador de ese tipo de enseñanzas hacia la comunidad.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
description The human resource training and knowledge generation adapted to the operating conditions of the various regional productions in Argentina, occupied the attention of experts from the Department of Agriculture, agrarian entities, political and educational sectors, since the early twentieth century. It did not escape this interest a concern about women and farm home. The aim of this paper is to analyze, in this context, the first decades of the "Ramón Santamarina" Farm School of Tandil, an establishment with a rich institutional history that housed the first school of farm home, soon transformed into a farm school and specialized in dairy industry. The transit to the farm household to the preparation of cheese masters, under productivist orientation of schools in the educational proposal of the Department of Agriculture, the social subjects involved, specialization in dairy and its results, are some of the issues discussed, as part of an educational agrarian project not only as a source of labor associated with specific agricultural industries, but also -and perhaps more than anything- as irradiators of that kind of teaching towards the community.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/86404
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/86404
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/0329-2665
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.19137/qs.v19i2.831
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1844616042184179712
score 13.070432