Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes

Autores
Torres, Alex A.; Collazos, César A.; Mon, Alicia
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The objective of this document is to provide state-of- the-art information on models or frameworks for the implementation of digital transformation processes in organizations, with an emphasis on actions and initiatives in the higher education sector, and to propose avenues for future research. . To this end, a systematic review of the literature was carried out, where 202 articles were analyzed applying the procedure defined by Petersen as a methodology. The preliminary findings made it possible to identify seven (7) common components regarding the definition of digital transformation according to the authors. Likewise, few validated models or frameworks were evident in higher education scenarios to implement digital transformation processes in higher education institutions, higher education. Likewise, the contribution of a collaborative model and digital maturity in universities was not identified, which allows inferring about some knowledge gaps that persist or problems that have not yet been resolved, providing future work opportunities to make a contribution in this area, of the science.
El objetivo de este documento es proporcionar información del estado del arte sobre modelos o marcos de trabajo para la implementación de procesos de transformación digital en las organizaciones, con un énfasis en acciones e iniciativas en el sector de la educación superior y proponer vías para futuras investigaciones. Para ello, se llevó a cabo una revisión sistemática de la literatura, donde se analizaron 202 artículos aplicando como metodología el procedimiento definido por Petersen. Los hallazgos preliminares permitieron identificar siete (7) componentes en común en cuanto a la definición de transformación digital según los autores, de igual manera se evidenció escasos modelos o marcos de trabajo validados en escenarios de educación superior para implementar procesos de transformación digital en instituciones de educación superior. Del mismo modo no se identificó el aporte de un modelo colaborativo y de madurez digital en universidades, lo cual permite inferir sobre algunos vacíos de conocimiento que persiste o problemáticas que aún no se ha resuelto brindando oportunidades de trabajo futuro para realizar un aporte en esta área de la ciencia.
Facultad de Informática
Materia
Ciencias Informáticas
Digitalization
Fourth Industrial Revolution
Framework
Digital Transformation
Digitalización
Cuarta Revolución Industrial
Marco de Trabajo
Transformación Digital
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/173744

id SEDICI_5b53bfa1a3dcf84ce2dd8e6b051b0066
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/173744
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processesUna revisión de la literatura sobre modelos o marcos de trabajo para implementación de procesos de transformación digitalTorres, Alex A.Collazos, César A.Mon, AliciaCiencias InformáticasDigitalizationFourth Industrial RevolutionFrameworkDigital TransformationDigitalizaciónCuarta Revolución IndustrialMarco de TrabajoTransformación DigitalThe objective of this document is to provide state-of- the-art information on models or frameworks for the implementation of digital transformation processes in organizations, with an emphasis on actions and initiatives in the higher education sector, and to propose avenues for future research. . To this end, a systematic review of the literature was carried out, where 202 articles were analyzed applying the procedure defined by Petersen as a methodology. The preliminary findings made it possible to identify seven (7) common components regarding the definition of digital transformation according to the authors. Likewise, few validated models or frameworks were evident in higher education scenarios to implement digital transformation processes in higher education institutions, higher education. Likewise, the contribution of a collaborative model and digital maturity in universities was not identified, which allows inferring about some knowledge gaps that persist or problems that have not yet been resolved, providing future work opportunities to make a contribution in this area, of the science.El objetivo de este documento es proporcionar información del estado del arte sobre modelos o marcos de trabajo para la implementación de procesos de transformación digital en las organizaciones, con un énfasis en acciones e iniciativas en el sector de la educación superior y proponer vías para futuras investigaciones. Para ello, se llevó a cabo una revisión sistemática de la literatura, donde se analizaron 202 artículos aplicando como metodología el procedimiento definido por Petersen. Los hallazgos preliminares permitieron identificar siete (7) componentes en común en cuanto a la definición de transformación digital según los autores, de igual manera se evidenció escasos modelos o marcos de trabajo validados en escenarios de educación superior para implementar procesos de transformación digital en instituciones de educación superior. Del mismo modo no se identificó el aporte de un modelo colaborativo y de madurez digital en universidades, lo cual permite inferir sobre algunos vacíos de conocimiento que persiste o problemáticas que aún no se ha resuelto brindando oportunidades de trabajo futuro para realizar un aporte en esta área de la ciencia.Facultad de Informática2024-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf153-167http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/173744spainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1666-6038info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/16666038.24.e15info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-29T11:46:39Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/173744Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:46:39.435SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes
Una revisión de la literatura sobre modelos o marcos de trabajo para implementación de procesos de transformación digital
title Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes
spellingShingle Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes
Torres, Alex A.
Ciencias Informáticas
Digitalization
Fourth Industrial Revolution
Framework
Digital Transformation
Digitalización
Cuarta Revolución Industrial
Marco de Trabajo
Transformación Digital
title_short Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes
title_full Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes
title_fullStr Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes
title_full_unstemmed Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes
title_sort Review of the literature on models or frameworks for implementation of digital transformation processes
dc.creator.none.fl_str_mv Torres, Alex A.
Collazos, César A.
Mon, Alicia
author Torres, Alex A.
author_facet Torres, Alex A.
Collazos, César A.
Mon, Alicia
author_role author
author2 Collazos, César A.
Mon, Alicia
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Ciencias Informáticas
Digitalization
Fourth Industrial Revolution
Framework
Digital Transformation
Digitalización
Cuarta Revolución Industrial
Marco de Trabajo
Transformación Digital
topic Ciencias Informáticas
Digitalization
Fourth Industrial Revolution
Framework
Digital Transformation
Digitalización
Cuarta Revolución Industrial
Marco de Trabajo
Transformación Digital
dc.description.none.fl_txt_mv The objective of this document is to provide state-of- the-art information on models or frameworks for the implementation of digital transformation processes in organizations, with an emphasis on actions and initiatives in the higher education sector, and to propose avenues for future research. . To this end, a systematic review of the literature was carried out, where 202 articles were analyzed applying the procedure defined by Petersen as a methodology. The preliminary findings made it possible to identify seven (7) common components regarding the definition of digital transformation according to the authors. Likewise, few validated models or frameworks were evident in higher education scenarios to implement digital transformation processes in higher education institutions, higher education. Likewise, the contribution of a collaborative model and digital maturity in universities was not identified, which allows inferring about some knowledge gaps that persist or problems that have not yet been resolved, providing future work opportunities to make a contribution in this area, of the science.
El objetivo de este documento es proporcionar información del estado del arte sobre modelos o marcos de trabajo para la implementación de procesos de transformación digital en las organizaciones, con un énfasis en acciones e iniciativas en el sector de la educación superior y proponer vías para futuras investigaciones. Para ello, se llevó a cabo una revisión sistemática de la literatura, donde se analizaron 202 artículos aplicando como metodología el procedimiento definido por Petersen. Los hallazgos preliminares permitieron identificar siete (7) componentes en común en cuanto a la definición de transformación digital según los autores, de igual manera se evidenció escasos modelos o marcos de trabajo validados en escenarios de educación superior para implementar procesos de transformación digital en instituciones de educación superior. Del mismo modo no se identificó el aporte de un modelo colaborativo y de madurez digital en universidades, lo cual permite inferir sobre algunos vacíos de conocimiento que persiste o problemáticas que aún no se ha resuelto brindando oportunidades de trabajo futuro para realizar un aporte en esta área de la ciencia.
Facultad de Informática
description The objective of this document is to provide state-of- the-art information on models or frameworks for the implementation of digital transformation processes in organizations, with an emphasis on actions and initiatives in the higher education sector, and to propose avenues for future research. . To this end, a systematic review of the literature was carried out, where 202 articles were analyzed applying the procedure defined by Petersen as a methodology. The preliminary findings made it possible to identify seven (7) common components regarding the definition of digital transformation according to the authors. Likewise, few validated models or frameworks were evident in higher education scenarios to implement digital transformation processes in higher education institutions, higher education. Likewise, the contribution of a collaborative model and digital maturity in universities was not identified, which allows inferring about some knowledge gaps that persist or problems that have not yet been resolved, providing future work opportunities to make a contribution in this area, of the science.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/173744
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/173744
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1666-6038
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/16666038.24.e15
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
153-167
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1844616331606884352
score 13.070432