La locura de Heracles: una relación con la medicina contemporánea

Autores
Filócomo, Constanza
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
La construcción de la locura del héroe en Heracles de Eurípides (c. 416 a.C.) es uno de los temas que ha generado no pocas inquietudes. Si bien el ataque es de inspiración divina (lo infunde Lyssa, obedeciendo los deseos de Hera), los síntomas que sufre el protagonista coinciden en buena medida (como ya ha sido señalado por la crítica) con los descritos contemporáneamente en el tratado Sobre la enfermedad sagrada de Hipócrates. En él se distinguen, según las causas y los síntomas, dos tipos de locura: una provocada por la bilis o "locura depresiva", la otra por la flema o "locura hiperactiva". Sostenemos que la configuración de la patología del protagonista de Heracles permite pensar que sufre ambas formas de la enfermedad, las que se producen en distintos momentos del drama: una durante el ataque y otra posteriormente, cuando el héroe despierta confundido. Para abordar esta cuestión, partiremos de la tipología que permite distinguir el texto hipocrático (Sobre la enfermedad sagrada, XVIII) y recurriremos al análisis filológico del texto euripideo, prestando especial atención a la descripción de la locura por parte de Lyssa, el mensajero, Anfitrión y el mismo Heracles (vv. 843 y ss.). Este análisis nos llevará a reflexionar sobre la etiología y sintomatología de la locura en el contexto de la incipiente medicina y la relación que guarda con la construcción poética trágica.
The construction of the hero's madness in Euripides' Heracles (c. 416 B.C) is one of the issues which has generated not few preoccupations. Although the attack comes from divine inspiration (imbued by Lyssa, obeying Hera's desires), the symptoms the main character suffers from coincide in length (as it has already been pointed out by the critic) with the ones described contemporarily in the treatise On the Sacred Disease by Hippocrates. According to the causes and symptoms, two kinds of readings can be distinguished: one caused by the bile or "depressive madness", and the other by the phlegm or "hyperactive madness". We hold that the configuration of the main character's pathology of Heracles allows us to think that he suffers from both forms of the disease, which take place at different points in the drama: one during the attack and the other later, when the hero awakes confused. To tackle this matter, we will commence from the typology which enables us to distinguish the Hippocratic text (On the Sacred Disease, XVIII) and we will resort to the philological analysis of the euripidean text, paying special attention to the description of madness stated by Lyssa, the messenger, Amphitryon and Heracles himself (vv. 843 et seq.). This analysis will take us to reflect on the aetiology and symptomatology of madness within the context of the incipient medicine and the relationship it maintains with the tragic poetic construction.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Fuente
Memoria académica
Materia
Letras
Heracles
Locura
Tragedia
Hipócrates
Madness
Tragedy
Hippocrates
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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The construction of the hero's madness in Euripides' Heracles (c. 416 B.C) is one of the issues which has generated not few preoccupations. Although the attack comes from divine inspiration (imbued by Lyssa, obeying Hera's desires), the symptoms the main character suffers from coincide in length (as it has already been pointed out by the critic) with the ones described contemporarily in the treatise On the Sacred Disease by Hippocrates. According to the causes and symptoms, two kinds of readings can be distinguished: one caused by the bile or "depressive madness", and the other by the phlegm or "hyperactive madness". We hold that the configuration of the main character's pathology of Heracles allows us to think that he suffers from both forms of the disease, which take place at different points in the drama: one during the attack and the other later, when the hero awakes confused. To tackle this matter, we will commence from the typology which enables us to distinguish the Hippocratic text (On the Sacred Disease, XVIII) and we will resort to the philological analysis of the euripidean text, paying special attention to the description of madness stated by Lyssa, the messenger, Amphitryon and Heracles himself (vv. 843 et seq.). This analysis will take us to reflect on the aetiology and symptomatology of madness within the context of the incipient medicine and the relationship it maintains with the tragic poetic construction.
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