Cartografiar con : Cuerpo, archivo, territorio en algunas producciones de Albertina Carri

Autores
Boero, María Soledad
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La obra de la artista visual y escritora Albertina Carri se presenta como un desafío y una plataforma de experimentación para explorar algunas inflexiones en los modos de narrar determinadas experiencias vitales atravesadas por acontecimientos histórico/políticos. Operaciones que, en varios de sus materiales, incorporan una zona de reflexión sobre cómo componer un cuerpo en tanto operación que involucra una mirada particular sobre el archivo y también sobre el territorio. Entendemos que estos elementos son clave para tensionar cuestiones concernientes a memorias, procesos de subjetivación y formas del archivo como superficie de inscripción y registro. Desde esta perspectiva, nos interesa plantear algunas preguntas en relación con la propuesta de la artista en un recorrido parcial que tomará ciertas líneas de su primera novela, Lo que aprendí de las bestias (2021) en diálogo con algunas de sus películas. Pensamos que Carri elabora un dispositivo estético/afectivo/material en el que coexisten territorios materiales e inmateriales, procesos de subjetivación y usos del archivo que le permiten sostener/inventar una mirada disidente y ajena a los mandatos y roles dominantes. Un dispositivo en movimiento, que va mutando de acuerdo con los diferentes proyectos estéticos, pero en el que se percibe la creación de un territorio existencial (en el sentido que le otorga Félix Guattari al término) para generar otros modos de relación entre elementos heterogéneos (animales, vegetales, terrestres, humanos, más que humanos).
The work of visual artist and writer Albertina Carri is presented as a challenge and a platform for experimentation to explore some inflections in the ways of narrating certain life experiences crossed by historical/political events. Operations that, in several of her materials, incorporate a zone of reflection on how to compose a body as an operation that involves a particular look on the archive and also on the territory. We understand that these elements are key in order to stress questions concerning memories, processes of subjectivation and forms of the archive as a surface of inscription and registration. From this perspective, we are interested in posing some questions in relation to the artist's proposal in a partial tour that will take certain lines from her first novel, Lo que aprendí de las bestias (2021) in dialogue with some of her films. We think that Carri elaborates an aesthetic/affective/material device in which material and immaterial territories, processes of subjectivation and uses of the archive coexist, allowing her to sustain/invent a dissident gaze that is alien to the dominant mandates and roles. A device in movement, which mutates according to the different aesthetic projects, but in which the creation of an existential territory (in the sense given to the term by Felix Guattari) is perceived in order to generate other modes of relationship between heterogeneous elements (animal, vegetable, terrestrial, human, more than human).
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Ciencias Sociales
Memoria
Cuerpo
Afecto
Territorio existencial
Archivo
Memory
Body
Affect
Existential territory
Archive
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/189243

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The work of visual artist and writer Albertina Carri is presented as a challenge and a platform for experimentation to explore some inflections in the ways of narrating certain life experiences crossed by historical/political events. Operations that, in several of her materials, incorporate a zone of reflection on how to compose a body as an operation that involves a particular look on the archive and also on the territory. We understand that these elements are key in order to stress questions concerning memories, processes of subjectivation and forms of the archive as a surface of inscription and registration. From this perspective, we are interested in posing some questions in relation to the artist's proposal in a partial tour that will take certain lines from her first novel, Lo que aprendí de las bestias (2021) in dialogue with some of her films. We think that Carri elaborates an aesthetic/affective/material device in which material and immaterial territories, processes of subjectivation and uses of the archive coexist, allowing her to sustain/invent a dissident gaze that is alien to the dominant mandates and roles. A device in movement, which mutates according to the different aesthetic projects, but in which the creation of an existential territory (in the sense given to the term by Felix Guattari) is perceived in order to generate other modes of relationship between heterogeneous elements (animal, vegetable, terrestrial, human, more than human).
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