Trayectorias vitales de enfermeras: formaciones escalonadas, cuidados y responsabilidad

Autores
Calvo, Mariángeles; Danel, Paula Mara; Martins, María Eugenia
Año de publicación
2022
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El artículo traza como objetivo el análisis de trayectorias vitales del personal de enfermería con recorrido formativo escalonado desde cuidador domiciliario hasta técnicos o licenciados en enfermería, desentrañando la trama de sentidos que se construyen en relación a tres ejes: vocación, cuidados y responsabilidad. Las personas entrevistadas desempeñaron su labor en el escenario de la pandemia, y las experiencias narradas dan cuenta de una serie de transformaciones donde la dimensión de lo vivido expresa los impactos generados a nivel biográfico, personal y social. El carácter performativo de la tarea de cuidado, posibilita reflexionar sobre los impactos que tienen en las biografías de personal de enfermería, aquellas transiciones a la profesionalización de su tarea, algo que según sus propias narrativas conjuga una serie de desventajas y ventajas, según variables de clase social, género, etnia, edad, entre otras. Buscamos por tanto, desentrañar estos aspectos considerando los recorridos en el tránsito de formarse y desempeñarse como cuidadores y cuidadoras a estudiar la carrera de enfermería, compartiendo experiencias de vida que dejan al manifiesto que la tarea del cuidado y la tradición familiar se entreteje, imbrica y reconfigura en su relación con el campo educativo y laboral, el mundo profesional, la tradición familiar.
The article aims to analyze the life trajectories of the nursing staff with a staggered training path from home caregiver to technicians or nursing graduates, unraveling the web of meanings that are built in relation to three axes: vocation, care and responsibility. The people interviewed carried out their work in the pandemic scenario, and the narrated experiences give an account of a series of transformations where the dimension of what was experienced expresses the impacts generated at a biographical, personal and social level. The performative nature of the care task makes it possible to reflect on the impacts that transitions to the professionalization of their task have on the biographies of nursing personnel, something that, according to their own narratives, combines a series of disadvantages and advantages, according to variables of social class, gender, ethnicity, age, among others. Therefore, we seek to unravel these aspects considering the routes in the transition from being trained and working as caregivers to studying a nursing career, sharing life experiences that reveal that the task of care is interwoven, interweaved and reconfigured in their relationship. with the educational and labor field, the professional world, the family tradition.
Instituto de Estudios en Trabajo Social y Sociedad
Materia
Ciencias Sociales
Cuidados
Servicio de enfermería
Pandemia
Formación
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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The article aims to analyze the life trajectories of the nursing staff with a staggered training path from home caregiver to technicians or nursing graduates, unraveling the web of meanings that are built in relation to three axes: vocation, care and responsibility. The people interviewed carried out their work in the pandemic scenario, and the narrated experiences give an account of a series of transformations where the dimension of what was experienced expresses the impacts generated at a biographical, personal and social level. The performative nature of the care task makes it possible to reflect on the impacts that transitions to the professionalization of their task have on the biographies of nursing personnel, something that, according to their own narratives, combines a series of disadvantages and advantages, according to variables of social class, gender, ethnicity, age, among others. Therefore, we seek to unravel these aspects considering the routes in the transition from being trained and working as caregivers to studying a nursing career, sharing life experiences that reveal that the task of care is interwoven, interweaved and reconfigured in their relationship. with the educational and labor field, the professional world, the family tradition.
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