Aprendizaje Servicio en escuelas argentinas de Bachillerato Internacional

Autores
Mayer, Liliana; Perozzo Ramírez, Wanda
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El artículo analiza los modos en que se realizan proyectos de aprendizaje-servicio (ApS) en el marco del Programa Diploma (PD) del Bachillerato Internacional (IB) en el área metropolitana de Buenos Aires, Argentina. A través de un estudio cualitativo, que combina entrevistas en profundidad a agentes institucionales, análisis documental y observaciones de clase en escuelas estatales y privadas, se indaga en los diversos sentidos de las actividades que estudiantes, docentes y directivos realizan para el componente Creatividad, Acción y Servicio (CAS) del PD. Los resultados del trabajo muestran conclusiones disímiles, cuando se trata de escuelas privadas asociadas a públicos de sectores medios y medios-altos, el ApS aparece orientado a la acción o servicio social, destinado a mermar déficits de un tercero. Por el contrario, cuando se trata de escuelas estatales, donde los estudiantes tienen perfiles socioeconómicos más cercanos a los beneficiarios de las escuelas privadas, logran trascender dicha orientación para lograr bienes comunitarios, tangibles o intangibles. Este perfil desventajado es motivo en algunas instituciones estatales para cancelar proyectos de ApS que trasciendan acciones solidarias puntuales y materiales. Del artículo se deduce la importancia de los agentes institucionales en la promoción de estos proyectos: si bien se trata de espacios donde los jóvenes son los protagonistas, el encuadre, habilitación o restricción para su realización dependerá de los adultos, de sus conocimientos, predisposición y valoración respecto del ApS como pedagogía y práctica
The article analyzes the ways in which service-learning (SL) projects in schools in the metropolitan area of Buenos Aires, Argentina delivering the Diploma Program (PD) of the International Baccalaureate (IB). Through a qualitative study, which combines in-depth interviews with institutional agents, documentary analysis and classroom observations in state and private schools affiliated to the Program, the different senses of the activities that students, teachers and authorities carry out for the CAS component of the DP are investigated. The results of the study show dissimilar conclusions. When it comes to private schools associated with middle and upper-middle sectors, the SL projects appear oriented towards social action or service, aimed at reducing the deficits of a third party. On the contrary, when it comes to state schools, where students have socioeconomic profiles that are closer to the beneficiaries of those of the private schools, they manage to transcend this orientation to achieve tangible or intangible community assets. This disadvantaged profile is a reason for some state institutions to cancel SA projects that transcend specific and material solidarity actions. The article deduces the importance of institutional agents in the promotion of these projects: although these are spaces, where young people are the protagonists, the framing, empowerment or restriction for their realization will depend on adults, their knowledge, predisposition and valuation regarding SL as pedagogy and practice.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Ciencias Sociales
Educación
Aprendizaje-servicio
Desigualdades
Internacionalización
Cosmopolitismo
Gestión educativa
Bachillerato Internacional
Service Learning (SL)
Educational inequalities
Cosmopolitism
Internationalization
School management
International Baccalaureate
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/124510

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The article analyzes the ways in which service-learning (SL) projects in schools in the metropolitan area of Buenos Aires, Argentina delivering the Diploma Program (PD) of the International Baccalaureate (IB). Through a qualitative study, which combines in-depth interviews with institutional agents, documentary analysis and classroom observations in state and private schools affiliated to the Program, the different senses of the activities that students, teachers and authorities carry out for the CAS component of the DP are investigated. The results of the study show dissimilar conclusions. When it comes to private schools associated with middle and upper-middle sectors, the SL projects appear oriented towards social action or service, aimed at reducing the deficits of a third party. On the contrary, when it comes to state schools, where students have socioeconomic profiles that are closer to the beneficiaries of those of the private schools, they manage to transcend this orientation to achieve tangible or intangible community assets. This disadvantaged profile is a reason for some state institutions to cancel SA projects that transcend specific and material solidarity actions. The article deduces the importance of institutional agents in the promotion of these projects: although these are spaces, where young people are the protagonists, the framing, empowerment or restriction for their realization will depend on adults, their knowledge, predisposition and valuation regarding SL as pedagogy and practice.
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