<i>Religio</i> y magia en <i>Eneida</i>: análisis de la transformación de la reina Dido

Autores
Bogdan, Guillermina
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El estudio se centra en las prácticas rituales de la reina de Cartago en Eneida, que presentan tanto elementos de la religio romana como de la magia. Dicha dualidad muestra no solo la devoción de la reina ante las divinidades, sino también la aparición de elementos extranjeros propios de la magia representados en un rito africano trasmitido por una sacerdotisa de raza masila combinado con un supuesto sacrificio a Júpiter Estigio. De este modo, nos interesa analizar la transformación que sufre el personaje a partir de la incitación divina y cómo dicha metamorfosis se plasma en sus prácticas que evidencian la oposición incipiente, nacida a finales de la República y profundizada en el período imperial, entre la magia y la práctica religiosa normativa.
The study focuses on the ritual practices of the Queen of Carthage in Aeneid, which present both elements of Roman religio and magic. This duality shows not only the queen’s devotion to the divinities, but also the appearance of foreign elements typical of magic represented in an African rite transmitted by a Masila priestess combined with an alleged sacrifice to Jupiter Stygian. In this way, we are interested in analyzing the transformation that the character undergoes from divine incitement and how this metamorphosis is reflected in her practices that evidence the incipient opposition, born at the end of the Republic and deepened in the Imperial period, between magic and normative religious practice.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Centro de Estudios Latinos
Materia
Letras
Eneida
Dido
religio
Magia
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
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The study focuses on the ritual practices of the Queen of Carthage in <i>Aeneid</i>, which present both elements of Roman <i>religio</i> and magic. This duality shows not only the queen’s devotion to the divinities, but also the appearance of foreign elements typical of magic represented in an African rite transmitted by a Masila priestess combined with an alleged sacrifice to Jupiter Stygian. In this way, we are interested in analyzing the transformation that the character undergoes from divine incitement and how this metamorphosis is reflected in her practices that evidence the incipient opposition, born at the end of the Republic and deepened in the Imperial period, between magic and normative religious practice.
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