El <i>esse</i> y el bien en el comentario al <i>De divinis nominibus</i> del Pseudo Dionisio Areopagita

Autores
Contat, Alain
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Desde hace más de medio siglo, los amigos de santo Tomás de Aquino se han interesado en la influencia que el tratado sobre Los nombres divinos ha ejercido en su metafísica. En este camino, nos detendremos aquí sobre las relaciones recíprocas entre el bien y el ser (esse) en el comentario del Doctor angélico. Esperamos haber puesto más claramente en evidencia las dos líneas directrices que gobiernan, en este punto, la recepción del Pseudo Dionisio en el pensamiento del Aquinate: una fuerte divergencia, que conduce a este último a invertir la primacía dionisiana del bien sobre el ser; y una no menos fuerte convergencia, que desemboca en la noción de esse intensivo, fuente de toda la perfección del ente.
For more than a half century, the friends of St. Thomas Aquinas have been interested in the influence which the treatise On the divine names has had on metaphysics. Following this trail, we would like to tarry here on the reciprocal link between good and being (esse) in the commentary of the Angelic Doctor. We hope to have clearly shown the two lines of direction which command, on this point, the reception of Pseudo-Dionysius in the thought of Aquinas: a strong divergence, which leads the latter to reverse the Dionysian primacy of good over being; and a no less strong convergence, which leads to the notion of intensive esse, source of all the perfection of being.
Cátedra Libre de Pensamiento Cristiano (UNLP)
Seminario Mayor San José (La Plata)
Materia
Humanidades
ser
esse
bien
Pseudo Dionisio
Tomás de Aquino
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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For more than a half century, the friends of St. Thomas Aquinas have been interested in the influence which the treatise <i>On the divine names</i> has had on metaphysics. Following this trail, we would like to tarry here on the reciprocal link between good and being (<i>esse</i>) in the commentary of the Angelic Doctor. We hope to have clearly shown the two lines of direction which command, on this point, the reception of Pseudo-Dionysius in the thought of Aquinas: a strong divergence, which leads the latter to reverse the Dionysian primacy of good over being; and a no less strong convergence, which leads to the notion of intensive <i>esse</i>, source of all the perfection of being.
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