Turismo creativo y generación <i>millennial</i>: San Telmo como caso de estudio

Autores
Camejo Soldatti, Sasha
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis de grado
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Bacigalupe, María de los Ángeles
Descripción
El turismo contemporáneo ha traído consigo muchos cambios en el comportamiento de consumo de los turistas. Los jóvenes representan uno de los grupos etarios con más auge para el turismo en los últimos años. La ciudad de Buenos Aires no queda afuera de esta cuestión, recibiendo a miles de turistas millennials extranjeros cada año. El presente trabajo de tesis indaga cómo dialogan el turismo creativo y los millennials extranjeros que visitan el barrio de San Telmo desde la perspectiva de los proveedores de turismo. Se realizó una revisión bibliográfica donde se caracterizaron aspectos clave del tema y se definieron el marco teórico, los antecedentes y su contextualización en San Telmo. Se llevó a cabo un análisis documental de propuestas de turismo creativo de proveedores en San Telmo y entrevistas en profundidad a algunos de ellos sobre el comportamiento de consumo de su cliente millennial extranjero y las estrategias desarrolladas sobre ese conocimiento del comportamiento turista en el contexto actual de pandemia. Los resultados mostraron actividades turísticas tales como clases de arte, recorridos fotográficos, clases de cocina de asado, clases y fiestas de baile de tango. Mediante las entrevistas a algunos de los proveedores de estas actividades hallamos que su cliente millennial extranjero se caracterizaba por ser un turista híper-informado, conectado y tecnológico, aventurero e independiente, sociable y amable e interesado en la autenticidad. Su imagen después del consumo era similar o superadora de la previa. Se encontraba motivado por la búsqueda de una oferta turística experiencial y auténtica y su satisfacción se asociaba tanto a los atributos del destino y su comunidad local como a los atributos del proveedor. La pandemia de COVID-19 interrumpió las actividades presenciales de los proveedores, lo que puso a prueba su capacidad de adaptación creativa a través de internet. La publicidad por medios digitales constituyó una de las estrategias para atraer al turista milllennial extranjero cuando se reactivara el turismo internacional, según los proveedores consultados. Los resultados de este trabajo y la bibliografía revisada permiten pensar al millennial como un turista que demanda experiencias de viaje que condicen con los principios del turismo creativo. Sin pretensiones de generalización, se considera al millennial en San Telmo desde la oferta como un caso de turismo millennial con particularidades ligadas al contexto. Finalmente, se elaboran conclusiones abiertas al diálogo y la indagación posterior.
Contemporary tourism has brought with it many changes in the consumer behavior of tourists. Young people represent one of the age groups with the most growth for tourism in recent years. The city of Buenos Aires is not left out of this question, receiving thousands of foreign millennial tourists every year. This thesis work investigates how creative tourism and foreign millennials who visit the San Telmo neighborhood dialogue from the perspective of tourism providers. A bibliographic review was accomplished where key aspects of the subject were characterized and the theoretical framework, the background and its contextualization in San Telmo were defined. A documentary analysis of creative tourism proposals from suppliers in San Telmo and in-depth interviews with some of them on the consumption behavior of their foreign millennial client and the strategies developed on this knowledge of tourist behavior in the current context of pandemic were carried out. The results showed tourist activities such as art classes, photo tours, ‘asado’ cooking classes, tango dance classes and parties. Through interviews with some of the providers of these activities, we found that their foreign millennial client was characterized by being a hyper-informed, connected and technological tourist, adventurous and independent, sociable and friendly and interested in authenticity. His image after consumption was similar or superior to the previous one. He was motivated by the search for an experiential and authentic tourism offer and his satisfaction was associated both with the attributes of the destination and its local community and with the attributes of the provider. The COVID-19 pandemic disrupted providers' face-to-face activities, putting their creative adaptability online to the test. Digital media advertising was one of the strategies to attract foreign millennial tourists when international tourism reactivated, according to the providers consulted. The results of this work and the revised bibliography allow us to think of the millennial as a tourist who demands travel experiences that are consistent with the principles of creative tourism. Without pretending to be general, the millennial in San Telmo is considered from the offer as a case of millennial tourism with particularities linked to the context. Finally, conclusions are drawn open to dialogue and subsequent inquiry.
Licenciado en Turismo
Universidad Nacional de La Plata
Facultad de Ciencias Económicas
Materia
Turismo
turismo creativo
proveedores de turismo
millennials
comportamiento de consumo
San Telmo
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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Se llevó a cabo un análisis documental de propuestas de turismo creativo de proveedores en San Telmo y entrevistas en profundidad a algunos de ellos sobre el comportamiento de consumo de su cliente millennial extranjero y las estrategias desarrolladas sobre ese conocimiento del comportamiento turista en el contexto actual de pandemia. Los resultados mostraron actividades turísticas tales como clases de arte, recorridos fotográficos, clases de cocina de asado, clases y fiestas de baile de tango. Mediante las entrevistas a algunos de los proveedores de estas actividades hallamos que su cliente millennial extranjero se caracterizaba por ser un turista híper-informado, conectado y tecnológico, aventurero e independiente, sociable y amable e interesado en la autenticidad. Su imagen después del consumo era similar o superadora de la previa. Se encontraba motivado por la búsqueda de una oferta turística experiencial y auténtica y su satisfacción se asociaba tanto a los atributos del destino y su comunidad local como a los atributos del proveedor. La pandemia de COVID-19 interrumpió las actividades presenciales de los proveedores, lo que puso a prueba su capacidad de adaptación creativa a través de internet. La publicidad por medios digitales constituyó una de las estrategias para atraer al turista milllennial extranjero cuando se reactivara el turismo internacional, según los proveedores consultados. Los resultados de este trabajo y la bibliografía revisada permiten pensar al millennial como un turista que demanda experiencias de viaje que condicen con los principios del turismo creativo. Sin pretensiones de generalización, se considera al millennial en San Telmo desde la oferta como un caso de turismo millennial con particularidades ligadas al contexto. Finalmente, se elaboran conclusiones abiertas al diálogo y la indagación posterior.Contemporary tourism has brought with it many changes in the consumer behavior of tourists. Young people represent one of the age groups with the most growth for tourism in recent years. The city of Buenos Aires is not left out of this question, receiving thousands of foreign millennial tourists every year. This thesis work investigates how creative tourism and foreign millennials who visit the San Telmo neighborhood dialogue from the perspective of tourism providers. A bibliographic review was accomplished where key aspects of the subject were characterized and the theoretical framework, the background and its contextualization in San Telmo were defined. A documentary analysis of creative tourism proposals from suppliers in San Telmo and in-depth interviews with some of them on the consumption behavior of their foreign millennial client and the strategies developed on this knowledge of tourist behavior in the current context of pandemic were carried out. The results showed tourist activities such as art classes, photo tours, ‘asado’ cooking classes, tango dance classes and parties. Through interviews with some of the providers of these activities, we found that their foreign millennial client was characterized by being a hyper-informed, connected and technological tourist, adventurous and independent, sociable and friendly and interested in authenticity. His image after consumption was similar or superior to the previous one. He was motivated by the search for an experiential and authentic tourism offer and his satisfaction was associated both with the attributes of the destination and its local community and with the attributes of the provider. The COVID-19 pandemic disrupted providers' face-to-face activities, putting their creative adaptability online to the test. Digital media advertising was one of the strategies to attract foreign millennial tourists when international tourism reactivated, according to the providers consulted. The results of this work and the revised bibliography allow us to think of the millennial as a tourist who demands travel experiences that are consistent with the principles of creative tourism. Without pretending to be general, the millennial in San Telmo is considered from the offer as a case of millennial tourism with particularities linked to the context. 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Contemporary tourism has brought with it many changes in the consumer behavior of tourists. Young people represent one of the age groups with the most growth for tourism in recent years. The city of Buenos Aires is not left out of this question, receiving thousands of foreign millennial tourists every year. This thesis work investigates how creative tourism and foreign millennials who visit the San Telmo neighborhood dialogue from the perspective of tourism providers. A bibliographic review was accomplished where key aspects of the subject were characterized and the theoretical framework, the background and its contextualization in San Telmo were defined. A documentary analysis of creative tourism proposals from suppliers in San Telmo and in-depth interviews with some of them on the consumption behavior of their foreign millennial client and the strategies developed on this knowledge of tourist behavior in the current context of pandemic were carried out. The results showed tourist activities such as art classes, photo tours, ‘asado’ cooking classes, tango dance classes and parties. Through interviews with some of the providers of these activities, we found that their foreign millennial client was characterized by being a hyper-informed, connected and technological tourist, adventurous and independent, sociable and friendly and interested in authenticity. His image after consumption was similar or superior to the previous one. He was motivated by the search for an experiential and authentic tourism offer and his satisfaction was associated both with the attributes of the destination and its local community and with the attributes of the provider. The COVID-19 pandemic disrupted providers' face-to-face activities, putting their creative adaptability online to the test. Digital media advertising was one of the strategies to attract foreign millennial tourists when international tourism reactivated, according to the providers consulted. The results of this work and the revised bibliography allow us to think of the millennial as a tourist who demands travel experiences that are consistent with the principles of creative tourism. Without pretending to be general, the millennial in San Telmo is considered from the offer as a case of millennial tourism with particularities linked to the context. Finally, conclusions are drawn open to dialogue and subsequent inquiry.
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