El tópico de la afrenta por el abandono y por la risa de los otros en <i>Filoctetes</i> de Sófocles y en <i>Medea</i> de Eurípides

Autores
Delbueno de Prat, María Silvina
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
En este trabajo abordaremos el tópico de la afrenta, ὕβρισμα, en los personajes protagónicos masculino y femenino de las tragedias de Sófocles y de Eurípides respectivamente. En Filoctetes como en Medea visualizamos el mencionado tópico en sus dos momentos: por un lado el abandono, καταλείπω, que padecen sus personajes como materialización objetiva de la afrenta, y por otro lado, la consecuencia de este abandono: la risa, γέλων, que provoca en los otros. Filoctetes deja de pertenecer a la πόλις griega, por el relegamiento de sus mismos compañeros; en cambio Medea siempre significó para los griegos la alteridad, la presencia de una amenaza que era necesario desechar. Será la afrenta por traición, abandono-olvido y burla de los otros, que involucra a estos personajes. Afrenta que en Filoctetes se subsume en la humanidad del héroe sofocleo y en su reivindicación posterior. Afrenta que en Medea adquiere los ribetes contestatarios del castigo.
This paper deals with the theme of the affront –ὕβρισμα– in the main male and female characters in the tragedies by Sophocles and Euripides, respectively. In Philoctetes and in Medea, we can see this theme in two moments: on the one hand, the abandonment καταλείπω, which the characters suffer as an objective materialization of the affront; and, on the other, the consequence of that abandonment: the laughter –γέλων– it causes in others. Philoctetes is excluded from the Greek, the πόλις, because of the abandonment his own fellow men; Medea, by contrast, has always meant otherness to the Greeks, she is the presence of a threat that needs to be disposed of. The affront of betrayal, abandonment-oblivion and mockery by the others involves these characters; an affront which, in Philoctetes, is subsumed in the humanity of the Sophoclean hero and his ultimate vindication, and which, in Medea, acquires the demonstrating touches of punishment.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Humanidades
Letras
afrenta
Literatura
Filoctetes
Drama
Medea
affront
Philoctetes
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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This paper deals with the theme of the affront –ὕβρισμα– in the main male and female characters in the tragedies by Sophocles and Euripides, respectively. In <i>Philoctetes</i> and in <i>Medea</i>, we can see this theme in two moments: on the one hand, the abandonment καταλείπω, which the characters suffer as an objective materialization of the affront; and, on the other, the consequence of that abandonment: the laughter –γέλων– it causes in others. Philoctetes is excluded from the Greek, the πόλις, because of the abandonment his own fellow men; Medea, by contrast, has always meant otherness to the Greeks, she is the presence of a threat that needs to be disposed of. The affront of betrayal, abandonment-oblivion and mockery by the others involves these characters; an affront which, in <i>Philoctetes</i>, is subsumed in the humanity of the Sophoclean hero and his ultimate vindication, and which, in <i>Medea</i>, acquires the demonstrating touches of punishment.
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