El registro diario de los ocasos solares desde las Cruces punteadas de Acalpixca y Atlapulco en Xochimilco, Ciudad de México

Autores
Zimbrón Romero, Juan Rafael
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Aquí presentamos un análisis de las Cruces Punteadas desde una perspectiva basada en la observación a simple vista de los ocasos solares, desde el centro de los diseños cruciformes, y el descenso del Sol en cerros destacados, ya detectados en otros estudios de la Cuenca de México, que fueron ocupados para registrar fechas calendáricas como es el caso del sitio del Preclásico de Cuicuilco y del Posclásico de Tenochtitlán. Al poniente de la Ciudad de México, el cerro San Miguel y el volcán Ajusco, pertenecientes a la Sierra de las Cruces, fueron importantes cerros que formaron parte de la cosmovisión indígena, con relevancia comparable con los volcanes del oriente, el Popocatépetl y el Iztaccíhuatl. En ellos se realizaban importantes ritos de petición de lluvia, fertilidad y que hasta la fecha son escenarios de estas prácticas sincréticas católicas de las cruces de madera visitadas el día de la Santa Cruz y otras fechas por los pobladores cercanos a estos sitios.Se empezó el estudio contando los orificios de las cruces punteadas para ver si tienen un valor calendárico, ubicados en las cruces y las pirámides se observaron las puestas de Sol registrando las fechas en que descendía el Sol en puntos relevantes, también se midieron los azimuts de sus ejes con brújula y la altura de sus horizontes hacia donde se dirigen sus líneas con clisímetro, en el caso de las estructuras piramidales se utilizó el teodolito para medir sus orientaciones, obteniendo interesantes resultados.Lo que encontramos es que en una de las cruces ACA 2 los puntos contenidos en su diseño suman 253, cifra muy cercana a la cuenta calendárica ritual de 260 días y que los ejes de las cruces marcan doblemente la fecha del tránsito cenital, fechas del horizonte de Cuicuilco y del alineamiento al ocaso del Templo Mayor de Tenochtitlán. Detectamos una secuencia de días muy relevante que nos hace pensar que se ocuparon las posiciones del Sol vistas desde las cruces punteadas, para localizar los puntos del territorio donde debían construirse las pirámides, en base a los ocasos solares de determinados días, según una secuencia cotidiana previamente observada. Reutilizando como puntos de observación las Cruces Punteadas localizadas en la zona montañosa de Acalpixca y Atlapulco, para orientar a días las estructuras piramidales en los sitios (Barrio del Huacal y Barrio de Tenezcalco) del Posclásico. Esta propuesta es diferente a la de Aveni, el cual mide la orientación de los ejes de las cruces y ve que coinciden los azimuts del petroglifo con los grados de desviación de la traza urbana de Teotihuacán y piensa que los diseños cruciformes se utilizaron para orientar la ciudad.
Here we present an analysis of the Pecked Crosses from a perspective based on naked-eye observation of solar sunsets, from the center of the cruciform designs, and the descent of the Sun on prominent hills, already detected in other studies of the Cuenca de Mexico, which were occupied to record calendar dates, such as the Preclassic site of Cuicuilco and the Postclassic site of Tenochtitlan. To the west of Mexico City, the San Miguel Hill and the Ajusco volcano, belonging to the mountain range of Cruces, were important promontories that were part of the indigenous worldview, with relevance comparable to the volcanoes of the east, such as Popocatépetl and Iztaccíhuatl. On them important rites of request for rain and fertility were carried out and to date are the scenes of these Catholic syncretic practices of the wooden crosses visited on the day of the Holy Cross and other dates by the residents of the nearby settlements.The study began by counting the holes in the pecked crosses to see if they have a calendrical value. Located in the crosses and pyramids, the sunsets were observed, recording the dates on which the Sun descended at relevant points. The azimuths of the Sun were also measured. their axes with a compass and the height of their horizons towards which their lines are directed with a clisimeter. In the case of pyramidal structures, the theodolite was used to measure their orientations, obtaining interesting results.What we found is that in one of the ACA 2 crosses the points contained in its design add up to 253, a number very close to the ritual calendar count of 260 days, and that the axes of the crosses mark twice the date of the zenithal transit, dates of the Cuicuilco horizon and the alignment at sunset of the Templo Mayor of Tenochtitlán. We detected a very relevant sequence of days that makes us think that the positions of the Sun seen from the pecked crosses were used to locate the points of the territory where the pyramids were to be built, based on the sunsets of certain days, according to a daily sequence previously observed. Reusing as observation points the Pecked Crosses located in the mountainous area of Acalpixca and Atlapulco, to orient the pyramidal structures in the Postclassic sites (Barrio del Huacal and Barrio de Tenezcalco). This proposal is different from that of Aveni, who measures the orientation of the axes of the crosses and sees that the azimuths of the petroglyph coincide with the degrees of deviation of the urban layout of Teotihuacan and thinks that the cruciform designs were used to orient the city.
Sociedad Interamericana de Astronomía en la Cultura
Materia
Ciencias Astronómicas
ocasos
observación a simple vista
Volcán Ajusco
Cerro San Miguel
cruces punteadas
Pecked Crosses
naked eye observation
sunsets
Ajusco Volcano
San Miguel Hill
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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Al poniente de la Ciudad de México, el cerro San Miguel y el volcán Ajusco, pertenecientes a la Sierra de las Cruces, fueron importantes cerros que formaron parte de la cosmovisión indígena, con relevancia comparable con los volcanes del oriente, el Popocatépetl y el Iztaccíhuatl. En ellos se realizaban importantes ritos de petición de lluvia, fertilidad y que hasta la fecha son escenarios de estas prácticas sincréticas católicas de las cruces de madera visitadas el día de la Santa Cruz y otras fechas por los pobladores cercanos a estos sitios.Se empezó el estudio contando los orificios de las cruces punteadas para ver si tienen un valor calendárico, ubicados en las cruces y las pirámides se observaron las puestas de Sol registrando las fechas en que descendía el Sol en puntos relevantes, también se midieron los azimuts de sus ejes con brújula y la altura de sus horizontes hacia donde se dirigen sus líneas con clisímetro, en el caso de las estructuras piramidales se utilizó el teodolito para medir sus orientaciones, obteniendo interesantes resultados.Lo que encontramos es que en una de las cruces ACA 2 los puntos contenidos en su diseño suman 253, cifra muy cercana a la cuenta calendárica ritual de 260 días y que los ejes de las cruces marcan doblemente la fecha del tránsito cenital, fechas del horizonte de Cuicuilco y del alineamiento al ocaso del Templo Mayor de Tenochtitlán. Detectamos una secuencia de días muy relevante que nos hace pensar que se ocuparon las posiciones del Sol vistas desde las cruces punteadas, para localizar los puntos del territorio donde debían construirse las pirámides, en base a los ocasos solares de determinados días, según una secuencia cotidiana previamente observada. Reutilizando como puntos de observación las Cruces Punteadas localizadas en la zona montañosa de Acalpixca y Atlapulco, para orientar a días las estructuras piramidales en los sitios (Barrio del Huacal y Barrio de Tenezcalco) del Posclásico. Esta propuesta es diferente a la de Aveni, el cual mide la orientación de los ejes de las cruces y ve que coinciden los azimuts del petroglifo con los grados de desviación de la traza urbana de Teotihuacán y piensa que los diseños cruciformes se utilizaron para orientar la ciudad.Here we present an analysis of the Pecked Crosses from a perspective based on naked-eye observation of solar sunsets, from the center of the cruciform designs, and the descent of the Sun on prominent hills, already detected in other studies of the Cuenca de Mexico, which were occupied to record calendar dates, such as the Preclassic site of Cuicuilco and the Postclassic site of Tenochtitlan. To the west of Mexico City, the San Miguel Hill and the Ajusco volcano, belonging to the mountain range of Cruces, were important promontories that were part of the indigenous worldview, with relevance comparable to the volcanoes of the east, such as Popocatépetl and Iztaccíhuatl. On them important rites of request for rain and fertility were carried out and to date are the scenes of these Catholic syncretic practices of the wooden crosses visited on the day of the Holy Cross and other dates by the residents of the nearby settlements.The study began by counting the holes in the pecked crosses to see if they have a calendrical value. Located in the crosses and pyramids, the sunsets were observed, recording the dates on which the Sun descended at relevant points. The azimuths of the Sun were also measured. their axes with a compass and the height of their horizons towards which their lines are directed with a clisimeter. In the case of pyramidal structures, the theodolite was used to measure their orientations, obtaining interesting results.What we found is that in one of the ACA 2 crosses the points contained in its design add up to 253, a number very close to the ritual calendar count of 260 days, and that the axes of the crosses mark twice the date of the zenithal transit, dates of the Cuicuilco horizon and the alignment at sunset of the Templo Mayor of Tenochtitlán. We detected a very relevant sequence of days that makes us think that the positions of the Sun seen from the pecked crosses were used to locate the points of the territory where the pyramids were to be built, based on the sunsets of certain days, according to a daily sequence previously observed. Reusing as observation points the Pecked Crosses located in the mountainous area of Acalpixca and Atlapulco, to orient the pyramidal structures in the Postclassic sites (Barrio del Huacal and Barrio de Tenezcalco). This proposal is different from that of Aveni, who measures the orientation of the axes of the crosses and sees that the azimuths of the petroglyph coincide with the degrees of deviation of the urban layout of Teotihuacan and thinks that the cruciform designs were used to orient the city.Sociedad Interamericana de Astronomía en la Cultura2024-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf207-216http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/172107spainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.unlp.edu.ar/cosmovisiones/article/view/14945info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/2684-0162info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.24215/26840162e017info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-29T11:46:14Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/172107Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:46:14.39SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
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Here we present an analysis of the Pecked Crosses from a perspective based on naked-eye observation of solar sunsets, from the center of the cruciform designs, and the descent of the Sun on prominent hills, already detected in other studies of the Cuenca de Mexico, which were occupied to record calendar dates, such as the Preclassic site of Cuicuilco and the Postclassic site of Tenochtitlan. To the west of Mexico City, the San Miguel Hill and the Ajusco volcano, belonging to the mountain range of Cruces, were important promontories that were part of the indigenous worldview, with relevance comparable to the volcanoes of the east, such as Popocatépetl and Iztaccíhuatl. On them important rites of request for rain and fertility were carried out and to date are the scenes of these Catholic syncretic practices of the wooden crosses visited on the day of the Holy Cross and other dates by the residents of the nearby settlements.The study began by counting the holes in the pecked crosses to see if they have a calendrical value. Located in the crosses and pyramids, the sunsets were observed, recording the dates on which the Sun descended at relevant points. The azimuths of the Sun were also measured. their axes with a compass and the height of their horizons towards which their lines are directed with a clisimeter. In the case of pyramidal structures, the theodolite was used to measure their orientations, obtaining interesting results.What we found is that in one of the ACA 2 crosses the points contained in its design add up to 253, a number very close to the ritual calendar count of 260 days, and that the axes of the crosses mark twice the date of the zenithal transit, dates of the Cuicuilco horizon and the alignment at sunset of the Templo Mayor of Tenochtitlán. We detected a very relevant sequence of days that makes us think that the positions of the Sun seen from the pecked crosses were used to locate the points of the territory where the pyramids were to be built, based on the sunsets of certain days, according to a daily sequence previously observed. Reusing as observation points the Pecked Crosses located in the mountainous area of Acalpixca and Atlapulco, to orient the pyramidal structures in the Postclassic sites (Barrio del Huacal and Barrio de Tenezcalco). This proposal is different from that of Aveni, who measures the orientation of the axes of the crosses and sees that the azimuths of the petroglyph coincide with the degrees of deviation of the urban layout of Teotihuacan and thinks that the cruciform designs were used to orient the city.
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